Zaloguj się

WIEDZA

Polscy przewoźnicy i cyfryzacja floty na tle Europy

Polski transport drogowy nadrabia zaległości cyfrowe – to odpowiedź na rosnące wymagania rynku, zmieniające się warunki prawne, konieczność zwiększenia efektywności operacyjnej. Choć nadal w rankingach dotyczących digitalizacji plasujemy się na dalszych miejscach od innych europejskich krajów, takich jak np. Hiszpania, Węgry czy Chorwacja, to zmiany w polskim sektorze TSL wyraźnie przyśpieszyły. W latach 2021-2023 wskaźnik cyfryzacji wzrósł o 9,5 punktów procentowych[1]. Wyższym poziomem wzrostu intensywności cyfrowej mogą pochwalić się jedynie Węgry i Łotwa. Czy dynamiczny rozwój digitalizacji w sektorze transportu drogowego pozwoli sprostać wyzwaniom na konkurencyjnym rynku europejskim?

Osiadanie jako zagrożenie dla centrów logistycznych

Branża logistyczna, kluczowa dla handlu międzynarodowego, została wyceniona na ponad 8,4 biliona euro w 2021 roku i prognozuje się, że do 2027 roku przekroczy 13,7 biliona euro. W tym sektorze opóźnienia są niedopuszczalne; menedżerowie obiektów muszą zapewnić płynność operacji, aby globalny łańcuch dostaw funkcjonował bez zakłóceń. Paul Garthwaite, dyrektor handlowy w firmie geotechnicznej Geobear, omawia skutki finansowe osiadania w centrach logistycznych, potencjalne koszty zakłóceń oraz strategie skutecznego zarządzania przy jednoczesnej realizacji celów operacyjnych.

Jak operatorzy logistyczni dążą do zerowej emisyjności?

Neutralność klimatyczna stała się jednym z priorytetowych celów także dla sektora logistycznego, a znaczącą rolę w jego osiągnięciu odgrywa ograniczenie emisji dwutlenku węgla z działalności magazynowej. Procesy realizowane w obiektach logistycznych wiążą się z wysokim zapotrzebowaniem na energię, a jednocześnie emitują znaczną ilość gazów cieplarnianych, generują odpady oraz przyczyniają się zwiększonego zużycia wody. Choć obiekty magazynowe przeszły istotne zmiany mające na celu ograniczenie ich wpływu na środowisko, droga do satysfakcjonujących rezultatów pozostaje długa. Operatorzy logistyczni, ich klienci oraz podwykonawcy muszą mierzyć się z szeregiem wyzwań natury technologicznej, infrastrukturalnej i prawnej.

Mity automatyzacji w logistyce

Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal  temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą  liczne błędne przekonania. Exotec, globalna firma, która opracowuje skalowalne systemy robotyczne dla intralogistyki i wdraża je jako rozwiązania automatyzacji magazynów, przyjrzała się  najczęstszym mitom dotyczącym robotyzacji w logistyce.

Co muszą wziąć pod uwagę miasta podczas wprowadzania Stref Czystego Transportu?

Działająca globalnie firma Arup, specjalizująca się w zrównoważonej inżynierii, opracowała nowy raport, prezentujący praktyczne sposoby tworzenia Stref Czystego Transportu. Wśród wymienionych w nim studiów przypadku zostały wyróżnione działania Krakowa, tak aby inne miasta mogły czerpać z jego doświadczeń. Jakie działania powinny podjąć miasta, aby jak najefektywniej wprowadzać Strefy Czystego Transportu?

Internetowe sklepy z modą zużywają zbyt wiele plastikowych toreb 

​​​​​Do 2030 r. w Polsce zostanie wykorzystane 147 milionów plastikowych toreb w ramach dostaw zakupów modowych online, co przekłada się na ponad 2500 plastikowych toreb dostarczanych co godzinę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith, światowego lidera w zakresie zrównoważonych opakowań. Tylko w ubiegłym roku internetowi sprzedawcy mody dostarczyli polskim konsumentom 16 milionów plastikowych toreb (43 tysiące toreb każdego dnia), które można by zastąpić innymi, bardziej zrównoważonymi rozwiązaniami. Ponad trzy czwarte (77%) kupujących w Polsce chce wycofania plastikowych toreb, jeśli są dostępne ich zamienniki. 

E-commerce na topie

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem, był dobrym czasem dla sektora e-commerce. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, kolejne miesiące powinny przynieść dalsze wzrosty. Aż 54% konsumentów deklaruje, że w najbliższym czasie planuje kupować więcej rzeczy w Internecie zamiast w sklepach stacjonarnych. Rosnące zainteresowanie zakupami online znacząco wpływa na funkcjonowanie łańcuchów dostaw, kluczowych dla płynnego przepływu towarów.

Regulacje i rekomendacje dla eksporterów w branży chemicznej

Nowe regulacje prawne dotyczące transportu i logistyki wprowadzone z początkiem 2025 roku wpłyną na funkcjonowanie firm z sektora chemicznego. Nowelizacja umowy ADR, rozszerzenie systemu SENT na przewoźników z UE, zmiany w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz dalsza cyfryzacja dokumentacji transportowej to kluczowe aspekty, które wymagają uwagi.

Kto przetrwa kryzys transportowy?

Branża transportowa przeżywa obecnie jeden z najtrudniejszych okresów od ponad dwóch dekad. Wpływają na to nowe obowiązki dla przewoźników, w tym wymiana tachografówwynikająca z unijnego Pakietu Mobilności, a także niesprzyjające warunki rynkowe – od spadku popytu na przewozy po rosnące koszty prowadzenia działalności. Skutkiem jest fala upadłości i narastające zadłużenie firm transportowych. Czy widać jednakświatełko w tuneludla sektora TSL? Przyglądamy się głównym problemom, ale też oznakom nadziei z przełomu 2024/2025 roku.

Subskrybuj to źródło RSS