Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

W transporcie warto postawić na dobrą współpracę

W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości rynkowej, gdzie czas i niezawodność odgrywają główną rolę, menedżerowie odpowiedzialni za transport i logistykę w branży chemicznej stają przed ważnym wyzwaniem: czy przekazanie całego transportu jednej firmie logistycznej jest strategią, która może poprawić efektywność łańcucha dostaw? A może wiąże się z ryzykiem, które warto zminimalizować? Choć centralizacja transportu oferuje wiele korzyści, niesie również potencjalne zagrożenia, które mogą wpłynąć na stabilność operacyjną. Jak zatem podjąć dobrą decyzję?

Rozwiązania intermodalne w łańcuchach dostaw ładunków wrażliwych

Transport kolejowy uznawany jest za niezawodną gałąź transportu, choć w ostatnich latach wyparły go bardziej elastyczne i szybkie dostawy drogowe. Teraz, wobec dążenia do dekarbonizacji, ponownie zyskuje na znaczeniu - jako skuteczna metoda ograniczania emisji CO2. Dzięki rozwiązaniom intermodalnym – przenoszeniu ładunków z dróg na kolej, z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych, kolej może zredukować emisje nawet o 65%[1]. Co więcej, jeden pociąg równoważy 35–40 samochodów ciężarowych, co zwiększa jego efektywność w przewozach dużych wolumenów na długich dystansach.

Projekt 45 to rewolucja w obsłudze załadunku

Średni czas obsługi załadunku na platformach logistycznych wynosi 2,5 godziny i jest powszechnie akceptowanym standardem. Jednak jeden z  polskich oddziałów FM Logistic postanowił przełamać ten schemat opracowując i wdrażając innowacyjny „Projekt 45”. Jego efektem jest zredukowanie czasu potrzebnego na obsługę kierowcy o 150%.

Ponad 20 procent przejazdów drogowych w Europie jest pustych

Zgodnie z danymi Eurostatu jedną piątą wszystkich przewozów w europejskim transporcie drogowym stanowią tzw. puste przejazdy.[1] Są one problematyczne nie tylko ze względu na dodatkowe koszty dla firm transportowych, ale również większą eksploatację pojazdów, negatywny wpływ na środowisko oraz możliwe utrudnienia przy planowaniu tras. W jaki sposób przewoźnicy mogą walczyć z pokonywaniem zbędnych kilometrów, by poprawić swoją zdolność operacyjną? I jakie są główne przyczyny przewozów bez ładunku? Na pytania odpowiadają eksperci Inelo z Grupy Eurowag.

Konsumenci, a etyka w transporcie

Polacy to coraz bardziej uważni i wymagający konsumenci. Zwracają uwagę na to skąd pochodzą produkty, które kupują i w jaki sposób są one wytwarzane. Obserwując rynek, można pokusić się o stwierdzenie, że trend ten nie jest chwilową modą, a odzwierciedleniem głębszej zmiany w postawach społecznych. Jednym z czynników decydujących o wyborach konsumenckich, są etyczne praktyki w biznesie i zrównoważony rozwój. To konsumenci są dziś motorem zmian.  Firmy, które ignorują ten trend, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji, transportowe również.

Rynek lotniczy cargo nadal w fazie wzrostu

Światowy rynek lotniczych przewozów cargo jest w fazie dynamicznego wzrostu, chociaż można zauważyć, że jego skala jest uzależniona od obszaru geograficznego i branż, które korzystają z tego rozwiązania. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA informuje, że zyski w tym sektorze w ostatnim miesiącu wzrosły o ok. 12% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim oraz aż o 46%, gdy spojrzymy na dane sprzed pandemii COVID-19. Widzimy to też w naszych firmowych statystykach. Porównując 2023 r. do okresu styczeń-październik 2024 r., wolumen przesyłek w tym biznesie wzrósł o ponad 25%.

Czy transport jest szczególnie podatny na wyłudzenia?

Branża transportowa, podobnie jak inne sektory gospodarki, coraz częściej staje się celem cyberprzestępców, którzy wykorzystują fałszywe e-maile do wyłudzania środków. Jedną z powszechnych metod jest tzw. fraud email lub phishing, gdzie przestępcy podszywają się pod pracowników lub kontrahentów, by przekierować płatność na swoje konto. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne z uwagi na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa.

Jak zwiększyć motywację i satysfakcję w pracy kierowców?

Bez wątpienia jest to jeden z najważniejszych zawodów w kraju – bez kierowców jak i logistyki – koła gospodarki dosłownie przestałyby się kręcić, co poskutkowałoby m.in. pustymi półkami w supermarketach i centrach handlowych. Tym bardziej alarmujące są odkrycia Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), zgodnie z którymi Polska jest jednym z krajów, z najwyższym deficytem kierowców sięgającym 80 tys. osób, co stanowi 11% nieobsadzonych wakatów. Natomiast w skali europejskiej aż 62% przewoźników przyznaje, że ma poważne problemy z rekrutacją osób do prowadzenia swoich ciężarówek.  

Subskrybuj to źródło RSS