Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Elektroniczny system poboru opłat drogowych a nieuzasadnione mandaty

W dobie cyfryzacji coraz więcej aspektów działalności transportowej odbywa się w formie elektronicznej – nie inaczej jest z systemami poboru opłat drogowych. Chociaż nowoczesne technologie, takie jak e-TOLL, miały uprościć życie przewoźnikom i zwiększyć efektywność kontroli, w praktyce coraz częściej słyszymy o problemach, które generują – w szczególności o nieuzasadnionych mandatach. Co może zrobić przedsiębiorca transportowy, gdy zostanie niesłusznie ukarany?

Czy polskie tunele drogowe są bezpieczne?

Długość wszystkich tuneli drogowych w Polsce wkrótce przekroczy 25 kilometrów. Czy są odpowiednio zabezpieczone przeciwpożarowo? Przepisy nie wymagają najnowszych rozwiązań gaśniczych. Opracowany przez specjalistówOpis potrzeb i wymagań dla tuneli drogowych”, wskazuje zasady i najlepsze praktyki. Od wiosny do jesieni obciążenie tuneli jest największe. Przez przeprawę na „Zakopiance” w wakacje przejeżdża nawet 1,5 mln pojazdów, a w rekordowych dniach ponad 44 tys. aut. Kiedy kierowca nie może wjechać do tunelu?

Cyfrowa rewolucja w prawach jazdy

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na nowo definiują zasady przyznawania i respektowania prawa jazdy we wspólnocie. Ich skutki będą odczuwalne przez kierowców, jak i firmy transportowe. Jedną z najważniejszych zmian jest wzajemnie uznawanie orzeczeń o zakazie prowadzenia pojazdów. Oznacza to, że utrata prawa jazdy w jednym kraju członkowskim będzie automatycznie skutkować zakazem jazdy w całej Unii. Ale to nie jedyna nowość. Co konkretnie się zmieni i na jakich zasadach? Co to oznacza dla kierowców i przewoźników?

Jednolita sieć dystrybucji to przepustka do eksportu na światowym poziomie

W dobie globalizacji eksporterzy mierzą się z rosnącymi wymaganiami logistycznymi. Standaryzacja procesów, spójne procedury i przejrzystość łańcucha dostaw to kluczowe czynniki zapewniające skuteczność i efektywność transportu międzynarodowego. Jak sprawić, by polskie firmy nie tylko konkurowały, lecz także wyprzedzały globalnych graczy? Czy jednolita sieć dystrybucyjna może być kluczem do sukcesu?

Jak ocenić wiarygodność przewoźników przed podpisaniem umowy?

Ponad 11 mln złotych - fikcyjne faktury na tę kwotę w latach 2023-2024 wystawiła jedna ze świętokrzyskich firm transportowych. Skala procederu, wykrytego przez Krajową Administrację Skarbową, nie pozostawia wątpliwości, że problem oszustw w branży TSL jest nie tylko aktualny, ale też poważny. Podstawowym sposobem na zmniejszenie ryzyka współpracy jest weryfikacja kontrahentów jeszcze przed jej rozpoczęciem.

Polscy przewoźnicy i cyfryzacja floty na tle Europy

Polski transport drogowy nadrabia zaległości cyfrowe – to odpowiedź na rosnące wymagania rynku, zmieniające się warunki prawne, konieczność zwiększenia efektywności operacyjnej. Choć nadal w rankingach dotyczących digitalizacji plasujemy się na dalszych miejscach od innych europejskich krajów, takich jak np. Hiszpania, Węgry czy Chorwacja, to zmiany w polskim sektorze TSL wyraźnie przyśpieszyły. W latach 2021-2023 wskaźnik cyfryzacji wzrósł o 9,5 punktów procentowych[1]. Wyższym poziomem wzrostu intensywności cyfrowej mogą pochwalić się jedynie Węgry i Łotwa. Czy dynamiczny rozwój digitalizacji w sektorze transportu drogowego pozwoli sprostać wyzwaniom na konkurencyjnym rynku europejskim?

Kto przetrwa kryzys transportowy?

Branża transportowa przeżywa obecnie jeden z najtrudniejszych okresów od ponad dwóch dekad. Wpływają na to nowe obowiązki dla przewoźników, w tym wymiana tachografówwynikająca z unijnego Pakietu Mobilności, a także niesprzyjające warunki rynkowe – od spadku popytu na przewozy po rosnące koszty prowadzenia działalności. Skutkiem jest fala upadłości i narastające zadłużenie firm transportowych. Czy widać jednakświatełko w tuneludla sektora TSL? Przyglądamy się głównym problemom, ale też oznakom nadziei z przełomu 2024/2025 roku.

Subskrybuj to źródło RSS