Zaloguj się

WIEDZA

Transformacja w magazynowaniu materiałów niebezpiecznych

Logistyka chemiczna i magazynowanie materiałów niebezpiecznych należą dziś do najbardziej wymagających i wrażliwych obszarów logistyki. Niestabilna gospodarka oraz wysokie wymagania regulacyjne sprawiają, że potrzebne są realizacje dostosowane do potrzeb klienta i gwarantujące maksymalne bezpieczeństwo. W Rastatt, w południowo-zachodnich Niemczech, uruchomiono niedawno magazyn zaprojektowany, by w zrównoważony sposób realizować wymagania rynku przyszłości.

Dlaczego warto korzystać z kontenerów transportowych?

Kontenery transportowe stały się fundamentem nowoczesnej logistyki, oferując możliwości, które trudno przecenić. Choć dla wielu są one jedynie metalowymi skrzyniami, w rzeczywistości stanowią genialny wynalazek inżynierii, który zrewolucjonizował sposób, w jaki towary przemieszczają się między kontynentami i docierają do każdego zakątka świata. Zastanówmy się więc, dlaczego warto na nie postawić i jakie konkretne korzyści niosą ze sobą dla Twojego biznesu.

Nowe strategie redukcji śladu węglowego łańcuchów dostaw

Choć europejski przemysł generuje 5,86 bln euro wartości rocznie i zatrudnia 30 mln osób, w globalnym biznesie kończy się wiara, że „tanio z daleka” zawsze oznacza przewagę. Przerwane łańcuchy dostaw, rosnąca presja klientów – 72% firm słyszy pytania o ślad węglowy – oraz kosztowna niepewność sprawiają, że produkcja bliżej rynków zbytu staje się strategicznym wyborem. „Made in Europe” pełni dziś rolę biznesowego zabezpieczenia: oznacza kontrolę, odporność, jakość i realne zmniejszenie emisji CO₂ – wartości, których nie da się zaimportować z drugiego końca świata.

Budowanie odporności łańcucha dostaw dla przemysłu chemicznego

Odporność łańcuchów dostaw to bezpieczeństwo biznesowe, szczególnie w branży chemicznej – jednej z najbardziej wrażliwych pod względem regulacyjnym, operacyjnym i geopolitycznym. Złożoność procesów, transport substancji niebezpiecznych oraz rosnące wymagania ESG sprawiają, że odporność logistyczna nie jest już opcją, lecz strategią. OECD w „Supply Chain Resilience Review 2025” wskazuje, że branża chemiczna należy do najbardziej narażonych na zakłócenia wynikające z ryzyk klimatycznych, geopolitycznych i regulacyjnych. Jak budować bezpieczne łańcuchy dostaw dla produktów chemicznych w czasach turbulencji? Odpowiada Go Logis, polski operator logistyczny dla przemysłu chemicznego.

Nowe realia płatnicze w sektorze B2B i transporcie

Kultura płatnicza w polskich przedsiębiorstwach ewoluuje pod wpływem rosnących kosztów działalności, zmiennej koniunktury i coraz trudniejszych warunków prowadzenia biznesu. Firmy są dziś bardziej świadome znaczenia terminowych rozliczeń, jednak presja ekonomiczna powoduje, że opóźnienia w płatnościach pozostają jednym z najdotkliwszych wyzwań w relacjach B2B.

Regulacje UE i ograniczenie wypadków na drogach

Konsekwentne dążenie do Vision Zero – ambitnego celu UE, aby do 2050 r. na europejskich drogach ograniczyć do zera liczbę ofiar śmiertelnych i ciężko rannych – skupia większą uwagę na kwestii bezpieczeństwa drogowego. Choć kluczową rolę odgrywa infrastruktura i szkolenie kierowców, coraz większy nacisk kładzie się na standaryzację technologii bezpieczeństwa w nowych pojazdach. Wyrazem tych działań jest unijne Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów (GSR), kompleksowe ramy regulacyjne mające na celu wprowadzenie obowiązkowych i zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.

Regulacje UE i ograniczenie wypadków na drogach

Konsekwentne dążenie do Vision Zero – ambitnego celu UE, aby do 2050 r. na europejskich drogach ograniczyć do zera liczbę ofiar śmiertelnych i ciężko rannych – skupia większą uwagę na kwestii bezpieczeństwa drogowego. Choć kluczową rolę odgrywa infrastruktura i szkolenie kierowców, coraz większy nacisk kładzie się na standaryzację technologii bezpieczeństwa w nowych pojazdach. Wyrazem tych działań jest unijne Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów (GSR), kompleksowe ramy regulacyjne mające na celu wprowadzenie obowiązkowych i zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.

Strategie kompletacji zamówień w nowoczesnych magazynach

Kompletacja zamówień to jeden z najbardziej pracochłonnych i kosztownych etapów pracy magazynu. To właśnie na tym etapie najłatwiej o błędy, ale też największe możliwości optymalizacji. Wybór właściwej strategii kompletacji - dopasowanej do rodzaju asortymentu, struktury magazynu i liczby zamówień - może przynieść wymierne korzyści: krótszy czas realizacji, mniejsze koszty pracy i większą satysfakcję klientów. Optymalizacja kompletacji to dziś nie tylko kwestia organizacji pracy, ale jeden z głównych elementów strategii efektywnego zarządzania magazynem.

Jak działać pod presją czasu dostaw na wymagającym rynku TSL?

Wraz ze zbliżającym się sezonem świątecznym rośnie znaczenie rozwiązań, które pomagają utrzymać terminowość dostaw w warunkach zwiększonego obciążenia operacyjnego. Druga edycja raportu „Transforming Transportation in 2026” pokazuje, że technologie wspierające zarządzanie flotą i planowanie tras stają się kluczowym elementem konkurencyjności firm transportowych w Europie. Publikacja obejmuje analizę siedmiu rynków oraz przedstawia przedsiębiorstwa wyróżnione w kategoriach Market Leader, Tech Trailblazer i Sustainability Star. Wśród nich znalazło się RP Trans – firma, która rozwija działalność w oparciu o dane, nowoczesną infrastrukturę i młodą flotę, co pozwala jej skutecznie odpowiadać na presję terminowych dostaw, a zwłaszcza w najbardziej wymagającym okresie świątecznym.

Magazyn jako centrum optymalizacji

Zasoby powierzchni magazynowych w Polsce przekroczyły 36 mln m kw. i rosną o 7,5% rocznie, mimo że deweloperzy z ostrożnością podchodzą do nowych inwestycji. Firmy przestają traktować magazyny jako miejsca składowania, przekształcając je w "centra optymalizacji", gdzie każdy regał może wygenerować oszczędności. Popyt najemców pozostaje wysoki – w II kwartale 2025 r. przekroczył 1,84 mln m kw., co było piątym najwyższym wynikiem w historii polskiego rynku magazynowego. Jak podkreśla Jarosław Kamiński, Dyrektor RAJAPACK, nowoczesne wyposażenie to dziś nie koszt operacyjny, lecz strategiczny element logistyki, który decyduje o przewadze konkurencyjnej.

Subskrybuj to źródło RSS