Zaloguj się

WIEDZA

Jak poradzić sobie z wyzwaniem znalezienia kierowców?

Trudności z obsadzeniem stanowisk kierowców miało w minionym roku 70 proc. europejskich firm transportowych.[1] Połowa działających na rynku przedsiębiorstw spodziewa się pogorszenia tej sytuacji w 2025 r.  Zgodnie z prognozami w ciągu najbliższych 5 lat na emeryturę może odejść około pół miliona kierowców w Europie[2]. Według IRU, brakuje ich obecnie ponad 230 tys. Największe deficyty truckerów zanotowano w Niemczech, Hiszpanii oraz w Polsce.  Z danych GITD za ubiegły rok wynika, że polski rynek transportowy boryka się także z odpływem kierowców z krajów trzecich, gdzie ich liczba w 2024 roku zmniejszyła się o blisko 12 000.[3] Jeśli branża transportowa nie pozyska nowych pracowników, może zmierzyć się z poważnym problemem kadrowym. Jak przewoźnicy mogą zachęcić kierowców do pracy?

Elastyczność zatrudnienia i długoterminowy wzrost w outsourcingu procesów

Outsourcing procesowy zmienia oblicze rynku pracy tymczasowej w Europie. Dane Eurostatu wskazują, że zatrudnienie tymczasowe utrzymuje się od 2023 r. na poziomie około 14% całkowitego zatrudnienia w krajach UE. Dowodzi to, iż znaczenie elastycznych form pracy ma ogromne znaczenie dla równoważenia popytu i podaży na pracę, zwłaszcza w tych sektorach i branżach – przemysł, rolnictwo, logistyka - gdzie brak rąk do pracy jest mocno odczuwalny. Pomimo tego, istnieją też obawy w korzystaniu z tej formy zatrudnienia. Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego dla logistyki i produkcji, wskazuje, jak można łączyć elastyczność zatrudnienia z długoterminowym rozwojem, nie tracąc przy tym kontroli nad kluczowymi procesami.

Cross-border i subskrypcje w e-commerce

W dobie dynamicznych zmian w branży e-commerce rosnącej konkurencji oraz stale zmieniających się oczekiwań konsumentów – e-sprzedawcy szukają rozwiązań, które pozwolą na dalszy rozwój i budowanie stabilności e-biznesu. Na znaczeniu zyskuje cross-border, dzięki któremu polskie sklepy internetowe coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki, a ich oferta budzi duże zainteresowanie w Europie.

Spedycje i oczekiwania e-commerce

Rynek e-commerce przedefiniowuje logistykę. Wymagania dotyczące szybkości dostaw, transparentności i integracji systemów rosną z roku na rok, a branża spedycyjna musi nadążać za tymi zmianami. Firmy spedycyjne, które nie mają własnych magazynów, powinny skupić się na optymalizacji zarządzania frachtami, lepszej organizacji procesów i elastycznym finansowaniu współpracy z przewoźnikami. Przestrzeń do rozwoju nadal jest ogromna i napędzana rosnącymi wymaganiami klientów. A ci chcą przede wszystkim sprawnych i ekspresowych dostaw, nawet w kilkanaście minut od złożenia zamówienia.

Czy elektryfikacja TSL ma szanse na powodzenie?

Polscy przewoźnicy stają przed strategicznym dylematem – czy już teraz inwestować w zeroemisyjne ciężarówki, czy może jeszcze poczekać? Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił w I kw. nabór wniosków o dofinansowanie zakupu lub leasingu elektrycznych pojazdów ciężarowych. Program budzi mieszane odczucia w branży TSL. Przewoźnicy zastanawiają się czy elektromobilność w transporcie ciężkim to już konieczność, czy wciąż perspektywa odległej przyszłości?

Dlaczego etykiety ostrzegawcze są kluczowe dla bezpieczeństwa przesyłek?

Etykiety ostrzegawcze to nieodzowny element w świecie transportu i logistyki, pełniący kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony produktów. Dzięki precyzyjnym oznaczeniom, takim jak symbole, kolory i teksty, umożliwiają skuteczne identyfikowanie zagrożeń związanych z przewożonymi materiałami. Dowiedz się, jak te etykiety zwiększają bezpieczeństwo podczas transportu i odgrywają istotną rolę w całym łańcuchu dostaw.

Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców w Polsce

Na koniec lipca 2024 roku udział cudzoziemców w ogólnej liczbie osób wykonujących pracę w Polsce wyniósł 6,8 proc., a obcokrajowcy pochodzący z ponad 150 państw stanowili już 51proc. pracowników tymczasowych. Z każdym rokiem ich liczba rośnie, co pokazują dane GUS oraz najnowszego raportu „Rynek usług HR 2024”, opracowanego przez Polskie Forum HR. Znaczenie odpowiednich regulacji prawnych staje się coraz bardziej istotne – 13 marca 2025 Senat przyjął poprawki do ustawy dotyczącej zasad powierzania pracy cudzoziemcom. Teraz propozycje te czekają na ponowne rozpatrzenie przez Sejm, a najpewniej w maju lub czerwcu nowe przepisy wejdą w życie. Job Impulse przedstawia najważniejsze zapisy wraz z komentarzem.

Elektryczny autobus międzymiastowy poddany testom w najtrudniejszych warunkach koła podbiegunowego

Leinfelden-Echterdingen - Operatorzy autobusowi stawiają autobusom z napędem elektrycznym takie same wymagania, jak ich odpowiednikom z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi. Nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, gdy do gry wchodzą mróz, lód i śnieg, pojazdy muszą po prostu działać niezawodnie. 

CMR a koszty przeładowanego pojazdu

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Kto zastąpił ukraińskich kierowców w Polsce?

Jeszcze w 2022 r. w obrocie prawnym ważnych było ponad 127 tys. świadectw ukraińskich kierowców. W 2023 r. nastąpił wyraźny spadek, będący początkiem nowego trendu. Na koniec 2024 r. liczba ukraińskich kierowców w Polsce spadła aż o 40 proc., w porównaniu z końcem 2022 r. Na ich miejsce wskoczyły inne nacje. Wzrost w przypadku niektórych jest spektakularny – o 96, a nawet, ponad 1100 proc. 

Subskrybuj to źródło RSS