Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: raporty i analizy

Słabsza kondycja i widmo restrukturyzacji w spedycji

56% spedycji zbadanych przez Transcash przyznało, że w 2024 roku rozważa wszczęcie procesu restrukturyzacji, a 4% znajduje się w jego trakcie. Finansowy Indeks Branży TSL pokazuje spadek nastrojów wśród przedstawicieli branży spedycyjnej. Ponad połowa naszych ankietowanych z tej gałęzi zadeklarowała, że sytuacja ich firm pogorszyła się w ciągu ostatnich 6 miesięcy 2024 roku, co jest pokłosiem rosnących kosztów prowadzenia działalności, opóźnień w płatnościach i malejącej liczby zleceń.

Jakość dostaw dla klientów biznesowych w Polsce ma większe znaczenie niż średnio w UE

Jak ujawnia badanie „Barometr 2B 2024” opracowane przez Geopost, aż 90 proc. polskich MŚP uważa, że efektywność dostaw ma znaczący wpływ na ich działalność, w porównaniu do 86 proc. w UE. Z tego powodu wybór dostawcy usług logistycznych jest kluczową decyzją biznesową – dla co drugiego polskiego MŚP to główne wyzwanie, w porównaniu do 37 proc. w UE. Jednocześnie 74 proc. polskich przedsiębiorstw podkreśla potrzebę samodzielnego wyboru przewoźników, co daje im większą kontrolę nad procesami logistycznymi.

Sztuczna inteligencja nie jest dla firm kluczowym czynnikiem przetrwania

Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Jednocześnie zaledwie 19% przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji. Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów. Zdecydowanie największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy ID Logistics. W badaniu wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty.

Logistyka 4.0: Magazyny na ścieżce automatyzacji i robotyzacji

Na przestrzeni ostatnich lat procesy automatyzacji i robotyzacji postępują w niezwykle szybkim tempie rewolucjonizując światową gospodarkę i biznes. Jedną z branż, która szczególnie mocno dostrzega efekty tych zmian jest branża logistyczna. W obliczu dynamicznego wzrostu skali realizowanych operacji oraz rosnących wymagań klientów w zakresie czasu dostawy i dostępności informacji, obrała ona kierunek na rozwój technologiczny. Jakie rozwiązania są konkretnie wdrażane i jakie korzyści kryją się za nimi? Eksperci FM Logistic i Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) w raporcie Automatyzacja i robotyzacja w logistyce kontraktowej przyjrzeli się kluczowym trendom i technologiom stosowanym m.in. na potrzeby cyfryzacji magazynów.

Ile kosztuje brak pracowników?

Największe koszty dla firm generują nie najlepiej opłacani pracownicy, a Ci, których nie ma. Niedobry kadrowe, szczególnie w obszarze pracy niespecjalistycznej, niosą za sobą szereg konsekwencji w postaci strat, których skala i wielowymiarowość sprawia, że firmy zwykle nie są w stanie ich zmierzyć.

Zmiany na rynku integrują usługi logistyczne

Świat się zmienia, a wraz z nim rynek. Zmiany w geopolitycznej sile i interesach w połączeniu z łańcuchami dostaw znajdującymi się pod niemal stałym napięciem podkreślają potrzebę opracowania nowych koncepcji. W przypadku logistyki oznacza to osiągnięcie najlepszej możliwej integracji globalnych kompleksowych rozwiązań transportowych i z zakresu logistyki kontraktowej.

Podsumowanie raportu Green Last Mile Europe

Najnowsza edycja raportu „Green Last Mile Europe Report 2024” potwierdza, że choć greenwashing jest oczywisty, odnowienie floty, więcej dostaw poza domem, postęp technologiczny i preferencje zakupowe konsumentów przyczyniają się do bardziej zrównoważonego sektora ostatniej mili. Raport rzuca więcej światła na zakres, w jakim firmy dostawcze, działające w sektorze logistyki, robią postępy w swoich wysiłkach na rzecz dekarbonizacji.

Logistyka kontraktowa podąża za PKB. Nowe prognozy na 2024 rok

Dobre wiadomości dla logistyki kontraktowej przynoszą bieżące analizy sektorowe oraz najnowsze prognozy dla światowej gospodarki i e-commerce. Rynek kontraktowy przyspieszy w tym roku do 4,2%, ale świat, a zwłaszcza Azja odjeżdża Europie. Dystans powiększa się na polu wzrostu PKB, przychodów z sektora kontraktowego i rozwoju e-handlu. Standardowo nie brakuje wyzwań, a na szczególną uwagę obok Chin, zasługują także Indie.

Subskrybuj to źródło RSS