Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: raporty i analizy

Logistyczna Polska Centralna

Region łódzki stwarza idealne warunki dla firm, które chcą się szybko rozwijać, ale też optymalizować koszty, nie tracąc pełnego dostępu do rynków krajowych i europejskich. Polska Centralna od lat znajduje się w czołówce najważniejszych regionów na logistycznej mapie kraju. Z zasobami ponad 4,8 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej i przemysłowej zajmuje trzecie miejsce, dając się wyprzedzić tylko Górnemu Śląskowi i Warszawie.

Odporność rynku przemysłowo-logistycznego

Jak pokazuje raport za III kwartał 2024 roku „At a Glance. Rynek powierzchni przemysłowo-logistycznych w Polsce” autorstwa BNP Paribas Real Estate Poland, sektor stabilizuje się po intensywnych zmianach ostatnich lat i są sygnały wskazujące na jego dalszy rozwój. W trzecim kwartale 2024 roku rynek pozostawał stabilny, bez gwałtownych zmian w podaży, popycie czy wskaźniku pustostanów.

Słabsza kondycja i widmo restrukturyzacji w spedycji

56% spedycji zbadanych przez Transcash przyznało, że w 2024 roku rozważa wszczęcie procesu restrukturyzacji, a 4% znajduje się w jego trakcie. Finansowy Indeks Branży TSL pokazuje spadek nastrojów wśród przedstawicieli branży spedycyjnej. Ponad połowa naszych ankietowanych z tej gałęzi zadeklarowała, że sytuacja ich firm pogorszyła się w ciągu ostatnich 6 miesięcy 2024 roku, co jest pokłosiem rosnących kosztów prowadzenia działalności, opóźnień w płatnościach i malejącej liczby zleceń.

Jakość dostaw dla klientów biznesowych w Polsce ma większe znaczenie niż średnio w UE

Jak ujawnia badanie „Barometr 2B 2024” opracowane przez Geopost, aż 90 proc. polskich MŚP uważa, że efektywność dostaw ma znaczący wpływ na ich działalność, w porównaniu do 86 proc. w UE. Z tego powodu wybór dostawcy usług logistycznych jest kluczową decyzją biznesową – dla co drugiego polskiego MŚP to główne wyzwanie, w porównaniu do 37 proc. w UE. Jednocześnie 74 proc. polskich przedsiębiorstw podkreśla potrzebę samodzielnego wyboru przewoźników, co daje im większą kontrolę nad procesami logistycznymi.

Sztuczna inteligencja nie jest dla firm kluczowym czynnikiem przetrwania

Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Jednocześnie zaledwie 19% przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji. Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów. Zdecydowanie największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy ID Logistics. W badaniu wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty.

Logistyka 4.0: Magazyny na ścieżce automatyzacji i robotyzacji

Na przestrzeni ostatnich lat procesy automatyzacji i robotyzacji postępują w niezwykle szybkim tempie rewolucjonizując światową gospodarkę i biznes. Jedną z branż, która szczególnie mocno dostrzega efekty tych zmian jest branża logistyczna. W obliczu dynamicznego wzrostu skali realizowanych operacji oraz rosnących wymagań klientów w zakresie czasu dostawy i dostępności informacji, obrała ona kierunek na rozwój technologiczny. Jakie rozwiązania są konkretnie wdrażane i jakie korzyści kryją się za nimi? Eksperci FM Logistic i Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) w raporcie Automatyzacja i robotyzacja w logistyce kontraktowej przyjrzeli się kluczowym trendom i technologiom stosowanym m.in. na potrzeby cyfryzacji magazynów.

Ile kosztuje brak pracowników?

Największe koszty dla firm generują nie najlepiej opłacani pracownicy, a Ci, których nie ma. Niedobry kadrowe, szczególnie w obszarze pracy niespecjalistycznej, niosą za sobą szereg konsekwencji w postaci strat, których skala i wielowymiarowość sprawia, że firmy zwykle nie są w stanie ich zmierzyć.

Zmiany na rynku integrują usługi logistyczne

Świat się zmienia, a wraz z nim rynek. Zmiany w geopolitycznej sile i interesach w połączeniu z łańcuchami dostaw znajdującymi się pod niemal stałym napięciem podkreślają potrzebę opracowania nowych koncepcji. W przypadku logistyki oznacza to osiągnięcie najlepszej możliwej integracji globalnych kompleksowych rozwiązań transportowych i z zakresu logistyki kontraktowej.

Subskrybuj to źródło RSS