Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Na rynku przybędzie najemców i powierzchni magazynowej

W III kwartale 2025 r. wynajęto 1,59 mln mkw. powierzchni magazynowej, a więc o 44 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z najnowszych danych CBRE. Zainteresowanie najemców koncentrowało się przede wszystkim w województwie mazowieckim, dolnośląskim oraz łódzkim. Mazowsze jest także liderem pod względem aktywności budowlanej. Łącznie w Polsce powstaje 1,56 mln mkw. nowych magazynów, z czego prawie połowa to budowy spekulacyjne, a więc bez zabezpieczonych najemców.

Raport o kondycji transportu drogowego na 7 kluczowych rynkach w Europie

Druga edycja raportu „Transforming Transportation in 2026“ (pl. “Transport w transformacji 2026”) przedstawia obecny obraz europejskiego sektora transportu drogowego (CRT) w siedmiu kluczowych krajach. Analizuje trendy, które kształtują przyszłość branży w Polsce, Hiszpanii, Rumunii, Czechach, Portugalii, na Węgrzech i Słowacji. Publikacja wyróżnia także firmy, które wyznaczają kierunek zmian w trzech kategoriach: Market Leader, Tech Trailblazer i Sustainability Star.

Polskie magazyny: odnowienia oraz leasing zwrotny wciąż na topie

Letnie miesiące 2025 r. nie przyniosły znaczących zmian na krajowym rynku magazynowym - zarówno deweloperzy, jak i najemcy wciąż zachowywali inwestycyjną ostrożność. W strukturze popytu dominowały odnowienia umów, rósł też wolumen transakcji leasingu zwrotnego (sale & leaseback). Warto jednak zauważyć, że dzięki temu popyt brutto od stycznia do września 2025 r. wyniósł ponad 4,5 mln m kw. czyli 17% więcej niż rok temu i tylko 6% mniej od analogicznego okresu w rekordowym 2021 roku. Eksperci firmy doradczej JLL podsumowują III kwartał na krajowym rynku nieruchomości magazynowo-logistycznych.

MŚP z Azji i Pacyfiku spodziewa się rosnącej wymiany handlowej z Europą

Federal Express Corporation, największa na świecie firma zajmująca się transportem ekspresowym, opublikowała wnioski z najnowszego badania trendów w handlu pomiędzy Europą o regionem Azji i Pacyfiku (APAC), wskazując najważniejsze czynniki sprzyjające i blokujące rozwój handlu transgranicznego.

Transport potrzebuje systemowego wsparcia

Przewoźnicy oczekują lepszych regulacji, tańszego finansowania i równych zasad konkurencji. Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie – potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie.Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że37 proc. przewoźników oczekuje lepszej ochrony ze strony państwa,36 proc. liczy na łatwiejszy dostęp do finansowania,36 proc. – na zmniejszenie obciążeń unijnych, a35 proc. – na niższe koszty kredytów.

Przewoźnicy z Polski, Czech i Słowacji nie ufają polskim zleceniodawcom?

Czterech na dziesięciu przewoźników z Polski, Czech i Słowacji (40 proc.) uważa polskich zleceniodawców za najmniej wiarygodnych finansowo, a siedem na dziesięć firm (71 proc.) przyznaje, że opóźnienia w płatnościach wpływają bezpośrednio na ich decyzje biznesowe. Z badania „Strategie płynności i zarządzania ryzykiem w firmach transportowych” przeprowadzonego przez fintech Malcom Finance wynika, że płynność finansowa stała się nową walutą branży transportowej.

Jak zaoszczędzić na procesie pakowania

W obliczu rosnących kosztów zatrudnienia, wysokich cen energii (wg danych Eurostatu Polska jest w TOP3 krajów Unii Europejskiej z najwyższym wzrostem cen prądu w tym roku) i agresywnej konkurencji cenowej, polscy przedsiębiorcy szukają oszczędności w każdym możliwym obszarze. Producent opakowań Mac-Graf i platforma zakupowa B2B PakujTo.pl opublikowali bezpłatny przewodnik dla biznesu: „Skuteczne sposoby na optymalizację czasu i kosztów pakowania”. Publikacja udowadnia, że proces pakowania to jeden z najbardziej niedocenianych obszarów, które można optymalizować.

Globalny handel wytrzymuje zawirowania związane z cłami

Specjalna aktualizacja raportu DHL Global Connectedness Tracker 2025. Wydany we współpracy z NYU Stern, DHL Global Connectedness Tracker przedstawia pierwsze systematyczne spojrzenie na zmiany w globalnym biznesie w obliczu zawirowań polityki handlowej. W pierwszej połowie 2025 r. światowy handel rozwijał się szybciej niż w jakimkolwiek półroczu od 2010 r., z wyjątkiem odbicia po pandemii.Podwyżki ceł najmocniej uderzyły w prognozy wzrostu handlu w Ameryce Północnej; Ameryka Południowa i Środkowa oraz Bliski Wschód i Afryka Północna to jedyne regiony, dla których prognozy zostały podniesione.Więzi biznesowe między USA a Chinami słabną, ale nie doszło do poważnego podziału światowej gospodarki na bloki geopolityczne.

Subskrybuj to źródło RSS