Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Największe zagrożenia dla sektora logistycznego w 2026 r.

Sektor logistyczny w Polsce wchodzi w 2026 rok w świetnej formie: magazyny przekroczyły 36 mln mkw. nowoczesnej powierzchni, a e-commerce od wielu miesięcy utrzymuje stabilny, ok. 10-procentowy udział w sprzedaży detalicznej. To solidne fundamenty, które czynią nasz kraj jednym z kluczowych rynków logistycznych Europy. Ale właśnie dlatego, podkreślają eksperci, obecny okres stabilizacji warto wykorzystać na przygotowanie się do przyszłych wyzwań. Zmiany w globalnym handlu, ekspansja chińskich platform czy ostrożniejsi konsumenci mogą w 2026 roku wymagać od operatorów większej elastyczności i odporności niż dotychczas. Fulfilio przedstawia „Czarną Piątkę Logistyki 2026”, czyli listę najważniejszych zagrożeń, które sektor powinien brać pod uwagę, aby utrzymać swoją przewagę na lata.

Zapowiedź raportu Barometr Nowej Mobilności 2026 

Zasięg na jednym ładowaniu (33,6%) oraz wysokie koszty zakupu (33,3%) stanowią nadal największą barierę przed zakupem samochodu elektrycznego – wynika z 9. edycji Barometru Nowej Mobilności, renomowanego badania, które powstało we współpracy z OTOMOTO, GreenWay Polska, SW Research oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Przez 9 lat autorzy cyklicznego badania opinii społecznej obrazującego zmiany, które zachodzą na krajowym rynku nowej mobilności, przeanalizowali ponad 1,34 miliona danych z prawie 11 tysięcy ankiet, w ramach których zostało zadanych ponad tysiąc pytań.Pełna wersja raportu będzie dostępna od 22 stycznia 2026 roku.

Gotowi na święta? Klienci e-commerce w raporcie DHL „E-Commerce Trends 2025”

Sezon świątecznych zakupów trwa w najlepsze, a raport DHL E-Commerce Trends 2025 pokazuje, co dziś najbardziej liczy się dla kupujących online w Europie Środkowej i Wschodniej. Są to szybka i elastyczna dostawa, zaufani partnerzy logistyczni oraz bezproblemowe zwroty. Jednocześnie rosną oczekiwania dotyczące zakupów robionych za pośrednictwem social mediów, wykorzystania narzędzi AI i działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Wyjście z kryzysu branży transportowej wymaga zmiany myślenia

Branża transportowa stoi w obliczu najgłębszego kryzysu od ponad dwóch dekad. Połowa firm odnotowała spadek przychodów, 90% przewoźników nie otrzymuje płatności w terminie, a zadłużenie sektora przekracza 1,64 mld złotych. Raport „Branża transportowa w trybie przetrwania” prezentuje kompleksową analizę sytuacji – opartą na badaniu 100 firm transportowych i wywiadach z ekspertami – diagnozuje przyczyny kryzysu i wskazuje konkretne działania, które mogą pomóc sektorowi wrócić na ścieżkę rozwoju.

Świadomość ESG w transporcie a wielkość firmy

Firmy transportowe i logistyczne z największą świadomością ESG, handlowe i usługowe najmniej Z Barometru ESG przygotowanego przez EFL i Truck Care wynika, że podejście polskich firm do zrównoważonego rozwoju zależy od ich wielkości oraz branży. 73% średnich firm wdraża kompleksową strategię ESG lub wymagane prawem działania, podczas gdy w mikro i małych nikt nie myśli o strategii, a niespełna połowa ogranicza się do podstawowych wymogów formalnych. Różnice widać również w branżach. Transport i logistyka mają największą świadomość ESG, gdyż tylko 15% firm nie planuje żadnych kroków w tym obszarze. W usługach i handlu ten wskaźnik wynosi aż 29%.

Cztery regiony generują większość popytu na magazyny

Według najnowszego raportu „Rynek magazynowo-przemysłowy w Polsce”, opublikowanego przez firmę doradczą Newmark Polska, trzeci kwartał 2025 roku przyniósł nieznaczne spowolnienie na rynku magazynowo-przemysłowym w Polsce pod względem zarówno nowej podaży, jak i aktywności najemców. Deweloperzy dostarczyli w tym czasie najmniej nowej powierzchni od końca 2020 roku, a popyt w ujęciu kwartalnym spadł o prawie 14%. Niemniej wolumen transakcji najmu zarejestrowanych w pierwszych trzech kwartałach przekroczył 4,54 mln mkw., co stanowi wzrost o niemal 20% w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.

Polskie sklepy internetowe korzystają z boomu e-commerce za wschodnią granicą

Ukraina staje się coraz ważniejszym kierunkiem ekspansji dla polskiego e-commerce. Z badania Fulfilio przeprowadzonego wynika, że już 20% polskich sklepów internetowych prowadzi sprzedaż w Ukrainie, a kolejne 10% planuje wejście na ten rynek. Pomimo trwającego konfliktu zbrojnego, rosnące zainteresowanie tym kierunkiem nie dziwi ekspertów. W latach 2022-2024 liczba internetowych zamówień z zagranicy do Ukrainy wzrosła z 31 mln do ponad 73 mln paczek rocznie, a ich łączna wartość wzrosła niemal czterokrotnie do ponad 120 mld hrywien w 2024 roku (ok. 3 mld USD).

Subskrybuj to źródło RSS