Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Polskie sklepy internetowe podbijają nie tylko Europę

46 proc. polskich e-sklepów prowadzi sprzedaż za granicą, a co piąty planuje rozpocząć ekspansję w ciągu najbliższego roku. Najczęściej wybieranymi kierunkami są Niemcy i Czechy (po 56 proc. wskazań), a także Słowacja (42 proc.), Wielka Brytania (35 proc.) i Francja (31 proc.), wynika z raportu Fulfilio „Polski e-commerce za granicą”. Sklepy motoryzacyjne skupiają się na Czechach, sprzedawcy książek i zabawek na Słowacji, a odzieży i kosmetyków na Niemczech. Choć dominują rynki europejskie, silną reprezentację e-sklepów mamy także w Stanach Zjednoczonych (15 proc.). Co więcej, USA i Chiny zostały uznane za jeden z pięciu najbardziej przyjaznych krajów dla prowadzenia e-biznesu.

Połowa firm transportowych nie planuje rozwoju w 2025

Wysokie ceny paliw i opłat autostradowych, niższe stawki zleceń oraz wzrost kosztów utrzymania floty to trzy największe problemy polskich firm transportowych. Przewoźników blokują też zmiany w przepisach oraz presja płacowa kierowców. To główne wnioski z badania „Problemy i wyzwania firm transportowych” zrealizowanego na zlecenie Rzetelnej Firmy. Istotnym obciążeniem jest też zadłużenie opiewające na 1,3 miliarda złotych.

Rynek magazynowy w Polsce - stabilizacja z nutą ostrożności

Polska gospodarka mocno odbiła w 2024 roku. Realny PKB wzrósł w tym roku o 2,9%, co oznacza znaczny wzrost w porównaniu z zaledwie 0,2% w 2023 roku. Ożywienie było napędzane głównie przez konsumpcję prywatną, wspieraną przez silny wzrost płac, zwiększone wsparcie rządowe dla gospodarstw domowych, poprawę zaufania konsumentów i złagodzenie presji inflacyjnej. Prognozuje się, że w 2025 r. realny PKB wzrośnie o 3,6%, podczas gdy w 2026 r. spodziewany jest umiarkowany wzrost, który powinien wynieść 3,1%.

Raport TLP o przemocy kontraktowej w transporcie

Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje, nawet jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. Z opublikowanej 17 czerwca br. przez Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) ankiety wynika, że praktyki stosowane przez zleceniodawców coraz częściej przypominają ekonomiczny dyktat niż partnerską współpracę.

Wzrost zrównoważonych dostaw

Stuart, firma odpowiedzialna za szybkie dostawy dla klientów m.in. takich jak AmRest czy Leclerc, jest coraz bliżej celu osiągnięcia zerowej emisji netto do 2035 r. – wynika z tegorocznego raportu Sustainability. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba zrealizowanych przez nią ekologicznych dostaw wzrosła o ponad połowę, a emisja CO₂ przypadająca na jedną przesyłkę zmniejszyła się o 1/4.

Kondycji logistyki towarzyszy ostrożny optymizm

Aż 78% firm logistycznych w Polsce ocenia kondycję sektora logistyki dobrze lub bardzo dobrze. Jednak, jak wynika z dziś opublikowanego raportu ManpowerGroup „Dokąd zmierzasz logistyko?”, widać wyraźną zmianę nastrojów: mniej firm deklaruje optymizm, a rośnie liczba tych, które z większą ostrożnością patrzą w przyszłość. Największym wyzwaniem w prowadzeniu biznesu są wysokie koszty logistyki, w tym paliw i energii. To druga edycja raportu. Partnerem merytorycznym raportu jest Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny.

Subskrybuj to źródło RSS