Zaloguj się

WIEDZA

Spedycje i oczekiwania e-commerce

Rynek e-commerce przedefiniowuje logistykę. Wymagania dotyczące szybkości dostaw, transparentności i integracji systemów rosną z roku na rok, a branża spedycyjna musi nadążać za tymi zmianami. Firmy spedycyjne, które nie mają własnych magazynów, powinny skupić się na optymalizacji zarządzania frachtami, lepszej organizacji procesów i elastycznym finansowaniu współpracy z przewoźnikami. Przestrzeń do rozwoju nadal jest ogromna i napędzana rosnącymi wymaganiami klientów. A ci chcą przede wszystkim sprawnych i ekspresowych dostaw, nawet w kilkanaście minut od złożenia zamówienia.

Czy elektryfikacja TSL ma szanse na powodzenie?

Polscy przewoźnicy stają przed strategicznym dylematem – czy już teraz inwestować w zeroemisyjne ciężarówki, czy może jeszcze poczekać? Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił w I kw. nabór wniosków o dofinansowanie zakupu lub leasingu elektrycznych pojazdów ciężarowych. Program budzi mieszane odczucia w branży TSL. Przewoźnicy zastanawiają się czy elektromobilność w transporcie ciężkim to już konieczność, czy wciąż perspektywa odległej przyszłości?

Dlaczego etykiety ostrzegawcze są kluczowe dla bezpieczeństwa przesyłek?

Etykiety ostrzegawcze to nieodzowny element w świecie transportu i logistyki, pełniący kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony produktów. Dzięki precyzyjnym oznaczeniom, takim jak symbole, kolory i teksty, umożliwiają skuteczne identyfikowanie zagrożeń związanych z przewożonymi materiałami. Dowiedz się, jak te etykiety zwiększają bezpieczeństwo podczas transportu i odgrywają istotną rolę w całym łańcuchu dostaw.

Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców w Polsce

Na koniec lipca 2024 roku udział cudzoziemców w ogólnej liczbie osób wykonujących pracę w Polsce wyniósł 6,8 proc., a obcokrajowcy pochodzący z ponad 150 państw stanowili już 51proc. pracowników tymczasowych. Z każdym rokiem ich liczba rośnie, co pokazują dane GUS oraz najnowszego raportu „Rynek usług HR 2024”, opracowanego przez Polskie Forum HR. Znaczenie odpowiednich regulacji prawnych staje się coraz bardziej istotne – 13 marca 2025 Senat przyjął poprawki do ustawy dotyczącej zasad powierzania pracy cudzoziemcom. Teraz propozycje te czekają na ponowne rozpatrzenie przez Sejm, a najpewniej w maju lub czerwcu nowe przepisy wejdą w życie. Job Impulse przedstawia najważniejsze zapisy wraz z komentarzem.

Elektryczny autobus międzymiastowy poddany testom w najtrudniejszych warunkach koła podbiegunowego

Leinfelden-Echterdingen - Operatorzy autobusowi stawiają autobusom z napędem elektrycznym takie same wymagania, jak ich odpowiednikom z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi. Nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, gdy do gry wchodzą mróz, lód i śnieg, pojazdy muszą po prostu działać niezawodnie. 

CMR a koszty przeładowanego pojazdu

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Kto zastąpił ukraińskich kierowców w Polsce?

Jeszcze w 2022 r. w obrocie prawnym ważnych było ponad 127 tys. świadectw ukraińskich kierowców. W 2023 r. nastąpił wyraźny spadek, będący początkiem nowego trendu. Na koniec 2024 r. liczba ukraińskich kierowców w Polsce spadła aż o 40 proc., w porównaniu z końcem 2022 r. Na ich miejsce wskoczyły inne nacje. Wzrost w przypadku niektórych jest spektakularny – o 96, a nawet, ponad 1100 proc. 

Skala globalnego transportu w branży automotive

Branża motoryzacyjna w Polsce, odpowiadająca za 8% PKB[1], stanowi jedną z największych gałęzi gospodarki, w której zatrudnionych jest ponad 201 tys. osób przy produkcji a 125 tys. w handlu pojazdami osobowymi[2]. W 2024 r. sektor ten stanął przed wieloma wyzwaniami, ale widoczne były również oznaki wzrostu i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Powstają kolejne magazyny, a dziura kadrowa rośnie

W 2024 r. powierzchnia magazynowa w Polsce osiągnęła rekordowe 34,7 mln m² i w trzy lata wzrosła o ponad 40%, wynika z raportu Real Estate Digital Data. Choć sektor TSL dynamicznie się rozwija, to rośnie też zagrożenie, które może go sparaliżować – brak pracowników. Według analiz Grupy Progres, aż 74% polskich firm boryka się z trudnościami w rekrutacji kandydatów do prostych, powtarzalnych zadań, co w dużej mierze dotyczy sektora logistyki i magazynowania. Jeśli sytuacja się nie poprawi, pustostany będą oznaczać nie tylko puste hale, ale i brak personelu do ich obsługi. To z pewnością nie poprawi nastojów przedsiębiorców, z którymi bywa różnie. W lutym 2025 r. negatywne nastroje gospodarcze w transporcie i logistyce odnotowano już w 9 województwach. W 7 kolejnych sytuacja była bardziej optymistyczna.

Wzrost liczby rejestracji autobusów elektrycznych

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 2301 nowych minibusów i autobusów (19% z nich wyposażone było w napęd alternatywny). Odnotowano znaczący wzrost liczby rejestracji minibusów w porównaniu z 2023 r., ale autobusów miejskich przybyło mniej (o 28,2%). W tym roku autobusów obsługujących komunikację w miastach będzie prawdopodobnie więcej. Pomóc w tym mogą wchodzące w życie przepisy nakazujące modernizację taboru.

Subskrybuj to źródło RSS