Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA

Cyfryzacja - remedium na problemy branży logistycznej

Digitalizacja zwiększa efektywność i obniża koszty branży TSL i właśnie dlatego jest i będzie kluczowym czynnikiem kształtującym jej przyszłość. To dzięki niej można zaadresować wyzwania takie jak: rosnące koszty operacyjne, brak kierowców czy zapewnienie bezpieczeństwa transportu. Jednocześnie jednak stanowi ona też spore wyzwanie, ze względu na konieczność dużych inwestycji oraz dużą dynamikę zmian w obszarze regulacji prawnych.

Przyszłość w transporcie i magazynowaniu produktów wrażliwych z AIoT

Integracja sztucznej inteligencji i Internetu Rzeczy (AIoT) wyznacza nowe standardy w transporcie i magazynowaniu produktów wrażliwych, takich jak leki czy żywność. Dzięki możliwościom precyzyjnego monitorowania, przewidywania awarii oraz optymalizacji procesów w czasie rzeczywistym, AIoT staje się nieodzownym narzędziem do minimalizowania strat i zapewnienia zgodności z wymogami prawa.

Optymalizacja procesów logistycznych: inwestycja, która szybko się zwraca

Branża logistyczna od lat podlega rewolucyjnym przemianom. Chcesz zainwestować w cyfryzację, ale przed wdrożeniem nowych technologii powstrzymuje Cię obawa przed popełnieniem potencjalnych błędów oraz dużymi, trudnymi do opanowania wydatkami? Nie tylko Ty zmagasz się z tym problemem. Wiele firm z branży logistycznej myśli podobnie, a wynika to z faktu, że do tej pory po prostu działały one w stabilnych warunkach i cyfrowa transformacja nie była dla nich niezbędna.

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów cieplarnianych pośród wszystkich gałęzi transportowych. To dlatego, w kontekście intensyfikacji działań UE na rzecz ochrony środowiska, coraz większą uwagę zwraca się nie tylko na sposoby dekarbonizacji transportu drogowego, ale przede wszystkim wdrażanie projektów, które łącząc różne inicjatywy, wzmacniają efekt i zasięg ich działania. Należą do nich zielone korytarze. Jaką odgrywają rolę i co jest dziś największym wyzwaniem w ich tworzeniu? Na pytanie odpowiada Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, która buduje swoje usługi w oparciu o digitalizację i zrównoważone rozwiązania transportowe.

Czy handel cross-border pozwala zwiększyć sprzedaż?

Świąteczny szał zakupowy to z perspektywy e-commerce czas rekordowych wyników. Warto zauważyć, że po peaku sprzedażowym w Q4 przedsiębiorcy mogą zaplanować dalszy rozwój biznesu. Rozwiązaniem jest handel transgraniczny (cross-border), który pozwala dotrzeć do klientów za granicą, wykorzystując różnice kulturowe i odmienne zwyczaje zakupowe wynikające z lokalnych świąt. Jak wskazuje raport „Cross-border z Polski 2024”, polskie sklepy coraz częściej zwracają się ku zagranicznym rynkom.

Outsourcing w rozliczaniu czasu pracy kierowców

Rozliczanie czasu pracy kierowców to od lat jedno z najbardziej złożonych wyzwań w branży transportowej. Skomplikowane procedury rozliczania, zmienność przepisów unijnych, a także krajowych sprawiają, że firmy transportowe często nie są pewne, jak prawidłowo rozliczać kierowców. Wątpliwości przewoźników wzbudzają, m.in. odpoczynki pracowników, przewozy w załodze czy rozliczanie podróży służbowych. Błędy w rozliczeniach czasu pracy kierowców wiążą się z surowymi karami, które mogą wynosić w Polsce nawet do 30 tysięcy złotych, a także narażają firmy na pozwy pracownicze.[1] Aby się przed nimi zabezpieczać, coraz więcej firm w Polsce decyduje się przekazywać te najtrudniejsze i najbardziej odpowiedzialne zadania dotyczące rozliczeń – firmom zewnętrznym.

Kontrola i ocena reputacji przewoźników

Polskie firmy transportowe muszą się bardzo pilnować, by nie popełniać naruszeń. Dlaczego? Dane z GITD wskazują, że do końca listopada 2024 roku inspektorzy rozpoczęli blisko 840 postępowań pod kątem oceny dobrej reputacji przewoźnika, podczas gdy takich spraw jeszcze dwa lata temu było ponad 350 w całym roku.[1] Dodatkowo w 2024 roku wydano ponad 170 upomnień związanych z przekroczeniem jednego bardzo poważnego naruszenia średnio na pojazd. To dużo w porównaniu do 2023 roku, w którym inspektorzy nie wysłali żadnego takiego ostrzeżenia.[2] Utrata dobrej reputacji przewoźnika może wiązać się z zawieszeniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, a w konsekwencji brakiem możliwości realizacji przewozów. Jakie są najczęstsze przyczyny utraty niezbędnych licencji i jak można temu zapobiec? Według jakich kryteriów oceniani są przewoźnicy przez służby kontrolne?

Konieczność rejestracji w rumuńskim systemie e-Transport i kary

Nawet 100 tys. lei kary wraz z konfiskatą towarów grozi przewoźnikom, którzy nie zastosują się do zasad systemu RO e-Transport. Sankcje zaczęły obowiązywać z początkiem lipca 2024 roku, ale tylko wobec niektórych firm. Większość z nich zostanie nimi objęta dopiero w styczniu 2025 roku - mowa o podmiotach mających status upoważnionego przedsiębiorcy w świetle rumuńskich przepisów. 

Inwestycje, certyfikacja i ewolucja przestrzeni magazynowych w 2024

Rok 2024 przyniósł istotne zmiany w branży facility management (FM), odzwierciedlając transformację podejścia do zarządzania budynkami i przestrzeniami użytkowymi. Główne trendy obejmowały modernizację starszych obiektów, wzrost znaczenia certyfikacji ekologicznej oraz rozwój technologii wspierających optymalizację operacyjną. Nowe wyzwania zmusiły firmy do szukania innowacyjnych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby zmieniającego się rynku. 

Subskrybuj to źródło RSS