Zaloguj się

WIEDZA

Filary zrównoważonego rozwoju w magazynach

Świadomość kryzysu klimatycznego i potrzeby działań, które ograniczą jego skutki, jest już powszechna na rynku nieruchomości. Przedstawiciele logistyki inwestują w zrównoważone rozwiązania nie tylko ze względu na wymogi prawne, ale także formalne i nieformalne ze strony klientów, dostawców i usługodawców. W raporcie „Green Logistics”, CBRE i DHL Supply Chain wskazują na pięć filarów wdrażania ESG, w których kluczową rolę pełnią zarządcy i pracownicy magazynów. Są to efektywność energetyczna, gospodarka wodna i odpadami, transport, ochrona zieleni i edukacja pracowników.

Czym jest giełda wierzytelności w branży TSL?

Giełda wierzytelności to nowoczesna platforma umożliwiająca obrót wierzytelnościami – czyli zarówno ich sprzedaż, jak i zakup. Dzięki prostocie działania i transparentnym zasadom, tego typu rozwiązania cieszą się rosnącą popularnością wśród przedsiębiorców, firm windykacyjnych oraz instytucji finansowych specjalizujących się w odzyskiwaniu należności.

Pułapki czyhające na firmę transportową

Polska branża transportowa pozostaje najmocniejsza na kontynencie, ale w czasach kryzysu i rosnących kosztów utrzymanie rentowności staje się coraz trudniejsze. Na przedsiębiorców czeka wiele pułapek, których skutki mogą być zgubne nawet dla świetnie funkcjonującej firmy. Ich kumulacja wywołuje efekt domina, który kończy się upadłością lub bankructwem. Oto 5 największych błędów, które zagrażają firmom z branży TSL.

E-commerce i gospodarka odpadami

Każda paczka, którą nada sklep internetowy lub zleci jej nadanie do klienta. Każda naklejona na paczkę etykieta powoduje powstanie obowiązków środowiskowych w tym rejestracji i rozliczenia w systemie Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Od 2013 r. na każdym e-sprzedawcy spoczywają obowiązki środowiskowe, które są dokładnie uregulowane prawnie. Regulacje wprowadzają dokładne zasady dotyczące ewidencji opakowań, składania sprawozdań i uiszczania opłat, ale ich realizacja stawia przed przedsiębiorcami liczne wyzwania – warto zwrócić na to uwagę, szczególnie że od Nowego Roku weszły w życie rozporządzenia podnoszące opłaty za rejestrację w BDO oraz wysokość opłaty rocznej.

Polacy częściej wybierają towary z drugiej ręki, niż azjatyckich platform zakupowych

Długi czas oczekiwania, przekroczone normy bezpieczeństwa produktów oraz niezgodność z opisem - to główne zastrzeżenia pod adresem działalności azjatyckich platform zakupowych, na jakie wskazali Polacy w badaniu przeprowadzonym na zlecenie OLX. Okazuje się, że wielu z nas ma obawy przed zakupami towarów z drugiego końca świata. Co trzeci zamawiający na azjatyckich platformach otrzymał produkty niezgodne ze zdjęciem, a w przypadku produktów dla dzieci prawie 45% badanych uznało, że nie są one w pełni bezpieczne.

W jaką stronę zmierza sektor pocztowy?

Kurczące się wolumeny tradycyjnej korespondencji papierowej stanowią wyzwanie dla operatorów pocztowych na całym świecie. Nie oznacza to jednak, że sektor czekają tylko złe scenariusze. Kwestii tej przyjrzał się Światowy Związek Pocztowy (UPU), który w opublikowanym niedawno raporcie przeanalizował, jak musi zmienić się branża pocztowa, by sprostać postępującej cyfryzacji i malejącej liczbie przesyłek. Przedstawione w raporcie trzy możliwe scenariusze skomentował Janusz Konopka, ekspert rynku pocztowego, a zarazem prezes firmy Speedmail, będącej największym w Polsce niezależnym operatorem pocztowym.

Wdrożenie robotycznych rozwiązań w fulfillment center

LPP Logistics, spółka odpowiadająca za obsługę logistyczną Grupy LPP, zakończyła pierwszy etap robotyzacji swojego największego magazynu e-commerce pod Bydgoszczą. Obiekt o powierzchni 100 tys. m², uruchomiony w lipcu 2024 roku, został wyposażony w zaawansowane technologie automatyczne oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które znacznie zwiększają jego efektywność operacyjną. Docelowo będzie to jeden z najbardziej zrobotyzowanych magazynów w sektorze fashion w Europie, z flotą ponad 1400 robotów oraz możliwością składowania nawet 16 milionów sztuk asortymentu.

Cło na import chińskiego e-commerce wyśle logistykę na morze i do magazynów

W 2024 r. UE zaimportowała 4,6 mld tanich paczek zwolnionych z cła. W USA wolumen takich przesyłek osiągnął 1,36 mld. Większość to zamówienia e-commerce z Chin, w Unii to 91%, w USA 60,8%, ale nadchodzi koniec zasady de minimis w imporcie i będzie to rewolucja w e‑handlu i logistyce. Choć bilans zysków i strat nie jest jeszcze dokładnie znany, to najpewniej straci lotnictwo, zyska logistyka kontraktowa, ale podrożeją e-zakupy, nawet o 62 euro rocznie. Oznacza to, że wyczekiwana stabilizacja nie nastąpi, należy się raczej przygotować na dynamiczne zwroty akcji i historie, jak ta o zwycięstwie chińskich paczek nad amerykańskimi celnikami.

CEVA Logistics transportuje na kołach Boeinga 777

CEVA Almajdouie Logistics, spółka joint venture CEVA Logistics, globalnego lidera logistyki 3PL, zrealizowała jeden z największych transportów drogowych elementów konstrukcyjnych samolotów w Królestwie Arabii Saudyjskiej i regionie. Przewożonym ładunkiem na trasie liczącej 1 250 km były trzy kadłuby samolotów Boeing 777, sześć skrzydeł samolotu i urządzenia lotnicze. Ta wyjątkowa operacja transportowa, ze względu na skalę oraz ogromne rozmiary i wagę ładunków, łączyła precyzyjne planowanie z inżynierią i wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu.

Subskrybuj to źródło RSS