Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów cieplarnianych pośród wszystkich gałęzi transportowych. To dlatego, w kontekście intensyfikacji działań UE na rzecz ochrony środowiska, coraz większą uwagę zwraca się nie tylko na sposoby dekarbonizacji transportu drogowego, ale przede wszystkim wdrażanie projektów, które łącząc różne inicjatywy, wzmacniają efekt i zasięg ich działania. Należą do nich zielone korytarze. Jaką odgrywają rolę i co jest dziś największym wyzwaniem w ich tworzeniu? Na pytanie odpowiada Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, która buduje swoje usługi w oparciu o digitalizację i zrównoważone rozwiązania transportowe.

Outsourcing w rozliczaniu czasu pracy kierowców

Rozliczanie czasu pracy kierowców to od lat jedno z najbardziej złożonych wyzwań w branży transportowej. Skomplikowane procedury rozliczania, zmienność przepisów unijnych, a także krajowych sprawiają, że firmy transportowe często nie są pewne, jak prawidłowo rozliczać kierowców. Wątpliwości przewoźników wzbudzają, m.in. odpoczynki pracowników, przewozy w załodze czy rozliczanie podróży służbowych. Błędy w rozliczeniach czasu pracy kierowców wiążą się z surowymi karami, które mogą wynosić w Polsce nawet do 30 tysięcy złotych, a także narażają firmy na pozwy pracownicze.[1] Aby się przed nimi zabezpieczać, coraz więcej firm w Polsce decyduje się przekazywać te najtrudniejsze i najbardziej odpowiedzialne zadania dotyczące rozliczeń – firmom zewnętrznym.

Kontrola i ocena reputacji przewoźników

Polskie firmy transportowe muszą się bardzo pilnować, by nie popełniać naruszeń. Dlaczego? Dane z GITD wskazują, że do końca listopada 2024 roku inspektorzy rozpoczęli blisko 840 postępowań pod kątem oceny dobrej reputacji przewoźnika, podczas gdy takich spraw jeszcze dwa lata temu było ponad 350 w całym roku.[1] Dodatkowo w 2024 roku wydano ponad 170 upomnień związanych z przekroczeniem jednego bardzo poważnego naruszenia średnio na pojazd. To dużo w porównaniu do 2023 roku, w którym inspektorzy nie wysłali żadnego takiego ostrzeżenia.[2] Utrata dobrej reputacji przewoźnika może wiązać się z zawieszeniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, a w konsekwencji brakiem możliwości realizacji przewozów. Jakie są najczęstsze przyczyny utraty niezbędnych licencji i jak można temu zapobiec? Według jakich kryteriów oceniani są przewoźnicy przez służby kontrolne?

Dlaczego regularny serwis opon samochodów ciężarowych to podstawa bezpieczeństwa na drodze?

Każdego dnia tysiące pojazdów ciężarowych przemierzają europejskie trasy, przewożąc towary o kluczowym znaczeniu dla gospodarki. W tym przypadku nie ma miejsca na zaniedbania – szczególnie jeśli chodzi o elementy, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Opony to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, a ich jakość i stan techniczny decydują nie tylko o sprawności hamowania, ale również o przyczepności czy stabilności całego zestawu pojazdu.

Największe zagrożenia i wyzwania transportu do Niemiec i krajów Beneluxu

Rygorystyczne wymogi dotyczące zabezpieczenia ładunków, strefy niskiej emisji oraz ścisłe reżimy czasowe dostaw - to tylko niektóre wyzwania, z jakimi muszą się mierzyć firmy transportowe realizujące przewozy do Niemiec i krajów Beneluxu. – Właściwe przygotowanie do tych wymagań jest kluczowe dla sprawnej realizacji transportu – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

BioLNG to szansa na niskokosztową dekarbonizację ciężkiego transportu

Po pierwszym w Polsce tankowaniu pojazdu ciężarowego zielonym paliwem pozostały pytania: dlaczego w Polsce bioLNG nie jest jeszcze powszechne w ciężkim transporcie? Czy w ogóle zbliżamy się do zazielenienia tego sektora? O bioLNG warto zawalczyć, bo to dla Polski najszybciej dostępne paliwo spośród wszystkich eko opcji. A czasu mamy coraz mniej. Nowe unijne cele klimatyczne na 2030 r. to obniżenie emisyjności sektora transportu o 45%. W świetle założeń Zielonego Ładu emisyjność polskiego transportu ciężkiego zaczyna coraz bardziej uwierać naszą gospodarkę, bo bije w konkurencyjność firm i bezpieczeństwo miejsc pracy. 

Bezpieczny kontrolowany transport farmaceutyków bez własnej floty

Transport medykamentów to jedno z największych wyzwań w dziedzinie logistyki, szczególnie dla firm, które nie posiadają własnej rozbudowanej floty transportowej. Inwestycja w zakup pojazdów, przeszkolenie kierowców i utrzymanie sprzętu jest kosztowna, a wymagania i regulacje w zakresie przewozu farmaceutyków mogą spowodować wiele trudności.

W transporcie warto postawić na dobrą współpracę

W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości rynkowej, gdzie czas i niezawodność odgrywają główną rolę, menedżerowie odpowiedzialni za transport i logistykę w branży chemicznej stają przed ważnym wyzwaniem: czy przekazanie całego transportu jednej firmie logistycznej jest strategią, która może poprawić efektywność łańcucha dostaw? A może wiąże się z ryzykiem, które warto zminimalizować? Choć centralizacja transportu oferuje wiele korzyści, niesie również potencjalne zagrożenia, które mogą wpłynąć na stabilność operacyjną. Jak zatem podjąć dobrą decyzję?

Subskrybuj to źródło RSS