Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Arbitraż w transporcie drogowym - czy jest możliwy?

Czy arbitraż jest możliwy w polskim systemie prawnym w przypadku umów transportowych? Czy umieszczona w umowie klauzula o arbitralnym sposobie rozwiązywania potencjalnych konfliktów będzie miała zastosowanie i będzie zgodna z prawem? Do jakich rodzajów przewozów możemy go stosować?

Czy można zastosować 0% VAT w eksporcie bez posiadania komunikatu IE599?

Pewna firma wysyła swoje towary na eksport do Rosji i na Ukrainę, w związku z czym wykazuje 0% VAT. Niestety, nowo wybrany przewoźnik, przekraczając granicę z UE, nie dopilnowuje zamknięcia eksportu w granicznym urzędzie celnym, przez co nie zostaje wygenerowany dokument elektroniczny IE599. Czy można zamknąć wywóz w Urzędzie Celnym bazując na alternatywnych dokumentach potwierdzających dostawę? Jakie to są dokumenty?

Kto powinien zarejestrować się w rejestrze EORI?

Firma, zarejestrowana w Chile, planuje wysłać transport z Polski do Chile. W związku z tym przedstawiciel firmy chciałby wystąpić o przyznanie numeru EORI. Czy taki numer może być wystawiony na firmę zagraniczną bez adresu w Polsce i bez standardowego polskiego NIP-u?

Tarcze w podwójnej obsadzie

W firmie transportowej zdarzyła się taka sytuacja - dwóch kierowców (doświadczony oraz nowy, który odbywał praktyki) rozpoczęło pracę o godzinie 7.00 (czas włożenia tarczy do tachografu), jeżdżąc z transportem do godziny 14.00 (czas zjazdu do bazy). Po tym czasie kierowcy się rozdzielili - jeden ruszył do miasta, drugi został na miejscu, realizując załadunek. Co w takiej sytuacji powinno się zrobić z tarczą w tachografie? Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której kierowca, który wyjechał do miasta, wraca po dwóch godzinach i kontynuuje załadunek innym pojazdem? Czy dopuszczalne jest rozdzielanie kierowców, którzy zaczynają pracę w załodze dwuosobowej?

Czy można anulować zlecenie gdy pojazd stoi już na załadunku?

Zleceniobiorca odwołał transport w momencie, kiedy auto było na miejscu załadunku. Przewoźnik wystawił fakturę w wysokości całości frachtu, która została odesłana bez uiszczenia opłaty. W związku z anulowaniem zlecenia przewoźnik poniósł stratę, bo samochód i tak musiał wykonać trasę, ponieważ połowa chłodni była przeznaczona na inny przewóz, gdzie część trasy się pokrywała. Czy w związku z tym przewoźnik może żądać pokrycia kosztów odwołanego transportu?

Odpowiedzialność odbiorcy przesyłki za zapłatę wynagrodzenia przewoźnika

Firma produkcyjna zamówiła elementy do swoich maszyn u dostawcy, z którym umówiła się na daną cenę za zamówione towary. W otrzymanej fakturze zakupowej nie było należności za przewóz, który z uwagi na wysoką wartość zamówienia miał już być wliczony w cenę. Transport został odebrany bez zastrzeżeń. Po pewnym czasie przewoźnik, który realizował przewóz zwrócił się do firmy produkcyjnej o zapłatę za usługę. Czy miał do tego prawo?

Odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienia w dostawie

Klient zlecił przewóz dwóch palet towaru. Nie wybrał usługi transportu dedykowanego środkiem transportu z gwarantowanym terminem dostawy, tylko zwykłą usługę przewozu dostępną w katalogu usług przewoźnika/spedytora. Według informacji mailowej od konsultanta ze strony przewoźnika przesyłka powinna dotrzeć na miejsce odbioru za trzy dni. Przesyłka dotarła jednak do odbiorcy czwartego dnia. Czy doszło do opóźnienia w przewozie?

Import towarów wrażliwych a obowiązek rejestracji przewozu w systemie SENT

Pewna firma importuje alkohol z różnych części świata, a następnie dystrybuuje go na rodzimym rynku. W najbliższym czasie firma planuje sprowadzać alkohol ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zgodnie z zapisami ustawy o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych towar ten trzeba będzie zgłosić do rejestru SENT. Kto powinien dokonać takiego zgłoszenia - dostawca alkoholu czy firma, która go kupuje?

Brak numeru referencyjnego przy przewozie towarów wrażliwych a odpowiedzialność przewoźnika

Firma otrzymała zlecenie transportowe na przewóz towarów tytoniowych na terytorium Polski. Po sprawdzeniu produktów i kodów CN stwierdzono, że podlegają one rejestracji w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Klient został poinformowany oraz poinstruowany o konieczności przygotowania stosownych dokumentów i przekazania numeru referencyjnego z systemu SENT. Niestety, podczas załadunku okazało się, że taki numer nie został przekazany kierującemu pojazdem. Wobec tego firma podjęła decyzję o odmowie przyjęcia towaru i jego załadunku na naczepę, za co klient chce obarczyć firmę  karą za niezrealizowanie zlecenia. Czy firma była zobowiązana do wykonania tego przewozu? Czy rzeczywiście musi płacić odszkodowanie klientowi?

Subskrybuj to źródło RSS