Zaloguj się

WIEDZA

O pewnym podejściu do modelowania procesów transportowych

Badanie rzeczywistych procesów transportowych wymaga uwzględnienia takich elementów systemu transportowego jak:
- sieci: drogowa, kolejowa, lotnicza i inne,
- tabor (samochody, autobusy, pociągi, samoloty),
- stacje obsługi ruchu towarowego i pasażerskiego,
- urządzenia zabezpieczenia ruchu (znaki drogowe, sygnalizacja świetlna) wraz z przepisami bezpieczeństwa i kontroli ruchu
- oraz tzw. "załoga systemu".

Instrumenty informacyjne wspomagające przepływy materiałowe w łańcuchach dostaw

W niniejszym opracowaniu autorka przedstawia częściowe wyniki prac realizowanych w ramach szerszego projektu badawczego zatytułowanego "Instrumenty informacyjne wspierające optymalizację procesów transportowych w łańcuchach dostaw". Jednym z zadań, które postawili sobie wykonawcy projektu było stworzenie standardów procesów zachodzących w trzech sferach przepływów materiałowych - w systemach logistycznych, łańcuchach dostaw i transporcie.

Kształtowanie sieci dystrybucji w warunkach zróżnicowanych form sprzedaży towarów

Internet to obecnie najpopularniejsze narzędzie poszukiwania informacji w różnych dziedzinach życia. Jest również wykorzystywany do przesyłania wiadomości za pośrednictwem kont mailowych, czatowania, dokonywania elektronicznych płatności, itd. Tak duża popularność tej formy komunikacji oraz znaczący wzrost powszechnego dostępu do Internetu został szybko zauważony i wykorzystany przez przedsiębiorców jako kolejny kanał zawierania transakcji - kupna i sprzedaży.

Wielokryterialna ocena dostawców dla przedsiębiorstwa branży spożywczej

Proces zakupów dokonywany jest w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od profilu jego działania. Firmy zaopatrują się w surowce, materiały, zespoły, części oraz różnego rodzaju usługi. Dobra te są konieczne do prowadzenia działalności gospodarczej, przede wszystkim produkcyjnej i usługowej. Powszechność procesu zakupu sprawia, że odgrywa on istotną rolę w każdej firmie, wpływa na jej sytuację ekonomiczną i pozycję konkurencyjną.

Elementy wpływające na bezpieczeństwo produktów w łańcuchu dostaw żywności w Polsce

Dostawy żywności mają miejsce codziennie. Sprawne zarządzanie sieciami dostaw, wykorzystywanie dostępnych technologii oraz analiza informacji pozwala na ułatwienie obsługi łańcucha żywnościowego jak również poprawia bezpieczeństwo żywności. Wprowadzenie modernizacji w łańcuchu dostaw oraz zastosowanie systemów, które wspomagają zarządzanie łańcuchami logistycznymi niesie za sobą wiele udogodnień dla dostawców żywności. W opracowaniu przedstawiono opis elementów mogących mieć wpływ na kształtowanie wysokiej jakości produktów zarówno w sferze produkcji, jak również dystrybucji żywności w całym łańcuchu logistycznym oraz w sprawnym zarządzaniu obiegiem informacji na rynku.

Analiza zagadnienia projektowania lądowych terminali przeładunkowych dla transportu intermodalnego

W zakresie tematyki przewozów intermodalnych wyróżnić można dwie składowe infrastruktury. Pierwsza z nich to infrastruktura liniowa, w obrębie której wyróżnia się linie kolejowe oraz drogi kołowe. Druga z kolei to infrastruktura punktowa, której głównym elementem są terminale przeładunkowe. Podzielić je można na portowe, będące punktem styku gałęzi transportu morskiego z kolejowym oraz terminale lądowe, stanowiące punkt styku gałęzi transportu kolejowego oraz drogowego.

Poprawa pracy i zagospodarowania magazynu

Właściciele współczesnych przedsiębiorstw doskonale zdają sobie sprawę, że dobrze zorganizowany system logistyczny jest kluczem do konkurowania z najlepszymi. Optymalizacja przepływów materiałowych, informacji z nimi związanych oraz innych czynników dotyczących przechowywania towarów w magazynach wpływają przede wszystkim na efektywność gospodarowania. Sprawnie i harmonijnie prowadzona polityka magazynowa przedsiębiorstwa z punktu widzenia ekonomicznego, umożliwia firmie przede wszystkim minimalizację kosztów, w tym kosztów utrzymania zapasów i infrastruktury magazynowej. Ponadto zapewnia ciągłość dostaw od momentu procesu produkcji, aż do przekazania gotowego wyrobu finalnemu odbiorcy.

Identyfikacja potencjałów optymalizacyjnych przez analizę marnotrawstw w perspektywie zrównoważonego wykorzystania zasobów

W otoczeniu pełnym turbulentnych zmian, przedsiębiorstwa aby osiągnąć sukces rynkowy wykorzystują nadarzające się okazje oraz unikają powstających zagrożeń, jednocześnie wprowadzając zmiany wewnątrz organizacji (eliminują słabości i rozwijają mocne strony). Drogę do osiągnięcia sukcesu należy rozpocząć od identyfikacji słabości celem ich eliminacji. Warto podejmować się takich działań, na które ma się wpływ, w związku z czym warto doskonalić realizację procesów wewnętrznych, gdyż istnieje szansa wprowadzenia rzeczywistych zmian ukierunkowanych na poprawę, co warunkuje sukces. Podejmowanie działań zorientowanych na zmianę otoczenia może okazać się trudne do realizacji, nieskuteczne, albo przynieść niemiarodajne skutki. W związku z powyższym warto przyjąć podejście “do wewnątrz organizacji”.

Heurystyki generowania tras kompletacji

Współcześnie, szeroko rozwinięty handel elektroniczny i systemy sprzedażowe umożliwiają klientom zamawianie oraz zakup produktów, dóbr i usług z wykorzystaniem m.in. telefonów komórkowych czy komputerów przenośnych za pośrednictwem Internetu. To powoduje, że proces ten jest znacząco skracany, a rezultatem tego klienci oczekują równie sprawnej i szybkiej dostawy zakupionego dobra. Niesie to ze sobą konieczność utrzymywania wysokiej efektywności całych łańcuchów dostaw i systemów dystrybucji. W każdym z takich systemów i łańcuchów obiekty logistyczne odgrywają bardzo istotną rolę, gdyż pełnią funkcję spajających je ogniw, determinując tym samym ich efektywność i wydajność. Dla większości ze wspomnianych obiektów podstawową funkcją i zadaniem związanym z obsługą klientów jest realizacja procesu kompletacji, czyli konstruowania niejednorodnych jednostek ładunkowych z dostępnego w obiekcie asortymentu, na podstawie informacji o zapotrzebowaniu klientów. W przypadku procesu kompletacji, jej najbardziej czasochłonnym etapem jest przemieszczanie się pracowników kompletujących pomiędzy miejscami pobrań artykułów. Czynności te mogą przekraczać nawet 55% całego czasu poświęcanego na tego typu procesy. Wobec tego w celu poprawy wydajności i zwiększenia efektywności kompletacji w punktowych elementach łańcuchów dostaw i systemów dystrybucji dąży się do skrócenia czasu przemieszczania pracowników w strefie kompletacji. To z kolei jest ściśle związane ze skróceniem długości dróg pokonywanych w tej strefie. Poszukuje się zatem takich metod generowania tras kompletacyjnych, dla których możliwe będzie zminimalizowanie ich długości lub co najmniej znaczne ich ograniczenie.

Racjonalizacja produkcji i systemu zarządzania zapasami w wyniku zastosowania metody Kanban

Współcześnie widoczne są nowe trendy w zarządzaniu firmami produkcyjnymi. Ze względu na obecny poziom konkurencyjności oraz otwierające się nowe rynki (nie tylko zbytu, ale i produkcji, takie jak Brazylia czy Indie) dąży się do wzrostu znaczenia firm rodzimych. Tylko przedsiębiorstwa, które potrafią wyeliminować ze swoich kosztów marnotrawstwo oraz są w stanie spełnić coraz większe wymagania klientów mają szansę na sukces w przyszłości i dalszy rozwój.

Poprawę pozycji konkurencyjnej mogą zapewnić procesy usprawniające funkcjonowanie organizacji. Ich realizacja może nastąpić przy wykorzystaniu takich systemów sterowania produkcją, jak:
- MRP,
- Just in Time,
- Kanban.

Subskrybuj to źródło RSS