Zaloguj się

WIEDZA

Bezpieczeństwo informacji jako element kształtowania łańcuchów dostaw operatorów logistycznych

Realizacja usług logistycznych i zapewnienie wysokiego poziomu ich jakości, związana jest oprócz fizycznego przemieszczania ładunków również z przepływem informacji. Jednakże niekontrolowany przepływ informacji dotyczących różnorodnych przedsięwzięć związanych zarówno z operacyjnymi, jak również strategicznymi działaniami operatorów usług logistycznych, w istotny sposób determinuje poziom bezpieczeństwa realizowanych łańcuchów dostaw. Tym gorzej, jeżeli działania na rzecz przepływu informacji mają celowo szkodliwy charakter, który skierowany jest na pozyskiwanie chronionych danych technologicznych, handlowych lub organizacyjnych operatorów logistycznych. Inżynieria bezpieczeństwa informacji wraz z rozwojem zaawansowanych technologii informatycznych, staje się obecnie jedną z kluczowych kwestii związanych z realizacją łańcuchów dostaw. Aktualnie wielu operatorów usług logistycznych boryka się z problemami zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa przepływu informacji. Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań związanych z bezpieczeństwem informacji wśród operatorów usług logistycznych.

Determinacja przyczyn źródłowych opóźnień w produkcji małoseryjnej i wieloasortymentowej

Produkcja małoseryjna i wieloasortymentowa charakteryzuje się dużym poziomem zmienności produkowanego asortymentu, dużym poziomem ogólności standardów i procedur oraz wymaga się od niej dużej elastyczności. Ten rodzaj działalności przedsiębiorstwa od inżynierów produkcji i logistyki by analizowali systemy produkcyjne z uwzględnieniem dominującej pozycji czynnika ludzkiego. Wynika to z dużej wagi indywidualnych decyzji ludzi odpowiedzialnych za działania produkcyjne, zazwyczaj istotnie większe niż w produkcji seryjnej. Produkcja małoseryjna i wieloasortymentowa jest pod tym względem podobna do produkcji jednostkowej – duża zmienność powoduje konieczność wysokiego stopnia elastyczności, której nie da się osiągnąć bez wykorzystania naturalnej zdolności człowieka do adaptacji do nowych warunków i jego kreatywności. Ze względu na tę zmienność, a także istotną pozycję czynnika ludzkiego nie jest łatwe określenie rzeczywistych przyczyn opóźnień w produkcji małoseryjnej i wieloasortymentowej. Celem artykułu jest przedstawienie trudności w odnajdywaniu rzeczywistych przyczyn opóźnień, propozycja sposobu określania przyczyn źródłowych oraz zestawienie tychże przyczyn dla wybranego okresu czasu w przedsiębiorstwie o produkcji małoseryjnej i wieloasortymentowej.

Analiza efektywności systemu Pick by voice

Współczesne procesy magazynowe bardzo często wspierane są przez różne narzędzia i aplikacje, których zadaniem jest zwiększenie wydajności i niezawodności realizowanych zadań. Obecnie coraz powszechniej stosowane są chociażby podręczne terminale przenośne PDA (z ang. Portable Data Access) zintegrowane z systemem obsługi magazynowej. Najbardziej rozwiniętymi systemami wspierającymi gospodarkę magazynową są systemy WMS (z ang. Warehouse Management System), które umożliwiają uzyskanie szczegółowych informacji o każdym dobrze zlokalizowanym w magazynie.

Strategiczna Karta Wyników w doskonaleniu procesu zarządzania przedsiębiorstwem transportowym

Obecnie sektor przewozów pasażerskich stawia coraz wyższe wymagania przedsiębiorstwom świadczącym usługi transportowe. Rosnąca konkurencja, niekorzystne zmiany w otoczeniu (np. wprowadzenie dodatkowych opłat wynikających z sukcesywnego wprowadzania regulacji UE), jak również wzrastające oczekiwania klientów względem wykorzystywanej infrastruktury (dotyczy to zarówno pojazdów jak i miejsc postojowych – dworce, przystanki), świadczonych usług dodatkowych (dostępność Wi-Fi, elektroniczny bilet), jak i realizacji podstawowych postulatów transportowych (czas podróży, wygoda, koszt i bezpieczeństwo) wymuszają na przedsiębiorstwach transportowych dążenie do sprawności organizacyjnej. Jednocześnie, przedsiębiorstwa transportowe zmagają się obecnie z wieloma problemami w obszarze oceny poziomu realizacji podstawowych procesów w odniesieniu do przyjętych celów strategicznych organizacji.

Analiza efektywności systemu Pick by light

Obecnie w procesach magazynowania coraz częściej wykorzystywane są nowoczesne systemy informatyczne, które wspomagają procesy przepływu dóbr przez magazyn. Powszechnie stosowane są przenośne terminale PDA (z ang. Portable Data Access) oraz systemy ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa). Rozwój wsparcia informatycznego przyczynił się do rozwinięcia kolejnych systemów wspomagających, w tym systemów WMS (z ang. Warehouse Management System) oraz informatycznych systemów komisjonowania.

Poziom obsługi popytu i stopień ilościowej realizacji zamówień dla różnych rozkładów prawdopodobieństwa popytu

Utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów jest istotnym elementem polityki przedsiębiorstwa. Głównymi powodami utrzymywania zapasów są między innymi poprawienie jakości obsługi klienta, redukcja łącznych kosztów logistycznych, zmniejszenie negatywnego wpływu losowości popytu czy redukcja niepewności związanej z czasem realizacji zamówienia. Dodatkowymi znaczącymi przyczynami posiadania zapasów są również udostępnienie produktów sezonowych przez cały rok oraz spekulacja dotycząca ceny towarów. Równocześnie utrzymywanie zapasów może być wyjątkowo kosztowne, sięgając nawet ponad 30 procent wartości towarów w zapasie (por. Ghiani i in., 2004, str. 121-157, Axsäter, 2006).

Koncepcja wykorzystania podejścia agentowego do modelowania systemów logistyki serwisowej

Logistyka serwisowa rozumiana jest jako zespół działań na każdym etapie procesu zapewnienia części zamiennych i ekip naprawczych. Obejmuje planowanie, zaopatrzenie, zarządzanie transportem, magazynowaniem, zwrotami, naprawami wraz z ich obsługą gwarancyjną. Często dotyczy systemów złożonych i rozproszonych. Celem logistyki serwisowej jest minimalizacja opóźnienia logistycznego, które wpływa w znaczący sposób na gotowość operacyjną systemu, a tym samym minimalizacja kosztów wynikających z przestojów. Logistyka serwisowa ma też duży wpływ na sposób postrzegania firmy przez klienta.

Sterowanie przepływami materiałowymi w przedsiębiorstwie produkcyjnym w warunkach występowania deterministycznych ograniczeń logistycznych

Zarządzanie przedsiębiorstwem w dzisiejszych warunkach jest procesem bardzo złożonym, wymaga uwzględnienia rosnącej konkurencji, skracania się cyklu życia wielu produktów, postępu technicznego oraz znacznego wzrostu zróżnicowania rynku. Zaostrzająca się konkurencja na rynku, zwłaszcza pod wpływem masowego i skutecznego wchodzenia przedsiębiorstw zagranicznych, zmiany zachowania się konsumentów oraz szeroki dostęp do nowych technologii i informacji powinny powodować przebudowę przedsiębiorstw pod względem strukturalnym, organizacyjnym oraz wprowadzać i modyfikować metody zarządzania, wykorzystując najnowsze osiągnięcia nauki.

Miary ekoinnowacyjności jako element zielonego łańcucha dostaw

Zmiany zachodzące w globalnej gospodarce oraz presja związana z wprowadzaniem zasad zrównoważonego rozwoju prowadzą do sytuacji poszukiwania przez zarządzających łańcuchami dostaw nowych rozwiązań, które zapewnią bardziej skuteczny i dbający o środowisko naturalne rozwój. Rozwiązania tego typu mogą być wspomagane przez wprowadzanie do gospodarki ekoinnowacji. Ich powiązanie z zielonym łańcuchem dostaw jest konieczne i może skutecznie wspomagać rozwój tej koncepcji. Znając miary ekoinnowacyjności można ocenić zarówno sam poziom wdrożenia nowoczesnych koncepcji w poszczególnych jednostkach, jak i zastosować je jako jeden z elementów pomiaru zielonego łańcucha dostaw.

Subskrybuj to źródło RSS