Zaloguj się

WIEDZA

Wskaźniki logistyczne w przedsiębiorstwach działających w Polsce w 2016 roku

Logistyka stanowi bardzo istotny sektor gospodarki Polskiej. Szacuje się że udział logistyki w PKB Polski wynosi około 10%. Wynika stąd konieczność stałego monitoringu i badań tego sektora gospodarki. Instytut Logistyki i Magazynowania od lat prowadzi badania dotyczące jakości logistyki w Polsce. Nadrzędnym celem tych badań, jest ocena stanu logistyki w naszym kraju. Należy podkreślić, że problemy metodologiczne, związane z badaniami stanu logistyki w Polsce wynikają z szerokiego zakresu tego zagadnienia. Nie wchodząc w głębsze rozważania teoretyczne wystarczy wskazać, że z jednej strony logistyka stanowi jeden z podstawowych sektorów gospodarki, a z drugiej logistyka rozumiana jest jako istotny element strategii rozwoju przedsiębiorstwa.

Programowanie genetyczne w zastosowaniu do harmonogramowania procesu magazynowego

Procesy magazynowe są istotną częścią procesów logistycznych w łańcuchach dostaw. Poprawna organizacja procesu magazynowego pod względem wykorzystania zasobów - ludzi i urządzeń, a także przestrzeni buforowych jest istotna dla utrzymania konkurencyjności całego łańcucha dostaw. Harmonogramowanie zadań procesu magazynowego i przydzielanie do nich zasobów pracy jest jednym z podstawowych sposobów organizacji pracy w magazynie.

Wybrane aspekty szacowania kosztów zewnętrznych w transporcie

Jeśli w wyniku działalności gospodarczej w otoczeniu analizowanego systemu powstają zmiany, których koszty nie mają odzwierciedlenia w transakcjach rynkowych czy cenach zewnętrznych mówimy wówczas o tzw. efektach zewnętrznych. Efekty zewnętrzne mogą być pozytywne lub negatywne - negatywne skutkują ograniczoną użytecznością podmiotów nimi dotkniętych, natomiast pozytywne zwiększają tę użyteczność.

Problem reprezentacji wiedzy w ocenie ryzyka projektów logistycznych wspomaganej systemem ekspertowym

W działalności współczesnych przedsiębiorstw, jak i łańcuchów dostaw coraz częściej wyodrębnia się projekty realizowane w obszarze logistyki. Można zaliczyć do nich: projekty, celem których jest rozwój produktów, projekty badawcze, projekty inwestycyjne, projekty reorganizacyjne, projekty zorganizowane na potrzeby zakupu, projekty zorganizowane na potrzeby dystrybucji wyrobów gotowych. Realizowane lub koordynowane przez działy logistyki w ramach jednego przedsiębiorstwa, pomiędzy bezpośrednimi ogniwami łańcucha dostaw - dostawcą i odbiorcą, a także w całym łańcuchu dostaw (na skalę krajową lub międzynarodową) określane są mianem projektów logistycznych.

Perspektywy logistyki miasta

Celem tego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o perspektywy logistyki miasta, o to, czy cel tej logistyki, realizowany współcześnie oraz sposoby jego osiągania, powinny zostać zmienione (lub dostosowane) do warunków, w jakich będą funkcjonowały globalne miasta przyszłości. Trzeba to pytanie powiązać z pytaniem o miejsce miast w przyszłym rozwoju i funkcjonowaniu ludzkości. Oba te problemy mają donośne znaczenie nie tylko dla badaczy, ale dla wszystkich, którzy próbują nakreślić swoje plany na najbliższe dziesięciolecia, decydując o tym, w jaki sposób będą żyli, na jaki poziom jakości życia wyrażą zgodę.

Tramwaje towarowe na świecie i w Polsce

Współczesne miasta borykają się z szeregiem problemów wynikających z ich rozrostu, starzenia się infrastruktury, migracji ludności i wielu innych przyczyn. Obecnie już około 50% ludności świata mieszka w miastach, zaś według danych statystycznych do 2030 roku udział ten zwiększy się do 60%, a do 2050 do 70%. Przy takich tendencjach należy się liczyć raczej z narastaniem problemów związanych z przeludnieniem terenów zurbanizowanych niż z ich zmniejszaniem.

Total Logistic Management - istota koncepcji Kompleksowego Zarządzania Logistycznego

Logistyka zaliczana jest do interdyscyplinarnych dziedzin wiedzy, charakteryzujących się naturą systemową oraz podejściem procesowym. Współczesne modele logistyki opierają się na pojęciu sieci dostaw, jako uogólnieniu tradycyjnego łańcucha dostaw, rozumianej jako system współzależnych procesów, w którym działanie podjęte w dowolnym miejscu systemu wpływa na funkcjonowanie wszystkich jego elementów. Podstawowym impulsem, który uruchamia te procesy jest popyt ze strony końcowych nabywców (demand driven supply chain).

Problem przydziału artykułów do lokacji w funkcji minimalizacji kosztów obiektu logistycznego

Efektywne zarządzania łańcuchem dostaw zależy od koordynacji, współpracy i działania wszystkich podmiotów i obiektów logistycznych wzdłuż łańcucha dostaw. Wobec tego każdy z elementów tego łańcucha musi usprawniać i optymalizować swoje działanie tak, aby towary lub usługi mogły być szybko i niezawodnie dostarczane i oferowane klientom przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.

Podział i internalizacja kosztów zewnętrznych transportu samochodowego

Jedną z cech systemów transportu drogowego, która poprawia elastyczność a jednocześnie generuje uciążliwość jest nieproporcjonalny przyrost suprastruktury w porównaniu do infrastruktury transportu. Wraz ze wzrostem liczebności pojazdów zwiększa się uciążliwość oraz negatywne oddziaływanie na infrastrukturę transportową.

Subskrybuj to źródło RSS