Zaloguj się

WIEDZA

Jak operator logistyczny wspiera producenta w outsourcingu łańcucha dostaw

Zaawansowane operacje magazynowe nie są biznesową specjalizacją producentów. Są jednak bardzo istotnym elementem ich łańcucha dostaw, a sprawne działanie na tym etapie finalnie przekłada się na satysfakcję klientów. Samodzielna organizacja procesów związanych pakowaniem i konfekcjonowaniem produktów nie zawsze bywa jednak efektywna, gdyż generuje dodatkowe koszty i wymaga dodatkowych zasobów czasowych i ludzkich. Rozwiązaniem może być  outsourcing usług co-packingu i co-manufacturingu, w których specjalizują się  operatorzy logistyczni.

E-commerce w Europie dostarcza w różnej prędkości

W styczniu br. 84,5 proc. dostaw w polskim e-commerce zostało zrealizowanych na czas, wynika z danych Postis, dostawcy platformy SaaS do zarządzania dostawami na ostatniej mili i jest to wynik powyżej średniej europejskiej (67,5 proc.). Dane Postis wskazują, że na tle Europy terminowość dostawy e-commerce w Polsce jest wysoka. Mimo to pozostaje obszarem do poprawy – wpływa nie tylko na zadowolenie kupujących, ale także na odsetek odmów przyjęcia przesyłki. Znaczące różnice w terminowości dostaw na terenie krajów europejskich to ból głowy dla sprzedawców cross-border, szczególnie w przypadku korzystania z kilku lokalnych dostawców.

Poznaj swojego kuriera

Polacy nie znają swojego kuriera ani listonosza - odpowiedziało tak prawie 60% uczestników ostatniego badania PAYBACK Opinion Poll. Może to wynikać z faktu, że 85% Polaków korzysta z automatów paczkowych. Z usług nadawczo – odbiorczych najczęściej korzystamy w celach prywatnych, bez określonej regularności – po prostu w zależności od sytuacji. Taki obraz konsumentów rynku KEP (usług kurierskich, ekspresowych i pocztowych) wyłania się z raportu opracowanego przed Międzynarodowym Dniem Listonosza i Doręczyciela Przesyłek.

DACHSER Chem Logistics podsumowuje 2024 rok

Rok 2024 przyniósł wiele wyzwań dla branży chemicznej, takich jak niepewność rynkowa, rosnące koszty i dynamicznie zmieniające się regulacje. Pomimo tych trudności, DACHSER skutecznie umocnił swoją pozycję w tym sektorze wykazując się odpowiednią strategią i elastycznością. Jakie kluczowe czynniki przyczyniły się do tego sukcesu i jak operator logistyczny planuje rozwijać się w nadchodzących latach?

Odwołania od kar i mandatów nałożonych za granicą

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Oszczędzanie wody w obiektach przemysłowych i logistycznych

Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej o najniższych zasobach wodnych. Zajmujemy 24. miejsce spośród 27 państw wspólnoty w tym zakresie. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego średnia ilość wody przypadająca na mieszkańca to w Polsce 1,6 tys. m3 wody rocznie. Z kolei średnia w Europie jest ponad trzykrotnie wyższa i wynosi ok. 5 tys. m3 rocznie. Sytuacja ta nie pozostaje bez wpływu na ceny wody, co odbija się zarówno na indywidualnych konsumentach, jak i podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

BPM – klucz do efektywnego zarządzania procesami biznesowymi, także w logistyce

Efektywność operacyjna to nie luksus, lecz konieczność. Niezależnie od branży – czy to produkcja, finanse, czy logistyka – organizacje stają przed wyzwaniem usprawnienia złożonych procesów, minimalizacji ryzyka i szybkiego dostosowania się do nowych realiów rynkowych. Właśnie w tym kontekście coraz większą rolę odgrywa BPM (Business Process Management) – podejście, które pozwala firmom zarządzać procesami w sposób świadomy, uporządkowany i zorientowany na wyniki.

Postępy i opóźnienia w obszarze elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

Girteka w testach zrównoważonej logistyki dla farmacji

Przygotowanie rozwiązań transportowych, które będą wspierać zrównoważony rozwój w logistyce farmaceutycznej, wymaga umiejętnego połączenia celów środowiskowych z rygorystycznymi wymogami organizacji łańcuchów dostaw. To było podstawą projektu zrealizowanego wspólnie przez Girtekę, największego europejskiego przewoźnika drogowego i niemiecką firmę farmaceutyczną, przy współpracy z Mercedes-Benz. W ramach partnerstwa, firmy sprawdziły czy i jak w zaprojektowaniu zrównoważonego łańcucha dostaw może sprawdzić się samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Teraz dzielą się wnioskami.

Subskrybuj to źródło RSS