Transport jako czynnik zagrożenia ekologicznego w Trójmieście - cz. 1
- 0
- Kategoria: Transport i spedycja
Polska branża przesyłek kurierskich i ekspresowych ma już za sobą blisko 20 lat. Pierwsze "jaskółki” nowych usług transportowych pojawiły się w latach 80. poprzedniego stulecia. Na początku przesyłki były obsługiwane przez państwowego operatora PSM C. Hartwig, które pełniło rolę pośrednika dla wszystkich zagranicznych przewoźników. W tamtych czasach prawo uniemożliwiało obecność obcego kapitału na polskim rynku. Natomiast na przełomie lat 80. i 90. założono firmy, które dziś odgrywają kluczową rolę w branży. Początki ich działalności skierowane były na tworzenie sieci operacyjnej i zaplecza techniczno - organizacyjnego. Wówczas przewoźnicy ekspresowi budowali sortownie i oddziały oraz inwestowali we flotę - głównie samochodową. Rywalizacja między przedsiębiorstwami sprowadzała się do konkurencji cenowej. W II połowie lat 90. firmy zaczęły konkurować nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. Efektem tego było zautomatyzowanie niektórych czynności i szerokie udostępnienie klientom informacji dotyczących przewożonych przesyłek. Działające w Polsce firmy bardzo szybko dogoniły światowe przedsiębiorstwa, zarówno pod względem technologicznym, jak i jakościowym.
Podróż pasażerska we współczesnym mieście
Sposoby podróżowania w miastach, w warunkach zwiększającego się zatłoczenia komunikacyjnego (kongestii) wpływają w większym, niż dotychczas, stopniu na poziom satysfakcji z życia w mieście. Tradycyjne w polskich miastach podróże środkami komunikacji publicznej przeżywają długotrwały kryzys. Wydłużające się w czasie, z coraz mniejszym komfortem podróżowania, bezpieczeństwem i punktualnością, coraz bardziej podatne na wszelkiego rodzaju zakłócenia, stają się przedmiotem powszechnego niezadowolenia. A przecież, według Międzynarodowej Rady Transportu Publicznego, transport miejski potrzebuje przy jednakowej zdolności przewozowej 20 razy mniejszej powierzchni sieci drogowej w porównaniu z potrzebami transportu indywidualnego. Współczesny autobus 5 razy mniej zanieczyszcza atmosferę i potrzebuje trzykrotnie mniej energii, w przeliczeniu na jednego pasażera, w porównaniu z transportem indywidualnym.
Kierunki współczesnych badań transportowych na świecie - cz. 1
Przegląd problemów prezentowanych na ostatnich Światowych Konferencjach Badań Transportowych
Możliwości i istota monitorowania ładunków
Coraz większa rzesza klientów firm transportowych i logistycznych dostrzega fakt, iż przedsiębiorstwa te reprezentują w oczach adresatów dostaw nie tylko siebie, ale także - a może przede wszystkim - nadawców ładunków, stanowiąc niejednokrotnie jedyną formę osobistego kontaktu z odbiorcą. Nie przypadkiem wśród najczęściej wymienianych i stosowanych kryteriów oceny przewoźników przez ich klientów znajdują się: średni czas realizacji zleceń (uwzględniany przez 90% firm), dopuszczalne opóźnienie realizacji zleceń (83%), czy odsetek uszkodzeń (85%). Ponieważ zaś celem współpracy z przewoźnikiem jest nie tyle dostarczenie ładunku do odbiorcy (oczywiście przy rozsądnym, uzasadnionym, choć niekoniecznie najniższym koszcie), co dostarczenie ładunku na czas i w stanie niepogorszonym, równie istotne stają się kwestie jakości owych dostaw. W tym wspomniany czas realizacji dostawy, jej terminowość, ale także bezpieczeństwo ładunku. Jakkolwiek odsetek uszkodzeń ładunków może wydawać się niewielki - w przewozach krajowych oraz w relacji Polska - zagranica, odsetek ten wynosi około 0,16%, co oznacza, że przeciętnie uszkodzeniu ulega półtorej przesyłki na 1 000 przewiezionych. Tymczasem w przewozach relacji zagranica - Polska odsetek ten wynosi 0,10%, co daje uszkodzenie jednego na 1 000 ładunków. Odsetek ów wpływa jednak znacząco na ocenę jakości usług transportowych oraz wizerunek dostawców w oczach odbiorców. Jak wskazują tegoroczne badania satysfakcji klientów w branży TSL: „…o tym, czy operator jest idealny - według klientów - decydują nadal dwa czynniki: przewożenie przesyłek w stanie nienaruszonym (poziom istotności 4,83 punktu na 5 możliwych) oraz dotrzymanie uzgodnionych terminów (4,81 punktu)”. Z tego powodu, bezpieczeństwo ładunków podczas całego procesu transportowego staje się, poza ceną i terminowością dostaw, podstawowym kryterium wyboru usługodawcy logistycznego.
W ostatnich latach w Polsce obserwowany jest stały wzrost całkowitej liczby pasażerów w przewozach międzynarodowych, chociaż - jak ilustruje to rysunek 1 - dzieje się tak za sprawą transportu lotniczego, gdyż pozostałe gałęzie transportu wykazują w tym zakresie względną stabilizację.
Kierunki współczesnych badań transportowych na świecie - cz. 2
W artykule dokonano próby określenia kierunków i rodzajów badań transportowych realizowanych w ostatnim czasie, skupiając się na kilku obszarach geograficznych i tematycznych, a mianowicie na programach badawczych Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych i Japonii. Odniesiono się też do oceny pól badawczych w szerokim kręgu międzynarodowym w oparciu o wyniki badań prezentowanych na Światowych Konferencjach Badań Transportowych.