Zaloguj się

WIEDZA

Kto zastąpił ukraińskich kierowców w Polsce?

Jeszcze w 2022 r. w obrocie prawnym ważnych było ponad 127 tys. świadectw ukraińskich kierowców. W 2023 r. nastąpił wyraźny spadek, będący początkiem nowego trendu. Na koniec 2024 r. liczba ukraińskich kierowców w Polsce spadła aż o 40 proc., w porównaniu z końcem 2022 r. Na ich miejsce wskoczyły inne nacje. Wzrost w przypadku niektórych jest spektakularny – o 96, a nawet, ponad 1100 proc. 

Skala globalnego transportu w branży automotive

Branża motoryzacyjna w Polsce, odpowiadająca za 8% PKB[1], stanowi jedną z największych gałęzi gospodarki, w której zatrudnionych jest ponad 201 tys. osób przy produkcji a 125 tys. w handlu pojazdami osobowymi[2]. W 2024 r. sektor ten stanął przed wieloma wyzwaniami, ale widoczne były również oznaki wzrostu i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Powstają kolejne magazyny, a dziura kadrowa rośnie

W 2024 r. powierzchnia magazynowa w Polsce osiągnęła rekordowe 34,7 mln m² i w trzy lata wzrosła o ponad 40%, wynika z raportu Real Estate Digital Data. Choć sektor TSL dynamicznie się rozwija, to rośnie też zagrożenie, które może go sparaliżować – brak pracowników. Według analiz Grupy Progres, aż 74% polskich firm boryka się z trudnościami w rekrutacji kandydatów do prostych, powtarzalnych zadań, co w dużej mierze dotyczy sektora logistyki i magazynowania. Jeśli sytuacja się nie poprawi, pustostany będą oznaczać nie tylko puste hale, ale i brak personelu do ich obsługi. To z pewnością nie poprawi nastojów przedsiębiorców, z którymi bywa różnie. W lutym 2025 r. negatywne nastroje gospodarcze w transporcie i logistyce odnotowano już w 9 województwach. W 7 kolejnych sytuacja była bardziej optymistyczna.

Wzrost liczby rejestracji autobusów elektrycznych

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 2301 nowych minibusów i autobusów (19% z nich wyposażone było w napęd alternatywny). Odnotowano znaczący wzrost liczby rejestracji minibusów w porównaniu z 2023 r., ale autobusów miejskich przybyło mniej (o 28,2%). W tym roku autobusów obsługujących komunikację w miastach będzie prawdopodobnie więcej. Pomóc w tym mogą wchodzące w życie przepisy nakazujące modernizację taboru.

ESG a opłacalność nieruchomości komercyjnych

Już nie tylko dogodna lokalizacja czy zasobność portfela potencjalnych klientów, ale w coraz większym stopniu efektywność energetyczna oraz przestrzeganie standardów ESG wpływają na kondycję nieruchomości komercyjnych. W tej branży zrównoważony rozwój to nie slogan, ale konieczność (kosztowna) zapewnienia komfortu milionom Polaków odwiedzających każdego miesiąca polskie centra handlowe, pracującym w biurowcach czy halach magazynowych - wynika z raportu „ESG dla nieruchomości komercyjnych 2.0. Wybrane zagadnienia i praktyki”.

Droga do sukcesu kobiet w logistyce

Logistyka to dynamiczna układanka – pełna wyzwań, szybkich decyzji i nieustannej współpracy. Choć często postrzegana jako branża męska, w rzeczywistości sukces w tej dziedzinie zależy od różnorodności kompetencji i stylów zarządzania. Z okazji Dnia Kobiet, przedstawiamy rozmowę z Magdaleną Jamroziak – HR Manager o tym, jak kobiety i mężczyźni w logistyce uzupełniają się, jakie wyzwania czekają w branży na kobiety i co zrobić, by więcej kobiet sięgało po awanse.

Kobietom trudniej jest prowadzić własny biznes niż mężczyznom

Kobiety zarządzające mikro, małymi i średnimi firmami w Polsce częściej poświęcają mniej czasu na sprawy zawodowe niż mężczyźni. Co drugi przedsiębiorca pracuje średnio 10-11 godzin, tyle w pracy spędza co trzecia przedsiębiorczyni, wynika z najnowszego raportu EFL „Jak odpoczywają polskie przedsiębiorczynie. Pod lupą”. W opinii 8 na 10 respondentów kobietom trudniej jest prowadzić własny biznes niż mężczyznom. Zdecydowanie bardziej zgadzają się z tą tezą kobiety (87%) niż mężczyźni (77%). Może to wynikać z faktu, że połączenie ról właścicielki firmy i rodzica jest trudniejszym zadaniem dla kobiet niż mężczyzn. Uważa tak aż 91% zapytanych przedsiębiorczyń i 77% przedsiębiorców. Stąd może nie dziwić kolejny wniosek z badania EFL, że większość liderek (62%) narzeka na brak wolnego czasu.

5 kluczowych trendów w logistyce na 2025 rok – na co warto się przygotować?

Dużym wyzwaniem branży logistyki w roku 2025 będzie konieczność dostosowania procesów transportowych do standardów zrównoważonego rozwoju, ale to z pewnością niejedyny czynnik, na który należy zwrócić szczególną uwagę. Aktualne prognozy wskazują, że największy sukces odnotują te przedsiębiorstwa, które zdołają utrzymać i rozbudować swoje sieci kontaktów, gwarantując tym samym elastyczność i kompleksowość usług.

Nielegalne praktyki wynagradzania w transporcie

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP, aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem.[1] Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami.[2] Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej – od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Jak skutecznie wejść ze sprzedażą na rynki zagraniczne?

Ekspansja na rynki zagraniczne może być dla firmy szansą na dynamiczny rozwój oraz zwiększenie konkurencyjności. Jednak, aby skutecznie zacząć sprzedaż za granicą, warto wiedzieć, od czego zacząć, jak się przygotować i jakie działania będą niezbędne, aby uniknąć typowych błędów początkujących przedsiębiorców.

Subskrybuj to źródło RSS