Zaloguj się

WIEDZA

Analiza poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy ciężarowe istotnym elementem systemu zarządzania w przedsiębiorstwach transportowych

W obecnej dobie ciągłego wzrostu ilości pojazdów samochodowych na polskich drogach problem dotyczący hałasu komunikacyjnego jest jednym z największych zagrożeń naszej cywilizacji. Hałas występuje wszędzie: spotykamy się z nim w domu, w pracy, na ulicy itd. Jednak należy pamiętać, że hałas jest odczuciem subiektywnym i nie dla wszystkich ten sam rodzaj dźwięku jest niepożądany.

Analiza ekoefektywności w logistyce produkcji

Wzrastające wymagania względem przedsiębiorstw dotyczące ochrony środowiska powodują, że analizy efektywności środowiskowej w logistyce stają się równie ważne, jak efektywność kosztowa zarządzania procesami logistycznymi. Logistyka produkcji, jako jeden z podstawowych procesów logistycznych, uwzględnia przepływ surowców, materiałów, energii oraz informacji w sferze produkcji. Bezpośrednio wiąże się z technologią wytwarzania danych wyrobów dla ostatecznego klienta.

Opłaty za dostęp do infrastruktury w segmencie przewozów towarowych - refleksje o przyszłości

Polityka stanowienia cen usług za korzystanie z infrastruktury transportu kolejowego stanowi istotny instrument polityki oddziaływania państwa na funkcjonowanie rynku transportu kolejowego. W obszarze regulacji opłat za dostęp do infrastruktury zmierzać się winno do prawidłowego odzwierciedlenia w stawkach opłat za dostęp uzasadnionych kosztów infrastruktury, ponoszonych w związku z poszczególnymi rodzajami usług i przejazdami poszczególnych rodzajów pociągów na poszczególnych kategoriach linii kolejowych.

EPC/RFID - jedna z najszybciej rozwijających się technik AutoID - cz. 1

EPC/RFID - jedna z najszybciej rozwijających się technik AutoID - cz. 2

Wykorzystanie najnowocześniejszych technologii informacyjnych zrewolucjonizowało organizację i realizację operacji związanych z transportem i logistyką. W dzisiejszym intensywnie zglobalizowanym łańcuchu dostaw coraz większego znaczenia nabiera wydajne zarządzanie logistyczne oraz optymalizacja transportu. Dzieje się tak dlatego, iż doskonała komunikacja i koordynacja są absolutnie niezbędne w świecie, w którym komponenty i produkty przekraczają więcej granic, niż kiedykolwiek wcześniej.

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 2

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 1

Adekwatne narzędzia i technologie
Aktualnie rozpoczęły się prace nad opracowaniem rozwiązań prawnych, które stworzą warunki do sukcesywnego wdrażania inteligentnego opomiarowania. Równolegle toczą się prace PSE Operator, których celem jest określenie globalnych korzyści wdrożenia inteligentnego opomiarowania oraz opracowanie optymalnego modelu wdrażania takich systemów. Trwają również przygotowania do realizacji projektu obsługiwanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Inteligentne sieci energetyczne", który będzie stanowił instrument finansowy, służący wdrożeniu najnowocześniejszych rozwiązań sieciowych podnoszących efektywność energetyczną w skali całego kraju. Rewolucję technologiczną, ale również światopoglądową, ilustruje "kręgosłup" zaproponowany przez T. Kowalaka, dyrektora Departamentu Taryf, URE (rysunek 3).

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 4

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 1

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 2

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 3

Niemiecki Fraunhofer Institut für System und Innovationsforschung (ISI) analizuje od kilku lat wdrożenia modelu "Pay on Production" w gospodarce. Analitycy upatrują w jego zastosowaniu szansę na wzrost konkurencyjności firm - oferentów dóbr inwestycyjnych. W szczególności koncerny samochodowe wywierają presję na część swoich dostawców urządzeń, aby zamienić zakup linii technologicznych na opłatę z tytułu użytkowania. Na przykład firma KUKA SYSTEMS wdrożyła w roku 2008 taki model do produkcji karoserii do Jeep'a Wranglera w zakładach Chryslera w Toledo/Ohio i przejęła finansowanie linii technologicznej.

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 1

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 2

Rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej na współczesnym rynku energii wynika nie tylko ze szczególnej jej roli we wzroście wymiany towarowej i globalizacji gospodarki, lecz również z trendów przejawiających się w nowoczesnych strategiach działania przedsiębiorstw ukierunkowanych na zarządzanie całymi łańcuchami dostaw oraz nadrzędną rolę czasu we współczesnym gospodarowaniu. Konkurencyjność i innowacyjność to zjawiska szczególnie ważne w rozwoju funkcji logistyczno - dystrybucyjnej. Inteligentne sieci energetyczne stanowią unikatowy obszar, gdzie w parze z innowacyjnością i wzrostem konkurencyjności idzie ochrona środowiska. Inteligentne sieci energetyczne to kompleksowe rozwiązania energetyczne, pozwalające na łączenie, wzajemną komunikację i optymalne sterowanie rozproszonymi dotychczas elementami sieci energetycznych, służące ograniczeniu zapotrzebowania na energię. Autor szuka odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na logistykę będzie miało uruchomienie tych sieci? Wdrażanie nowych technologii z zakresu automatyki, telekomunikacji i informatyki w przedsiębiorstwach elektroenergetycznych, gazowniczych czy ciepłowniczych to wielka szansa na rynkowy przełom. Z drugiej strony, czy korzyści z zastosowania takich rozwiązań przewyższą koszty ich wdrożenia? Czy automatyka sterowania systemami energetycznymi przyczyni się do oszczędności w systemach logistycznych?

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 3

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 1

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 2

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 4

W rozwiązywaniu problemów klientów oferenci poruszają się między dwoma biegunami: pełną standaryzacją oraz zindywidualizowanym "szyciem usług na miarę". Ze względu na strategię konkurencji wskazana jest wręcz konieczność odpowiedniego powiązania w określonych proporcjach standaryzacji i rozwiązań zindywidualizowanych, zależnie od preferencji nabywców, co wymaga analizy wielu wariantów kombinacji usług w odniesieniu do procesów, jak również możliwych do uzyskania wyników.

Cross-docking w logistyce produkcji - na przykładzie przedsiębiorstwa produkcyjnego

Cross-docking czyli przeładunek kompletacyjny, jest metodą zasadniczo wspomagającą procesy dystrybucji. Polega na przeładowaniu i wysyłce towarów do odbiorcy bezpośrednio po dostarczeniu go do magazynu, bez konieczności jego składowania. Istotą działania cross-dockingu jest zebranie towarów z wielu punktów w jednym miejscu lub przeciwnie - odbieranie przesyłek z wielu punktów i dostarczenie ich jednemu odbiorcy. W większości publikacji metoda cross-dockingu zarezerwowana jest dla etapu dystrybucji towarów, natomiast mało poświęca się uwagi na organizowanie dostaw z wykorzystaniem cross-dockingu dla całego łańcucha dostaw, począwszy od dostaw materiałów, surowców czy półproduktów dla produkcji.

Kolejowo - morskie mosty transportowe

Z punktu widzenia specjalistów ds. transportu, Unia Europejska charakteryzuje się brakiem równowagi pomiędzy poszczególnymi środkami transportu. Udział kolei w przewozach lądowych ogółem przez szereg ostatnich lat sukcesywnie spadał. Wraz z postępującym procesem globalizacji i rozszerzania się UE, coraz bardziej wyraźną potrzebą staje się utworzenie globalnej sieci transportowej i integracji węzłów logistycznych. Tworzenie alternatywnych połączeń, szczególnie dla morsko - drogowych (jak również w stosunku do transportu morskiego - szczególnie tak zwanego przybrzeżnego), na zasadach mostów lądowych zyskuje na znaczeniu w kontekście zwiększenia integracji systemów transportowych i zapewnienia równowagi międzygałęziowej.

Subskrybuj to źródło RSS