Zaloguj się

WIEDZA

Przewóz środków spożywczych zgodnie z najnowszą wersją umowy ATP

Transport żywności szybko psującej się jest trudnym w realizacji zadaniem dla przewoźnika. Zmiany warunków podczas transportu oraz nieprawidłowości w konstrukcji nadwozia mogą być przyczyną znacznego obniżenia jakości przewożonych ładunków oraz zagrożenia bezpieczeństwa konsumenckiego. Straty żywności spowodowane nieprawidłowymi warunkami podczas transportu sięgają 30%, co przekłada się na ogromne straty finansowe. Ilość żywności przewożonej na świecie transportem drogowym sięga 162 mln ton rocznie. Szacuje się, że połowa wymaga transportu w kontrolowanych temperaturach. W Polsce zarejestrowanych jest około 60 000 pojazdów izotermicznych, chłodniczych i lodowni.

Innowacyjna logistyka

Postępująca globalizacja gospodarki oraz znoszenie barier handlowych, politycznych i ekonomicznych generują konieczność szybkich i efektywnych działań skutkujących dostosowaniem działalności firm do nowych warunków. Logistyka, będąc podstawowym czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw, jest szczególnie podatna na wprowadzanie wszelkiego typu innowacji i nowych idei, które - jeżeli odniosą sukces - mają szansę na zainteresowanie środowisk biznesowych i szybkie wdrożenie. Przekłada się to na finansowanie kolejnych badań nad nowymi technologiami i stanowi samonapędzający się mechanizm poszukiwania nowych rozwiązań.

Koncepcja materiałowego i informacyjnego punktu rozdziału w łańcuchu logistycznym kopalni węgla kamiennego

Referat został zaprezentowany na Polskim Kongresie Logistycznym Logistics 2008 - "Nowe wyzwania - nowe rozwiązania", Poznań 7 - 9 maja 2008 r.

Idea materiałowego i informacyjnego punktu rozdziału jest jedną z najpopularniejszych koncepcji logistyki, postrzeganą jako fundamentalne rozwiązanie umożliwiające zdobywanie i utrzymywanie wiodącej pozycji konkurencyjnej grupy firm tworzących łańcuch logistyczny.
Teoretyczne podstawy koncepcji materiałowego i informacyjnego punktu rozdziału zostały zaprezentowane w wielu publikacjach, lecz niewiele z nich przedstawia jej praktyczne znaczenie i zastosowanie. Niniejszy artykuł to próba analizy lokalizacji materiałowego i informacyjnego punktu rozdziału w przykładowym łańcuchu logistycznym funkcjonującym w polskim przemyśle węglowym.
W rezultacie przeprowadzonej analizy zbadano możliwości optymalnej lokalizacji materiałowego i informacyjnego punktu rozdziału w łańcuchu logistycznym kopalni węgla kamiennego.

Innowacyjne rozwiązania RFID w systemie WMS MaGS1 wdrożone w magazynie Franspol-u

Opracowany w Instytucie Logistyki i Magazynowania (ILiM) autorski system informatyczny klasy WMS MaGS1, wyposażono w sierpniu 2011 r. w nowatorską funkcjonalność automatycznego odczytu adresów lokalizacji magazynowych w technologii RFID (Radio Frequency IDentification). Funkcjonalność ta jest obecnie wdrażana w magazynie firmy Franspol Sp. z o.o. w Koninie, w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. System MaGS1 został przystosowany do obsługi techniki RFID realizującej system RTLS (Real Time Locating System) wdrażanej we współpracy z ILiM przez firmę Hadatap Sp z o.o.

Analiza poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy ciężarowe istotnym elementem systemu zarządzania w przedsiębiorstwach transportowych

W obecnej dobie ciągłego wzrostu ilości pojazdów samochodowych na polskich drogach problem dotyczący hałasu komunikacyjnego jest jednym z największych zagrożeń naszej cywilizacji. Hałas występuje wszędzie: spotykamy się z nim w domu, w pracy, na ulicy itd. Jednak należy pamiętać, że hałas jest odczuciem subiektywnym i nie dla wszystkich ten sam rodzaj dźwięku jest niepożądany.

Analiza ekoefektywności w logistyce produkcji

Wzrastające wymagania względem przedsiębiorstw dotyczące ochrony środowiska powodują, że analizy efektywności środowiskowej w logistyce stają się równie ważne, jak efektywność kosztowa zarządzania procesami logistycznymi. Logistyka produkcji, jako jeden z podstawowych procesów logistycznych, uwzględnia przepływ surowców, materiałów, energii oraz informacji w sferze produkcji. Bezpośrednio wiąże się z technologią wytwarzania danych wyrobów dla ostatecznego klienta.

Opłaty za dostęp do infrastruktury w segmencie przewozów towarowych - refleksje o przyszłości

Polityka stanowienia cen usług za korzystanie z infrastruktury transportu kolejowego stanowi istotny instrument polityki oddziaływania państwa na funkcjonowanie rynku transportu kolejowego. W obszarze regulacji opłat za dostęp do infrastruktury zmierzać się winno do prawidłowego odzwierciedlenia w stawkach opłat za dostęp uzasadnionych kosztów infrastruktury, ponoszonych w związku z poszczególnymi rodzajami usług i przejazdami poszczególnych rodzajów pociągów na poszczególnych kategoriach linii kolejowych.

EPC/RFID - jedna z najszybciej rozwijających się technik AutoID - cz. 1

EPC/RFID - jedna z najszybciej rozwijających się technik AutoID - cz. 2

Wykorzystanie najnowocześniejszych technologii informacyjnych zrewolucjonizowało organizację i realizację operacji związanych z transportem i logistyką. W dzisiejszym intensywnie zglobalizowanym łańcuchu dostaw coraz większego znaczenia nabiera wydajne zarządzanie logistyczne oraz optymalizacja transportu. Dzieje się tak dlatego, iż doskonała komunikacja i koordynacja są absolutnie niezbędne w świecie, w którym komponenty i produkty przekraczają więcej granic, niż kiedykolwiek wcześniej.

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 2

Inteligentna sieć a rozwój funkcji logistyczno - dystrybucyjnej w polskiej energetyce - cz. 1

Adekwatne narzędzia i technologie
Aktualnie rozpoczęły się prace nad opracowaniem rozwiązań prawnych, które stworzą warunki do sukcesywnego wdrażania inteligentnego opomiarowania. Równolegle toczą się prace PSE Operator, których celem jest określenie globalnych korzyści wdrożenia inteligentnego opomiarowania oraz opracowanie optymalnego modelu wdrażania takich systemów. Trwają również przygotowania do realizacji projektu obsługiwanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Inteligentne sieci energetyczne", który będzie stanowił instrument finansowy, służący wdrożeniu najnowocześniejszych rozwiązań sieciowych podnoszących efektywność energetyczną w skali całego kraju. Rewolucję technologiczną, ale również światopoglądową, ilustruje "kręgosłup" zaproponowany przez T. Kowalaka, dyrektora Departamentu Taryf, URE (rysunek 3).

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 4

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 1

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 2

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 3

Niemiecki Fraunhofer Institut für System und Innovationsforschung (ISI) analizuje od kilku lat wdrożenia modelu "Pay on Production" w gospodarce. Analitycy upatrują w jego zastosowaniu szansę na wzrost konkurencyjności firm - oferentów dóbr inwestycyjnych. W szczególności koncerny samochodowe wywierają presję na część swoich dostawców urządzeń, aby zamienić zakup linii technologicznych na opłatę z tytułu użytkowania. Na przykład firma KUKA SYSTEMS wdrożyła w roku 2008 taki model do produkcji karoserii do Jeep'a Wranglera w zakładach Chryslera w Toledo/Ohio i przejęła finansowanie linii technologicznej.

Subskrybuj to źródło RSS