Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Systemy zintegrowane zarządzania jako narzędzia wspomagające procesy logistyczne w biznesie

Zmiany towarzyszące przepływowi dóbr w łańcuchu dostaw zmierzają do eliminacji zbędnych ogniw. Integracja występuje na poziomie kooperacji między przedsiębiorstwami a także wewnątrz przedsiębiorstw. Z punktu widzenia logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym na chwilę obecną poprawne jest postrzeganie sfery logistyki, produkcji i zaopatrzenia niż osobne ich rozpatrywanie.

Centra logistyczne a logistyka w przemyśle motoryzacyjnym

Wstęp
Współczesny przemysł motoryzacyjny rozwija się niezwykle dynamicznie. Rośnie nie tylko liczba produkowanych samochodów. Klientom oferowana jest m.in. także duża liczba opcji wyposażenia w ramach poszczególnych modeli. Produkcja coraz częściej realizowana jest w strategii Build-to-Order. Wymaga ona współpracy producentów aut (ang. Original Equipment Manufacturer - OEM) z wieloma dostawcami części i modułów. W celu zapewnienia elastyczności dostaw, rozwiązaniem korzystnym jest bliska terytorialnie lokalizacja OEM i głównych dostawców. Swoistym megatrendem w branży motoryzacyjnej staje się obecnie rozwiązanie polegające na tworzeniu parków dostawców lub innych podobnego typu obiektów (m.in. centrów logistycznych), w pobliżu zakładów montażowych samochodów. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie znaczenia wybranych niemieckich centrów logistycznych dla działalności koncernów motoryzacyjnych.

Łańcuchy dostaw korporacji transnarodowych na tle procesów globalizacyjnych

Globalizacja sprzyja powstawaniu coraz bardziej rozbudowanych łańcuchów dostaw, których ogniwa znajdują się w wielu różnych krajach, a półprodukty wielokrotnie przekraczają granice. Globalizacja jest siłą przyczyniającą się do tworzenia nowych konfiguracji łańcuchów dostaw w układzie podmiotowym i przestrzennym, a także procesem, który często decyduje o formule prowadzenia biznesu i wyborze optymalnej strategii dla łańcucha dostaw. W artykule wskazano na rolę korporacji transnarodowych w rozwijaniu idei łańcucha dostaw sterowanego popytem, a także ocenę efektów jej realizacji zgodnie z głównymi wymiarami doskonałości łańcuchów dostaw.

Obsługa klienta w koncepcji logistyczno - marketingowej

Obsługa klienta w świetle literatury
Konsumenci postrzegają ofertę przedsiębiorstwa w aspekcie trzech atrybutów tj. ceny, jakości produktu oraz obsługi klienta. Ostatni z wymienionych elementów - obsługa klienta zajmuje jedno z głównych miejsc w sferze działań logistycznych i marketingowych. Jak twierdzi Ballou termin "obsługa" bądź "obsługa klienta" jest szerokim pojęciem, które może obejmować wiele elementów, począwszy od dostępności produktu aż do obsługi posprzedażowej.

Globalizacja łańcuchów logistycznych

W latach 80. i 90. ubiegłego wieku postępująca globalizacja wymusiła na przedsiębiorcach konieczność kooperacji w procesach logistycznych po to, by dostarczać klientowi produkt bądź usługę we właściwym czasie, w odpowiedniej ilości, we właściwym stanie, po właściwym koszcie. Rozpoczął się tym samym proces włączania coraz większej liczby podmiotów do wspólnego działania.

Konkurencja w sektorze TSL - cena czy jakość?

W artykule została zaprezentowana branża TSL oraz aspekty konkurowania w tym sektorze. Przedstawione zostały determinanty, które najczęściej wpływają na wybór dostawcy usług logistycznych - cena i jakość. W ostatniej części artykułu zostały zaprezentowane wyniki badań dotyczące oceny dostawców usług logistycznych przez klientów reprezentującuch dwie grupy odbiorców - B2C i B2B.

Organizacja łańcucha dostaw w branży odzieżowej

W literaturze brakuje jednoznacznej definicji "łańcucha dostaw" co wynika przede wszystkim z faktu, że logistyka jako dziedzina nauki wciąż dynamicznie się rozwija, w związku z czym w ciągu kilkudziesięciu lat powstało kilka nowych koncepcji zarządzania łańcuchami dostaw, które redefiniowały istniejące już pojęcia zgodnie z proponowanymi zmianami. Definicje łańcucha dostaw prezentowane w literaturze przedstawiono w tabeli 1.

Subskrybuj to źródło RSS