Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Jak zmieni się logistyka handlu detalicznego do 2030 r.?

Personalizacja, technologie i zrównoważony rozwój  - to w tym kierunku ma zmierzać logistyka handlu detalicznego do 2030 roku. Kluczową rolę odegra dostosowanie do preferencji konsumentów, kształtowanych przez media społecznościowe i e-commerce, oraz integracja zaawansowanych technologii w optymalizacji łańcuchów wartości. Wyzwaniem operacyjnym pozostanie zachowanie równowagi między satysfakcją klientów, wzrostem biznesu a ochroną środowiska. CEVA Logistics, globalny lider logistyki 3PL, zarządzający centrami dystrybucji dla retail i e-commerce, podsumowuje najważniejsze trendy, w oparciu o prognozy i analizy Yingli Wang, profesor Wydziału Logistyki i Zarządzania Operacyjnego na Uniwersytecie Cardiff.

Jak nie dać się zaskoczyć sezonowości w FMCG?

Wczesne nadejście upałów może być dla branży FMCG tym, czym zima dla drogowców. Wzrost popytu wywiera ogromną presję na sieci logistyczne, pojemność magazynów i efektywność operacyjną. Wąskie gardła w łańcuchu dostaw, niedobory siły roboczej i rosnące koszty oznaczają, że firmy muszą szybko reagować, aby utrzymać przepływ produktów i zapełnić półki.

Czy istnieje magazyn idealny?

Polski rynek magazynowy osiągnął w 2024 r. 34,6 mln m2 dostępnej powierzchni[1], umacniając pozycję lidera w regionie CEE.  Jak i gdzie znaleźć magazyn, który spełni określone oczekiwania i wpłynie na efektywność operacyjną firmy oraz wzrost biznesu? Na co warto zwrócić uwagę, poszukując idealnego magazynu w sytuacji, gdy firmy z sektora logistyki, e-commerce czy branży produkcyjnej mają dziś ogromny wybór? Przedstawiamy wypowiedź ekspertki, Emilii Błądek, Leasing Managera w Hines, międzynarodowym deweloperze, inwestorze i zarządcy nieruchomości.

Eko opakowania w e-commerce to dla logistyki szansa, wyzwanie i dylemat

W Europie prawidłowa ochrona produktu zamówionego w internecie jest ważniejsza niż to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska. Z kolei w Polsce ekologiczne opakowanie ma większe znaczenie niż dostawa elektrykiem. Pomimo nierzadko sprzecznych ze sobą deklaracji e-konsumentów, zrównoważony kierunek obrany przez operatorów logistycznych jest konsekwentnie realizowany, choć nie jest łatwo pogodzić oczekiwania, koszty, oddziaływanie środowiskowe i presję regulacyjną. Szczególnie ten ostatni element stanowi poważne wyzwanie.

Jak poradzić sobie z wyzwaniem znalezienia kierowców?

Trudności z obsadzeniem stanowisk kierowców miało w minionym roku 70 proc. europejskich firm transportowych.[1] Połowa działających na rynku przedsiębiorstw spodziewa się pogorszenia tej sytuacji w 2025 r.  Zgodnie z prognozami w ciągu najbliższych 5 lat na emeryturę może odejść około pół miliona kierowców w Europie[2]. Według IRU, brakuje ich obecnie ponad 230 tys. Największe deficyty truckerów zanotowano w Niemczech, Hiszpanii oraz w Polsce.  Z danych GITD za ubiegły rok wynika, że polski rynek transportowy boryka się także z odpływem kierowców z krajów trzecich, gdzie ich liczba w 2024 roku zmniejszyła się o blisko 12 000.[3] Jeśli branża transportowa nie pozyska nowych pracowników, może zmierzyć się z poważnym problemem kadrowym. Jak przewoźnicy mogą zachęcić kierowców do pracy?

Cross-border i subskrypcje w e-commerce

W dobie dynamicznych zmian w branży e-commerce rosnącej konkurencji oraz stale zmieniających się oczekiwań konsumentów – e-sprzedawcy szukają rozwiązań, które pozwolą na dalszy rozwój i budowanie stabilności e-biznesu. Na znaczeniu zyskuje cross-border, dzięki któremu polskie sklepy internetowe coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki, a ich oferta budzi duże zainteresowanie w Europie.

Elastyczność zatrudnienia i długoterminowy wzrost w outsourcingu procesów

Outsourcing procesowy zmienia oblicze rynku pracy tymczasowej w Europie. Dane Eurostatu wskazują, że zatrudnienie tymczasowe utrzymuje się od 2023 r. na poziomie około 14% całkowitego zatrudnienia w krajach UE. Dowodzi to, iż znaczenie elastycznych form pracy ma ogromne znaczenie dla równoważenia popytu i podaży na pracę, zwłaszcza w tych sektorach i branżach – przemysł, rolnictwo, logistyka - gdzie brak rąk do pracy jest mocno odczuwalny. Pomimo tego, istnieją też obawy w korzystaniu z tej formy zatrudnienia. Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego dla logistyki i produkcji, wskazuje, jak można łączyć elastyczność zatrudnienia z długoterminowym rozwojem, nie tracąc przy tym kontroli nad kluczowymi procesami.

Spedycje i oczekiwania e-commerce

Rynek e-commerce przedefiniowuje logistykę. Wymagania dotyczące szybkości dostaw, transparentności i integracji systemów rosną z roku na rok, a branża spedycyjna musi nadążać za tymi zmianami. Firmy spedycyjne, które nie mają własnych magazynów, powinny skupić się na optymalizacji zarządzania frachtami, lepszej organizacji procesów i elastycznym finansowaniu współpracy z przewoźnikami. Przestrzeń do rozwoju nadal jest ogromna i napędzana rosnącymi wymaganiami klientów. A ci chcą przede wszystkim sprawnych i ekspresowych dostaw, nawet w kilkanaście minut od złożenia zamówienia.

Subskrybuj to źródło RSS