Zaloguj się

AKTUALNOŚCI BRANŻOWE

Elektryczna mila – co oferują firmom logistycznym lekkie pojazdy elektryczne?

„Ostatnia mila” to finalny etap procesu transportu towarów z centrum dystrybucyjnego do odbiorcy końcowego. Mimo że stanowi jedynie fragment całego łańcucha logistycznego, generuje znaczące koszty. W zależności od sektora, udział ten może się wahać od 40 proc[1]. do nawet 53 proc[2]. całkowitej wartości dostawy. Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce, rosną również oczekiwania klientów dotyczące szybkości i elastyczności doręczeń. Z kolei nowe rozporządzenie dotyczące obowiązku tworzenia Stref Czystego Transportu nakłada dodatkowe ograniczenia na tradycyjne pojazdy spalinowe. Firmy logistyczne muszą więc dostosować swoje floty do nowych regulacji, co często wiąże się z koniecznością inwestycji w pojazdy nisko- lub zeroemisyjne. Wszystkie te czynniki sprawiają, że efektywne zarządzanie „ostatnią milą” staje się coraz większym wyzwaniem, wymagającym innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań logistycznych.

Wzrosty w Grupie Geis

Pomimo niepewności gospodarczej, rosnących kosztów prowadzenia działalności i coraz silniejszej konkurencji, Grupa Geis w 2024 r. umocniła swoją pozycję rynkową i to nie tylko dzięki przejęciom. Przy obrocie w wysokości 1,95 mld euro firma odnotowała wzrost o 3,2 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Polska część grupy osiągnęła wzrost obrotów o 3,4 proc. rok do roku.

Nowe realia rynku szansą dla wzrostu Grupy OTL

Przychody Grupy OTL wyniosły w 2024 roku 321 mln zł, EBITDA sięgnęła 58,2 mln zł, a strata netto 9,1 mln zł. Istotny wpływ na działalność i wyniki spółki miały wysokie wartości bazowe z rekordowego pod względem wyników 2023 roku, a także czynniki rynkowe, takie jak niedobór podaży produktów agro czy stagnacja w przemyśle hutniczym. Grupa OTL inwestuje w kluczowe aktywa - terminale portowe w Gdyni i Świnoujściu. Wzmacnia segmenty przeładunków ro-ro i drobnicowych. Inwestuje w spedycję kontenerową oraz zapowiada poszerzenie działalności o nowe produkty. Rozpoczęto współpracę z międzynarodowymi partnerami – uruchomiono nową linię ro-ro z armatorem Lakeway Link na regularnych trasach łączących Polskę ze Szwecją i Finlandią oraz linię do obsługi kontenerów w terminalu w Świnoujściu z firmą Eimskip.

Bezpieczne przechowywanie i przewożenie adrenaliny

Wiosna to czas, kiedy chętniej przebywamy na łonie natury – spacerujemy po lesie, jeździmy na rowerze, wybieramy się na pikniki czy krótkie, weekendowe wycieczki. Dla niektórych osób  pobyt na świeżym powietrzu i spożywanie posiłków poza domem wiąże się z ryzykiem silnej reakcji alergicznej spowodowanej ukąszeniem owadów, pyleniem roślin czy zjedzeniem uczulającego nas produktu. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi nam adrenalina, która powodując skurcz naczyń krwionośnych szybko likwiduje objawy wstrząsu anafilaktycznego, czyli nagłej, ciężkiej i zagrażającej życiu reakcji alergicznej. Warto jednak pamiętać, że jest to substancja, która wymaga właściwego przechowywania i zachowania należytej ostrożności podczas stosowania – w przeciwnym razie, zamiast stanowić ratunek może wywołać niepożądane efekty uboczne lub po prostu nie zadziałać w krytycznej sytuacji.

Odpowiedź na globalne wyzwania logistyczne

W obliczu rosnącej presji na globalne łańcuchy dostaw i niestabilności gospodarek, kluczowe staje się wdrażanie elastycznych i zintegrowanych rozwiązań logistycznych. Konflikty, napięcia geopolityczne i bariery celne uwidaczniają kruchość międzynarodowych przepływów towarów. Przykładem skutecznej odpowiedzi na te wyzwania jest współpraca firmy Lenze – specjalizującej się w automatyce przemysłowej – z globalnym operatorem logistycznym DACHSER. 

FM Logistic z naczepami od EWT Truck & Trailer Polska

24 kwietnia 2025 w Strykowie FM Logistic, globalny operator logistyczny, odebrał naczepy marki Schmitz Cargobull od firmy EWT Truck & Trailer Polska Sp. z o. o., będącej wiodącym partnerem klasy premium w branży Truck & Trailer, jako generalny przedstawiciel Schmitz Cargobull AG w Polsce, Czechach i na Słowacji oraz dealer Mercedes-Benz na rynkach czeskim i polskim. EWT dostarczyła już łącznie 600 pojazdów marki Schmitz Cargobull polskiemu oddziałowi FM Logistic. Do końca drugiego kwartału 2025 roku operator logistyczny odbierze 36 zamówionych naczep SBO 24 - 13.62 EXPRESS i 21 naczep SKO 24/L - 13.4 FP COOL V7.

Żabka uruchomiła centrum logistyczne w Kątach Wrocławskich

W odpowiedzi na dynamiczny rozwój sieci 24 kwietnia br. Żabka oficjalnie otworzyła nowoczesne centrum logistyczne w Kątach Wrocławskich. W pierwszej fazie funkcjonowania obiekt będzie obsługiwał ok. 1,5 tys. sklepów w rejonie Wrocławia. Powierzchnia magazynu to aż 35 tys. m kw., z potencjałem do ekspansji o kolejne 6,5 tys. m kw. Docelowo w nowym centrum logistycznym zostanie zapewnionych ok. 600 miejsc pracy.

Girteka digitalizuje środowisko pracy kierowców

Życie w trasie jest nieprzewidywalne. Dla tysięcy zawodowych kierowców, którzy codzienne jeżdżą po europejskich drogach, dostęp do odpowiednich narzędzi i wsparcie ma kluczowe znaczenie. Nieplanowane opłaty drogowe czy awarie samochodu to tylko przykłady wyzwań utrudniających zarządzanie kosztami związanymi z wyjazdem w trasę, często wiążąc się z koniecznością pokrywania wydatków z własnych środków, czasochłonnym rozliczaniem czy biurokratycznymi utrudnieniami.

Subskrybuj to źródło RSS