Zaloguj się

WIEDZA

Logistyka 4.0: Magazyny na ścieżce automatyzacji i robotyzacji

Na przestrzeni ostatnich lat procesy automatyzacji i robotyzacji postępują w niezwykle szybkim tempie rewolucjonizując światową gospodarkę i biznes. Jedną z branż, która szczególnie mocno dostrzega efekty tych zmian jest branża logistyczna. W obliczu dynamicznego wzrostu skali realizowanych operacji oraz rosnących wymagań klientów w zakresie czasu dostawy i dostępności informacji, obrała ona kierunek na rozwój technologiczny. Jakie rozwiązania są konkretnie wdrażane i jakie korzyści kryją się za nimi? Eksperci FM Logistic i Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) w raporcie Automatyzacja i robotyzacja w logistyce kontraktowej przyjrzeli się kluczowym trendom i technologiom stosowanym m.in. na potrzeby cyfryzacji magazynów.

Sezon urlopowy na polskich drogach 

Ponad jedna trzecia wszystkich krajowych podróży turystycznych Polaków przypada na okres wakacyjny, czyli lipiec i sierpień[1]. Wielu zwiedzających jako środek transportu wybiera samochód. Dane ze Stacji Ciągłego Pomiaru Ruchu wskazują, że ruch turystyczno-rekreacyjny na drogach w okresie wakacyjnym jest nawet o 50 proc. większy, niż w pozostałych miesiącach.[2] W transporcie liczy się czas dostawy, a ten może się znacząco wydłużyć przez zakorkowane ulice, trwające remonty drogowe, a także letnie zakazy ruchu dla ciężarówek. Sprawdź, gdzie mogą występować utrudnienia na trasach.

Work-life balance pracownika TSL

Karta sportowa, ubezpieczenie na życie czy owocowe środy to już standard wśród benefitów pozapłacowych. Jednak w rankingu najpopularniejszych świadczeń to nie one zajmują pierwsze miejsca. W ostatnich latach zatrudnieni znacznie bardziej doceniają dofinansowania, np. do dojazdów do pracy czy posiłków, a coraz częściej w pakiecie z opieką medyczną pojawia się również wsparcie psychologiczne. Klasyczne systemy motywacyjne ustępują miejsca działaniom wspierającym well-being pracowniczy i są ku temu ważne powody.

Ile kosztuje brak pracowników?

Największe koszty dla firm generują nie najlepiej opłacani pracownicy, a Ci, których nie ma. Niedobry kadrowe, szczególnie w obszarze pracy niespecjalistycznej, niosą za sobą szereg konsekwencji w postaci strat, których skala i wielowymiarowość sprawia, że firmy zwykle nie są w stanie ich zmierzyć.

Zmiany na rynku integrują usługi logistyczne

Świat się zmienia, a wraz z nim rynek. Zmiany w geopolitycznej sile i interesach w połączeniu z łańcuchami dostaw znajdującymi się pod niemal stałym napięciem podkreślają potrzebę opracowania nowych koncepcji. W przypadku logistyki oznacza to osiągnięcie najlepszej możliwej integracji globalnych kompleksowych rozwiązań transportowych i z zakresu logistyki kontraktowej.

Podsumowanie raportu Green Last Mile Europe

Najnowsza edycja raportu „Green Last Mile Europe Report 2024” potwierdza, że choć greenwashing jest oczywisty, odnowienie floty, więcej dostaw poza domem, postęp technologiczny i preferencje zakupowe konsumentów przyczyniają się do bardziej zrównoważonego sektora ostatniej mili. Raport rzuca więcej światła na zakres, w jakim firmy dostawcze, działające w sektorze logistyki, robią postępy w swoich wysiłkach na rzecz dekarbonizacji.

Logistyka kontraktowa podąża za PKB. Nowe prognozy na 2024 rok

Dobre wiadomości dla logistyki kontraktowej przynoszą bieżące analizy sektorowe oraz najnowsze prognozy dla światowej gospodarki i e-commerce. Rynek kontraktowy przyspieszy w tym roku do 4,2%, ale świat, a zwłaszcza Azja odjeżdża Europie. Dystans powiększa się na polu wzrostu PKB, przychodów z sektora kontraktowego i rozwoju e-handlu. Standardowo nie brakuje wyzwań, a na szczególną uwagę obok Chin, zasługują także Indie.

Rola szkoleń w budowaniu kompetencji miękkich

W pracy zawodowej niezbędne są dwa rodzaje kompetencji: twarde, czyli techniczne oraz miękkie, czyli osobiste. O ile powszechnie wiadomo, że szkolenia pomagają w zdobywaniu umiejętności technicznych, o tyle w przypadku kompetencji miękkich i rozwoju osobistego już nie wydaje się to tak oczywiste. Czy istnieją szkolenia z kompetencji miękkich? Jaką rolę pełnią na rynku pracy i czy przydają się wyłącznie podczas wystąpień publicznych?

Jak cesja wierzytelności wpływa na funkcjonowanie firmy transportowej?

Firmy z branży TSL objęte zakazem cesji wierzytelności mogą mieć trudność ze skutecznym odzyskaniem swoich pieniędzy, co może okazać się zgubne dla ich płynności finansowej. Jej gwarantem jest stały dopływ środków na konto, który bywa wyzwaniem  realiach 60–dniowych terminów płatności. Dodatkowo wielu przewoźników prowadzi działalność na granicy opłacalności, często godząc się na niskie stawki, by w ogóle związać koniec z końcem. W tej sytuacji możliwość przeniesienia praw do wierzytelności na inny podmiot może być wybawieniem od spirali zadłużenia związanej z brakiem pieniędzy na koncie.

Dekada zmian technologicznych w transporcie

Można powiedzieć, że transport przeszedł cichą rewolucję technologiczną, która jest obecna na każdym etapie prowadzenia działalności. Narzędzia dla transportu, które kiedyś były wykorzystywane w niewielkim stopniu ze względu na techniczne ograniczenia – dziś wiodą prym w skutecznym zarządzaniu firmą. Telefon, który był podstawowym narzędziem spedytora do komunikacji z kierowcą stał się obecnie wyłącznie alternatywą. Cała komunikacja odbywa się na poziomie telematyki zintegrowanej z systemami TMS. Wykresówki niezbędne do analizy czasu pracy kierowców zostały zastąpione zdalnym pobieraniem danych. Co jeszcze zmieniło się w transporcie na przełomie dekady i dlaczego nie wyobrażamy sobie obsługi zleceń bez pomocy dedykowanych rozwiązań?

Subskrybuj to źródło RSS