Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA

GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość

Tylko 16% prób wrożenia generatywnej sztucznej inteligencji w łańcuchach zaoptrzenia kończy się zgodnie z pierwotnym scenariuszem. Reszta programów jest albo redefiniowana, albo opóźniona. Także poziom udanych implemantacji w przedsiebiorstwach jest niewielki i wynosi zaledwie 7%. Z dostępnych danych i opinii wyłania się raczej obraz firm, które podejmują się adaptacji będąc nieprzygotowanymi technicznie i merytorycznie. Wiara w potencjał inteligentnych algorytmów jest jednak bardzo silna, a większosć organizacji chciałaby takich rozwiązań we własnych operacjach logistycznych.

Rewizja zakazu silników spalinowych od 2035 roku ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE

Zakaz stosowania silników spalinowych po 2035 roku wymaga rewizji – podkreślają posłowie do Parlamentu Europejskiego z Koalicji Obywatelskiej. Ich zdaniem przegląd przepisów powinien się odbyć wcześniej niż w 2026 roku, bo perspektywa zmian już dziś mocno uderza w europejski przemysł motoryzacyjny. UE traci tym samym konkurencyjność, przede wszystkim na rzecz Chin.

Drugie życie robota

Kupować nowy czy inwestować w odnowienie używanego? Podobne dylematy co kierowcy, mają też właściciele zakładów produkcyjnych, wykorzystujących roboty przemysłowe. Tzw. regeneracja robota przestała być w Polsce rynkową ciekawostką, a stała się standardową usługą, świadczoną przez największych graczy z branży. Dawanie drugiego życia robotowi to najczęściej oszczędność czasu, w wielu przypadkach również pieniędzy, a przy okazji też mniej CO2 w atmosferze.

Ile kosztuje wynajem magazynu?

Posiadanie powierzchni magazynowej jest niezbędne w przypadku wielu firm; w praktyce jednak przedsiębiorcy raczej rzadko decydują się na wybudowanie własnej hali magazynowej, ponieważ wiąże się to z ogromnymi kosztami. Znacznie prostszym rozwiązaniem jest zazwyczaj wynajem magazynu. Ile to kosztuje i co składa się na ten koszt?

Statystyki branży pocztowej a liczba wierzytelności

Na koniec II kwartału 2024 roku członkowie Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce zarządzali 19,58 mln sztuk wierzytelności o łącznej wartości nominalnej ponad 178 mld złotych[1]. Wyniki te są kontynuacją, obserwowanego w ostatnich latach, rosnącego poziomu niespłaconych należności. Wraz z powiększającym się zadłużeniem, rośnie również liczba spraw windykacyjnych, a tym samym wolumen wysyłanych listów – często stosowanej formy kontaktu z osobami zadłużonymi w Polsce. W rezultacie branża windykacyjna wciąż należy do największych nadawców, wywierając istotny wpływ na kształt rynku pocztowego.

Sztuczna inteligencja nie jest dla firm kluczowym czynnikiem przetrwania

Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Jednocześnie zaledwie 19% przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji. Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów. Zdecydowanie największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy ID Logistics. W badaniu wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty.

Plany Orlen dla elektromobilności i wodoru

Transformacja w transporcie opiera się na miksie rozwiązań bazujących na tradycyjnych i nowych paliwach, biosurowcach i rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W opinii ekspertów ORLENU to zadanie na lata, ale już teraz koncern buduje stacje tankowania wodoru oraz inwestuje w ultraszybkie ładowarki.

Girteka stawia na rozwój intermodalnej sieci kolejowej jako zielonej alternatywy dla dostaw drogowych

Podstawową specjalizacją Girteki, największego europejskiego przewoźnika z flotą 6 000 samochodów ciężarowych i 7 000 naczep, jest transport drogowy. Od ponad 7 lat firma świadczy też usługi intermodalne. Teraz Girteka chce w jeszcze większym stopniu zaangażować się w rozwój intermodalnej sieci kolejowej, łącząc to rozwiązanie z możliwością wykorzystania alternatywnego paliwa HVO, na trasach do i z terminali. Rozwój usług intermodalnych uznawanych za ekologiczną alternatywę dla długodystansowych dostaw całopojazdowych (FTL) jednocześnie wspiera cele Girteki w zakresie efektywności i zrównoważonego rozwoju.

Jak unikać błędów w wynagrodzeniach kierowców zawodowych

Rozliczanie wynagrodzeń kierowców to skomplikowany proces, który wymaga m.in. znajomości prawa pracy. W wielu firmach transportowych nadal pojawiają się błędy w tym obszarze. Zwykle nieprawidłowości wynikają z nieznajomości przepisów, które w branży transportowej zmieniają się niezwykle często. Eksperci Inelo z Grupy Eurowag wskazują, że najczęściej do pomyłek w rozliczeniach dochodzi m.in. wskutek niepoprawnie naliczanych ulg związanych z ZUS-em. Ponadto, u wielu przewoźników lista płac nie uwzględnia wszystkich składników wynagrodzenia. W polskich firmach obserwuje się także nieprawidłowe zarządzanie urlopami kierowców. Jak temu zaradzić?

Deweloperzy nieruchomości logistycznych budują na miarę

Firmy wynajmujące magazyny korzystają z coraz bardziej zaawansowanych technologii, muszą sprostać wymaganiom docelowych klientów, a jednocześnie zadbać o swoich pracowników. Standardowe hale w parkach magazynowych to dla nich za mało. Potrzebują spersonalizowanych magazynów i rozwiązań szytych na miarę – mówią Jakub Kurek, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych, oraz Michał Kozar, Associate Director w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych Newmark Polska.

Subskrybuj to źródło RSS