Zaloguj się

WIEDZA

Stadion Narodowy w Warszawie wyzwaniem dla komunikacji w mieście

Stadion Narodowy w Warszawie jest jedną z największych i najdroższych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Międzynarodowy prestiż tego najnowocześniejszego obiektu piłkarskiego, będącego główną polską areną piłkarskich Mistrzostw Europy, jest oczywisty. Natomiast warto zastanowić się, jakie zagrożenia dla komunikacji w mieście może powodować jego użytkowanie, także po zakończeniu EURO 2012.

Logistyka zaopatrzenia w budownictwie

Procesy zaopatrzeniowe i zakupy są nierozerwalnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa budowlanego, choć różnią się one między sobą w zależności od wielkości i struktury firmy, w której występują. Jednak nie sposób spotkać przedsiębiorstwa budowlanego nie wykorzystującego w swojej działalności szeroko rozumianej logistyki zaopatrzenia, której kluczowym elementem są podwykonawcy i dostawcy.

Zrób to sam, ale przewieź koleją

Korzenie firmy
Castorama jest największą w Polsce siecią marketów typu DIY (ang. do it yourself; pol. zrób to sam) oferujących artykuły do majsterkowania, budowy, remontu, urządzania domu oraz pielęgnowania ogrodu. Początki działalności firmy sięgają 1967 roku, kiedy to Christian Dubois założył pierwszy market w Englos (niedaleko Lille) we Francji. Szybki rozwój tych sklepów we Francji umożliwił dynamiczną ekspansję na rynki zagraniczne. Do Polski zawitała w 1994 roku - powstała wówczas firma Castorama Polska, której zadaniem był rozwój biznesu na naszym rynku. Na efekty nie trzeba było długo czekać - w 1997 roku otwarto pierwszy sklep w Warszawie. W kolejnych latach nastąpił dynamiczny rozwój marketów i do dzisiejszego dnia otwarto 67 placówek handlowych, w tym 60 działających pod nazwą Castorama i 7 pod nazwą Brico Depot.

Ekologia to dla nas priorytet
Przewozy kontenerów z portów w Gdyni i Gdańsku do centrum magazynowego zlokalizowanego w Gądkach pod Poznaniem realizowane były początkowo tylko transportem drogowym. Jednak jak wspomina Pani Mira Roszkiewicz - kierownik ds. logistyki importu w Castorama Polska Sp. z o. o., wykorzystywanie wyłącznie tej gałęzi transportu stawało się coraz mniej efektywne. Przyczyn tego stanu rzeczy było kilka. Po pierwsze: wzrost cen za realizację dostaw transportem drogowym. Związane to było ze stale galopującymi cenami oleju napędowego, a także z wprowadzeniem od 1 lipca 2011 roku systemu elektronicznego poboru opłat na sieci dróg krajowych. Dodać należy, że w perspektywie czasu, sieć dróg objęta tym systemem będzie wzrastała, co przyczynić się może do dalszego wzrostu cen za usługi realizowane tą gałęzią transportu. Kolejną przyczyną był duży wolumen przewożonego strumienia towarowego, a także wzrost częstotliwości przewozu ciężkich kontenerów, co wymagało wykorzystania specjalnych naczep, do których dostęp na rynku jest bardzo ograniczony i kosztowny. To wszystko spowodowało, że zaczęto coraz intensywniej myśleć o wykorzystaniu transportu kolejowego do realizacji dostaw towarów, szczególnie ciężkich. Przy podejmowaniu decyzji, brane były pod uwagę również aspekty ochrony środowiska, które w polityce grupy kapitałowej Kingfisher, do której należy Castorama, zdefiniowane są bardzo czytelnie - firma powinna stale czuwać nad ochroną środowiska przyrodniczego. Pierwsza próba wykorzystania transportu kolejowego do realizacji dostaw z portów morskich zakończyła się sukcesem i dlatego pod koniec sierpnia 2011 roku uruchomiony został pierwszy pociąg z kontenerami wypełnionymi artykułami dla Castoramy.

Artykuł pochodzi z czasopisma "Logistyka" 3/2012.

Jakość paliw w systemie zaopatrywania w Polsce

Paliwa silnikowe są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania środków transportowych. Należą one do grupy specyficznych towarów, stwarzających szereg zagrożeń zarówno w procesach logistycznych, jak i podczas użytkowania w silnikach (na przykład zagrożenia pożarem i wybuchem, zagrożenia dla środowiska naturalnego).

Współczesne problemy zarządzania logistyką w przemyśle motoryzacyjnym - cz. 3

Współczesne problemy zarządzania logistyką w przemyśle motoryzacyjnym - cz. 1

Współczesne problemy zarządzania logistyką w przemyśle motoryzacyjnym - cz. 2

Przyczyna wprowadzania koncepcji BTO wiąże się bezpośrednio z dwoma czynnikami. Pierwszym z nich są zmieniające się zapatrywania klienta na produkt finalny przemysłu samochodowego. Samochód nie spełnia już roli produktu funkcjonalnego, jak było to na początku XX wieku.

Rynki transportowe i ich racjonalizacja jako efekt zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki - cz. 2

Rynki transportowe i ich racjonalizacja jako efekt zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki - cz. 1

- tworzenie jednolitych zasad odpłatności użytkowników za korzystanie z sieci infrastruktury transportu z uwzględnieniem pełnej internalizacji kosztów zewnętrznych i poprzez to budowę wspólnej przestrzeni transportowej i logistycznej

Baltic Transport Outlook 2030 - jako projekt długoterminowego planowania infrastruktury krajów Regionu Morza Bałtyckiego

W grudniu 2011 roku został zakończony projekt Baltic Transport Outlook (BTO), który był priorytetowym projektem finansowanym ze środków UE o kluczowym znaczeniu dla strategii Morza Bałtyckiego. Projekt ten został przyjęty przez Radę Europy w październiku 2009 roku. Ogólnym celem projektu było osiągnięcie lepszych warunków dla długoterminowego planowania infrastruktury poszczególnych krajów w Regionie Morza Bałtyckiego (RMB), by docelowo region ten stał się bardziej dostępny i konkurencyjny.

Transport w świetle polityki zrównoważonego rozwoju

Wywiad z prof. dr hab. Włodzimierzem Rydzkowskim, Kierownikiem Katedry Polityki Transportowej na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego

Iwo Nowak: Co kryje w sobie pojęcie "zrównoważony rozwój"?
Prof. Włodzimierz Rydzkowski: Hasło "zrównoważony rozwój" stało się modne w ostatnim okresie. Niedawno czytałem o polityce połowowej w świetle zrównoważonego rozwoju. Chodziło tu o połowy z zachowaniem tak zwanego stada podstawowego ryb.

Subskrybuj to źródło RSS