Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA

Problemy z eksportem zboża z Ukrainy drogą morską


W wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę, kraj, który do tej pory był spichlerzem Europy i znaczącym dostawcą zbóż na rynki światowe, został odcięty od morskiej drogi eksportu towarów i surowców. Główne porty Ukrainy – Odessa i Mariupol zostały zablokowane przez flotę rosyjską. Sytuacja zmusza więc Ukrainę do poszukiwania alternatywnych dróg przewozu, mogących zapewnić ciągłość wymiany handlowej i łańcuchów dostaw zarówno z Europą jak i rynkami azjatyckimi i afrykańskimi, a także nowymi dla Ukrainy rynkami Ameryki Północnej.

Praca w logistyce: oferty pracy, stanowiska, wymagania pracodawców

Rzeczywistość (po)pandemiczna przyniosła dynamiczne zmiany w branży TSL. Kłopoty z utrzymaniem łańcuchów dostaw w ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy, szybsza niż kiedykolwiek zrobotyzowana automatyzacja procesów, rosnący popyt ze strony operatorów logistycznych 3PL, ale także nowe przyzwyczajenia zakupowe doprowadziły do istotnej zmiany trendów w tym sektorze w bardzo krótkim czasie. A to przekłada się na dostępność i rodzaj miejsc pracy. Czy dziś technik logistyk łatwo znajdzie zatrudnienie? Jakie wymagania stawiają pracodawcy przed osobami na to stanowisko?

Zderzenie z „czarnym łabędziem”. Na ratunek przychodzi digitalizacja

Do niedawna nie zastanawialiśmy się, czym są łańcuchy dostaw i jak są zorganizowane. Pandemia i wojna w Ukrainie odwróciły ten stan o 180 stopni. Gdy okazało się, że na rzecz, którą kiedyś można było kupić od ręki, teraz trzeba czekać czasem nawet rok – jak np. na rower – uświadomiliśmy sobie skalę niewidzialnych nici, łączących nasz świat. Dlatego zwłaszcza teraz, gdy coraz częściej mierzymy się z „czarnymi łabędziami”, kluczowego znaczenia nabiera digitalizacja logistyki. Pomagają w tym standardy GS1, globalnej organizacji non-for-profit, której misją jest dostarczanie nowoczesnych rozwiązań zarządzania logistyką i sprzedażą dla biznesu oraz ułatwianie życia konsumentom.

Raport: Polski Rynek Magazynowy w I kw. 2022 r. – Polski rynek magazynowy przestaje być tani

Polski rynek nieruchomości magazynowych w I kw. 2022 r. zachowywał się stabilnie, z nieznacznym spadkiem obserwowanym w zakresie popytu wynoszącym 1,56 mln mkw. (-2,5% r/r). Po stronie podaży deweloperzy zrealizowali projekty o łącznej powierzchni ponad miliona mkw. (+44% r/r). W budowie pozostaje rekordowe 4,9 mln mkw., przy czym takie czynniki, jak inflacja oraz wzrost cen materiałów i wykonawstwa wpływają na stopniowe podnoszenie stawek czynszów. Nie bez znaczenia dla całego sektora pozostaje również napięta sytuacja geopolityczna za południowo-wschodnią granicą Polski, która w kolejnych kwartałach roku może wpłynąć na czasowe zwiększenie popytu najemców relokujących biznes ze wschodu Europy. AXI IMMO prezentuje wyniki polskiego rynku magazynowego w okresie styczeń – marzec 2022 r. w raporcie „Polski Rynek Magazynowy w I kw. 2022 r.”.

Grupa Volkswagen opublikowała raport dotyczący odpowiedzialnej gospodarki surowcami

Grupa Volkswagen co roku informuje o postępach w zakresie przejrzystości i ograniczania ryzyka w swoich łańcuchach dostaw surowców. Raport skupia się na szesnastu surowcach wysokiego ryzyka, w tym tych służących do produkcji akumulatorów, takich jak m.in. lit i kobalt. W nowym raporcie Volkswagen po raz pierwszy ujawnia swoich dostawców cyny, tantalu, wolframu i złota oraz kraje ich pochodzenia. Członek zarządu Grupy Volkswagen odpowiedzialny za zakupy, Murat Aksel: „Pokonać globalne wyzwania oraz odnieść sukces w obszarze ochrony środowiska i praw człowieka możemy jedynie wtedy, gdy będziemy współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i naszymi partnerami biznesowymi w całym łańcuchu dostaw”

Control Tower – nowy wymiar zarządzania łańcuchami dostaw

Łańcuchy dostaw w ostatnim czasie przeszły wiele istotnych zmian w wyniku pandemii, wojen, sankcji handlowych czy nawet ekstremalnych zjawisk pogodowych. W tych okolicznościach i przy dynamicznym rozwoju branży e-commerce, konieczne było odejście od dotychczasowego modelu biznesowego i sposobu realizacji dostaw.

Taniej, szybciej i wydajniej, czyli dlaczego warto wdrażać elektroniczny list przewozowy?

Jak podaje Komisja Europejska we Wniosku o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego, około 99% operacji transportu międzynarodowego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystuje dokumenty papierowe na którymś z etapów operacji. Wypełnianie papierowych dokumentów transportowych to monotonny oraz czasochłonny proces, który może skutkować wieloma błędami, a co za tym idzie wydłużeniem czasu obsługi dokumentów oraz zwiększeniem ilości wykorzystywanego papieru, który jak wiemy w obecnych czasach staje się coraz droższym zasobem.

Szybsza elektryfikacja zwiększy kapitał akcyjny i zyski producentów samochodów

Okazuje się, że szybsze wycofywanie ze sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi to lepsza perspektywa dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i związanych z nim miejsc pracy. Analiza finansowa sześciu producentów samochodów wykazała, że przechodząc na pojazdy elektryczne szybciej niż wynika to z ich obecnych planów, stoją oni przed szansą zwiększenia swojej wartości rynkowej i zysku. Okazuje się, że rezygnacja z modelu biznesowego opartego na produkcji samochodów silnikami spalinowymi jeszcze w tej dekadzie mogłaby zaowocować zwiększeniem wartości akcji spółek o dodatkowe 800 mld euro. Wyniki analizy są sprzeczne z narracją branży motoryzacyjnej, która twierdzi, że europejskie dążenie do sprzedaży wyłącznie samochodów o zerowej emisji w 2035 r. uderzyłoby w rentowność firm i oznaczało utratę miejsc pracy.

Subskrybuj to źródło RSS