Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Wybrane aspekty warunkujące rozwój lądowo-morskich intermodalnych łańcuchów transportowych w Europie

Celem publikacji jest wskazanie kierunków rozwoju technik transportu, przeładunku i składowania ładunków w europejskim systemie transportu oraz preferowanych lądowo-morskich intermodalnych łańcuchów transportowych w zintegrowanych gałęziowo systemach transportu, a także określenie warunków jakie muszą być spełnione, aby tradycyjne łańcuchy transportu zostały zastąpione intermodalnymi.

Dynamika rozwoju konstrukcji statków obsługujących platformy wiertnicze i wydobywcze

Rozwój sektora przemysłu wiertniczego i wydobywczego na morzu odbywa się z jednoczesnym rozwojem liczby i konstrukcji statków go obsługujących. Powstały firmy żeglugowe nastawione tylko na usługi offshorowe lub poszerzające działalność o tę część rynku. Działalność offshorowa wymaga posiadania jednostek spełniających określone wymagania np. jednostka pełnomorska o określonej klasie dynamicznego pozycjonowania i uciągu, o określonej nośności itd.

Internalizacja kosztów zewnętrznych transportu drogowego w polityce UE

Handel i transport dzisiejszej Unii Europejskiej oparte są na transporcie drogowym. Charakter geograficzny kontynentu, a w szczególności jego stosunkowo niewielkie rozmiary predysponują transport drogowy. Również charakter techniczny i technologiczny dają mu, w obsłudze handlu wewnętrznego Unii Europejskiej, znaczną przewagę nad innymi gałęziami transportu.

Rozwój transportu intermodalnego w Polsce. Podstawowe uwarunkowania i wyzwania

Przedmiotem badań jest analiza rozwoju transportu intermodalnego w Polsce na przestrzeni ostatnich trzech lat. Ich celem jest dokonanie wieloaspektowej oceny funkcjonowania i rozwoju tej formy przewozów w wymiarze stricte transportowym, z jednoczesnym wskazaniem skutków tego rozwoju dla układu rynku kolejowych przewozów krajowych i międzynarodowych, jak również polskich portów morskich, a głównie operatorów terminali kontenerowych tam zlokalizowanych.

Uwarunkowania prawne bezpieczeństwa transportu materiałów niebezpiecznych

Patrząc na współczesny obraz świata możemy dojść do wniosku, iż usługi transportowe są zjawiskiem trwale związanym z życiem człowieka. Z roku na rok wzrasta liczba ładunków drogowych, a w tym materiałów niebezpiecznych, które stwarzają zwiększone zagrożenie bezpieczeństwa na drogach.

Koszty zewnętrzne zanieczyszczenia powietrza - polityka UE wobec transportu drogowego

Transport warunkuje funkcjonowanie i rozwój cywilizacyjny dzisiejszego świata. Jednak niezależnie od zalet transportu, z jego funkcjonowaniem wiąże się wiele niedogodności. W ujęciu ekonomicznym jedną z nich jest występowanie kosztów zewnętrznych, które można ogólnie określić jako szkody wyrządzane społeczeństwu lub poszczególnym obywatelom, za które nie płacą producenci ani bezpośredni użytkownicy transportu. Szacuje się, iż koszty zewnętrzne generowane przez transport w obszarze Unii Europejskiej sięgają nawet 5-7% jej PKB. Obecnie ze względu na swą specyfikę techniczną transport drogowy jest jednym z największych generatorów kosztów zewnętrznych transportu.

Funkcje gospodarcze żeglugi promowej na przykładzie linii promowych z portów Trójmiasta

Wstęp Żegluga promowa jest jednym z rodzajów żeglugi regularnej. Jej specyfiką jest jednoczesny przewóz pasażerów i ładunków tworzących jeden rynek. Morze Bałtyckie stanowi jeden z podstawowych akwenów funkcjonowania żeglugi promowej, która obsługuje pasażerów podróżujących w krótkich i średnich relacjach. Jest także, obok towarowej żeglugi roro, formą transportu ładunków tocznych między krajami położonymi w obrębie Regionu Morza Bałtyckiego. Działalność przewoźników promowych, wysokość przewozów kształtowana jest przez otoczeniem rynkowe. Ich wielkość determinowana jest również przez samych operatorów, którzy podejmują różnego rodzaju działania w celu zwiększenia ruchu pasażerskiego i towarowego. Żegluga promowa spełnia szereg funkcji, jak funkcje transportowe, handlowe, turystyczne, dochodotwórcze, miastotwórcze oraz regionotwórcze. Nadrzędne zadania wynikają z realizowanych przewozów, pozostałe są pochodną funkcji transportowych. Celem artykułu jest przedstawienie podmiotów obsługujących ruch promowy w Gdyni i Gdańsku oraz próba identyfikacji oddziaływania serwisów promowych na region.

Problemy przeciążenia w transporcie kołowym kontenerów

Początki konteneryzowania ładunków w transporcie miały miejsce w USA i przypadły na lata, kiedy wąskim gardłem przewozów międzynarodowych stały się punkty przeładunkowe. W latach sześćdziesiątych XX wieku wraz ze wzrostem koniunktury gospodarczej, rosła ilość towarów będących przedmiotem handlu zagranicznego.

Subskrybuj to źródło RSS