Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Zrównoważona mobilność miejska - nowa koncepcja w planowaniu systemów transportu

Głównym mankamentem obecnych procesów planowania transportu miejskiego w Polsce, jest ograniczona koordynacja działań pomiędzy instytucjami i organizacjami wykraczająca poza integrację pomiędzy środkami transportu uwzględniająca np. koordynację z planowaniem przestrzennym, ochroną środowiska, integracją społeczną, równością płci, rozwojem gospodarczym, bezpieczeństwem, ochroną zdrowia, edukacją, technologiami informacyjnymi, itp.

Terminale przeładunkowe jako elementy infrastruktury sprzyjające rozwojowi łańcuchów transportu intermodalnego

Sieć systemu transportu intermodalnego oparta jest na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w połączeniach transportowo-logistycznych oraz infrastrukturze liniowej - liniach kolejowych magistralnych i dróg kołowych. Im większa liczba węzłów - terminali intermodalnych lądowych i lądowo-morskich - tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń kolejowych umożliwiający lepsze wykorzystanie możliwości transportu kolejowego.

Analiza i ocena zastosowania wybranych systemów telematycznych

Ogół rozważań w niniejszym opracowaniu dotyczy systemów telematycznych w transporcie drogowym. Mają one za zadanie zapewniać bezpieczeństwo uczestnikom ruchu, informować o sytuacji i warunkach na drodze, identyfikować niewłaściwe zachowania uczestników ruchu, wspomagać i informować kierującego pojazdem, a także usprawniać systemy związane z poborem opłat za korzystanie z dróg.

Modele zarządzania łańcuchami transportu intermodalnego

W Białej Księdze można przeczytać: transport intermodalny w europejskiej polityce transportowej powinien stanowić zasadniczą alternatywę dla transportu drogowego. Należy dążyć do pełniejszej integracji wszystkich gałęzi transportu uczestniczących w łańcuchach intermodalnych oferując usługę o znacznie większym potencjale przewozowym niż oddzielne gałęzie transportowe, tworząc w ten sposób efektywnie zarządzane wydajne łańcuchy logistyczne. Analogicznie do powyższego problematykę rozwoju transportu w obszarze łańcuchów zintegrowanych i zarządzania nimi rozpatruje I. N. Semenow poprzez wprowadzenie 5 PL.

Rozwój standardów zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym

Zarządzanie ryzykiem, to unikanie zdarzeń niepożądanych w całym cyklu życia obiektu (systemu, procesu, organizacji). Zarządzanie ryzykiem, to minimalizowanie ryzyka, czyli minimalizowanie prawdopodobieństw i/lub skutków (strat) potencjalnych zdarzeń (sytuacji) niepożądanych w zarządzanym systemie.

Systemy informacyjne dla pasażerów i kierowców

Informacja pasażerska jest jednym z ważniejszych i wciąż niedocenianych elementów współczesnego transportu zbiorowego. To właśnie dzięki odpowiedniej informacji użytkownik może podejmować decyzje transportowe. Została stworzona po to, by zmniejszając zaangażowanie pasażerów w poszukiwanie informacji, oszczędzać ich czas i zwiększać wygodę.

Planowanie trasy statku. Trasa najkrótsza, najszybsza czy może najlepsza?

Nawigowanie statkiem jest procesem decyzyjnym wymagającym od oficera prowadzącego statek umiejętności prawidłowego analizowania dużej liczby danych napływających z różnych urządzeń w bardzo szybko następujących po sobie okresach czasu. Istotą dobrej nawigacji jest przede wszystkim zapewnienie bezpiecznej żeglugi od portu wyjściowego do portu docelowego. Kolejnymi kryteriami mogą być koszty przejścia, a co z tym związane, czas oraz droga przejścia.

Z etykietą

Zastosowanie rozwiązań telematycznych jako czynnik warunkujący efektywne zarządzanie miejskim transportem towarowym

Rosnące wciąż zapotrzebowanie na przewozy sprawia, że szczególnego znaczenia nabierają systemy pozwalające sprawnie zarządzać potokami ruchu i funkcjonowaniem całego systemu transportowego. Z uwagi na jego złożoność, a w szczególności znaczną podatność na oddziaływania zewnętrzne i dużą zależność od czynnika czasu systemy te muszą być oparte na podejściu holistycznym, uwzględniającym możliwie całościowo strukturę oraz zależności funkcjonalne. Ich podstawą są zatem rozwiązania opierające się na integracji wielu różnych podsystemów i, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, optymalizacji ich działania. Rozwój tego typu rozwiązań nie mógł ominąć systemów miejskich. Z uwagi na złożoność procesów zachodzących w ich obrębie władze samorządowe miast coraz częściej sięgają po rozwiązania z rodziny inteligentnych systemów transportowych (ang. Intelligent Transport Systems – ITS), będących podstawą projektowania inteligentnych sieci transportowych.

Subskrybuj to źródło RSS