Zaloguj się

WIEDZA: pozostałe zagadnienia

ERTMS/ETCS, poziomy systemu, tryby pracy pojazdów trakcyjnych ,scenariusze operacyjne

Zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce zapoczątkował wdrażane systemu ERTMS. W prezentowanym referacie, przedstawiono opis poziomów systemu, tryby pracy pojazdów trakcyjnych, podstawowe parametry systemu a także przykładowe zasady działania systemu. Parametry te są elementami wykorzystywanymi przez scenariusze operacyjne, które opisują zachowanie systemu w określonych sytuacjach ruchowych na liniach kolejowych objętych zabudową systemu ERTMS.

Współpraca taboru z nawierzchnią w Kolejach Dużych Prędkości

Problemy współpracy taboru z nawierzchnią to kilka elementów w sekwencji po sobie następujących zjawisk. Są to zjawiska dosyć skomplikowane zawierające szereg elementów, takie jak tor jako układ ciągły, podparty na podkładach, imperfekcje toru wynikające z geometrii ułożenia i utrzymania we właściwych granicach, wielkości podlegające deformacjom i procesom zużycia wynikającego z eksploatacji . Wszystkie te wielkości są niezwykle istotne dla wpływu na tabor poruszający się z dużymi prędkościami.

System poszukiwania pojazdów, sieć dróg, symulacja

Rozważana w artykułach [1,2,3,4] koncepcja systemu poszukiwania zadanych pojazdów na podstawie danych wizualnych sukcesywnie rozwijana jest o kolejne etapy symulacji. Celem nadrzędnym jest uzyskanie największego prawdopodobieństwa trafnej prognozy trajektorii zadanego pojazdu, która w efekcie pozwoli na skuteczną interwencję wybranym użytkownikom systemu. Konieczne jest więc analizowanie zróżnicowanych typów kierowcy jak i trafne rozłożenie punktów obserwacyjnych. Aktualnie przedłożono rezultaty badań nad bardziej rozbudowanym modelem kierowcy poruszającym się po hipotetycznej sieci dróg. Odległości od punktu początkowego do celu jazdy mierzone są po odcinkach trasy, które dodatkowo mogą być charakteryzowane wagami zależnymi od parametrów drogi (np. jakość nawierzchni, przepustowość, podział na drogi płatne itp.). Efekty przypadkowych odchyleń od optymalnych decyzji kierowców (najkrótszych tras) są uwzględniane przy wyznaczaniu pozycji punktów obserwacyjnych. W perspektywie planuje się optymalizację jakości predykcji, która przedstawiona zostanie w kolejnych pracach.

Analiza właściwości ochronnych fotelika i podstawki podwyższającej na podstawie ruchu ciała dziecka w czasie uderzenia samochodu w przeszkodę

Przeprowadzono badania eksperymentalne, które umożliwiają pokazanie różnic w skuteczności działania ochronnego fotelika i podstawki podczas wypadku drogowego samochodu osobowego. Analiza skuteczności została odniesiona do dzieci w wieku ok. 3 lat na tylnym siedzeniu samochodu. Przeprowadzone badania dynamiczne odpowiadają czołowemu uderzeniu samochodu w przeszkodę. Dokonano analizy wpływu podstawki i fotelika na kinematykę ruchu ciała dziecka, ekstremalne przemieszczenia oraz przyspieszenia głowy.

Silniki spalinowe, reaktory katalityczne, redukcja selektywna, tlenki azotu, zanieczyszczenie powietrza

Praca zawiera porównanie wyników badań prowadzonych na reaktorach platynowych zawierających różne ładunki platyny, w aspekcie oceny ich zdolności do konwersji tlenków azotu za pośrednictwem amoniaku. W pracy zamieszczono wyniki badań fizyko-chemicznych struktury powierzchni aktywnej reaktorów wykonanych przy pomocy mikroskopu SEM.

Inteligentne algorytmy analizy ultradźwiękowych obrazów w badaniach bezstykowych złączy szyn metodą TOFD złącza szynowe, ultradźwiękowa metoda TOFD analiza obrazów

W pracy przedstawiono technologię ultradźwiękowej metody TOFD (ang. Time-Of-Flight Diffraction) do badania spawanych i zgrzewanych złączy szyn kolejowych w torze. Omówiono specyfikę uzyskiwanych z takich badań obrazów i algorytmy pozyskiwania informacji o wadach w złączach szyn, traktując te obrazy, jako teksturę. Wykorzystano w tych algorytmach procedurę ekstrakcji wektorów cech dla każdego piksela za pomocą dekompozycji falkowej, następnie zoptymalizowano je stosując analizę głównych składowych PCA (ang. Principal Component Analysis). W końcowym etapie klasyfikacji obrazu, jako klasyfikator binarny wad zastosowano metodę SVM (ang. Support Vector Machines).

Sieć diagnostyczna pojazdu, Sieć komunikacyjna pojazdu, Media Oriented Systems Transport.

Kilkudziesięcioletnia historia systemów komunikacyjnych pojazdów samochodowych zaowocowała powstaniem wielu zróżnicowanych metod komunikacji podzespołów pojazdu. Równolegle w technice komputerowej, rozwijano metody i protokoły komunikacyjne o odmiennych cechach. Cechy te uwidaczniają się w budowie ramki, sposobie kontroli błędów, prędkości transmisji, liczbie usług. Artykuł dotyczy stosowania w pojazdach protokołu multimedialnego Media Oriented Systems Transport. Nowa struktura protokołu MOST150 wprowadza do ramki „kanał Ethernetowy”. W artykule opisano związane z tym możliwości takie jak np. sterowanie jakością usług QoS (Quality of Service).

Bezpieczeństwo ruchu

W obszarach miejskich jak i zamiejskich bardzo często dochodzi do wjazdów pojazdów na skrzyżowanie na sygnale żółtym oraz do niedozwolonych i niebezpiecznych wjazdów pojazdów na sygnale czerwonym. W artykule przedstawiono skalę tego zjawiska oraz naświetlono zagrożenia wynikające z niebezpiecznych zachowań kierujących pojazdami w odniesieniu do pasów ruchu z relacją na wprost. Analizami objęto skrzyżowania miejskie zlokalizowane na głównych arteriach, oraz skrzyżowania zamiejskie zlokalizowane na drogach krajowych. Przedstawiono również problem analiz czasu traconego na końcu fazy ruchu, który ma istotne znaczenie przy wyznaczaniu przepustowości pasów ruchu.
Subskrybuj to źródło RSS