Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Wieloaspektowa ocena systemu logistycznego przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw na przykładzie metodologii Audit 9A

Postępująca integracja przedsiębiorstw w łańcuchach logistycznych oraz rozwój systemów informatycznych wspomagających zarządzanie łańcuchami dostaw determinują poszukiwanie nowych, opartych na naukowych podstawach, metod oceny systemu logistycznego przedsiębiorstw. Audit 9A stanowi dopełnienie powszechnie stosowanych w praktyce metod oceny ekonomicznej przedsiębiorstwa. Wieloaspektowa ocena przedsiębiorstwa, połączona z przekrojową analizą wielkości i wartości uzyskanych informacji, pozwala na przeprowadzenie procesu wnioskowania opartego na miernikach mierzalnych i weryfikowalnych. Badanie rachunku kosztów logistycznych jest istotnym elementem Auditu logistycznego. Audit 9A został wykorzystany do oceny systemu logistycznego przedsiębiorstwa produkcyjno - handlowego działającego w branży chemicznej notowanego na GPW.

Model ruchu jako instrument oceny oddziaływań strumieni pojazdów w gęstych sieciach drogowych

W artykule przestawiono zagadnienie oceny oddziaływań strumieni pojazdów w gęstej sieci drogowej na przykładzie miasta Katowice. W zarysie omówiony został sposób budowy modelu sieci drogowej Katowic stanowiący instrument oceny organizacji ruchu. Zaprezentowano również kilka wybranych przekrojów oceny tej sieci drogowej. Szczególną uwagę poświęcono identyfikacji oddziaływań strumieni pojazdów w sieci drogowej na bazie wyników statystyki lokalnej autokorelacji LISA.

Elementy organizacji procesu komisjonowania z dynamicznym przydziałem asortymentu do lokacji

W artykule przedstawiono wybrane elementy organizacji procesu komisjonowania z dynamicznym przydziałem asortymentu do lokacji w magazynie dystrybucyjnym. Zidentyfikowano proces komisjonowania jako element procesu magazynowego wpływający na jakość usług realizowanych w magazynie. Następnie opisano zagadnienie komisjonowania z dynamicznym przydziałem asortymentu do lokacji oraz parametry obszarów, w których jest ono realizowane i przedstawiono zasady organizacji i kształtowania tych obszarów. Zapisano podstawowe zależności odwzorowujące proces komisjonowania z przydziałem dynamicznym asortymentu i przedstawiono schemat blokowy aplikacji symulującej ten proces. Następnie przedstawiono wyniki przeprowadzonych symulacji opatrzone wnioskami.

Społeczna odpowiedzialność łańcuchów dostaw i ich systemów logistycznych (założenia koncepcyjne)

Koncepcja łańcucha dostaw jako rodzaju systemu logistycznego wynika z nawiązywania relacji współpracy pomiędzy dostawcami produktów i ich odbiorców oraz całego grona instytucji i firm wspomagających fizyczny przepływ produktów. Systemy te ewoluują zgodnie z nowymi paradygmatami biznesu, które w trudnej rzeczywistości gospodarczej coraz częściej oscylują wokół zagadnień zrównoważonego rozwoju i pochodnych. Stąd systemy logistyczne, stanowiące rdzeń łańcuchów dostaw, w coraz większym stopniu muszą poddawać się regulacjom wynikającym z koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, a także zrównoważonego i społecznie odpowiedzialnego łańcucha dostaw. Praktyczne rozwiązania w tym zakresie znajdują się jeszcze w stanie początkowego rozwoju.

System pomiaru logistycznego dla potrzeb planowania i kontroli w dużych przedsiębiorstwach drogowych przewozów pasażerskich obsługujących trasy regionalne

Duże przedsiębiorstwa przewozów pasażerskich działają obecnie w warunkach konkurencji rynkowej i coraz większej walki o zmniejszające się grono klientów. Z tego względu konieczne staje się poszukiwanie rozwiązań pozwalających podnieść jakość świadczonych usług oraz zwiększyć rentowność prowadzonej działalności. Zdaniem autorki artykułu korzystnym rozwiązaniem jest stworzenie i implikacja systemu pomiarów logistycznych, który wspierałby proces planowania i kontroli działalności przewoźników pasażerskich. Dotychczasowe badania prowadzone przez autorkę dowodzą, iż obecnie brakuje takiego modelowego rozwiązania dedykowanego dla badanego sektora.

Sieci pojemnościowe w modelowaniu procesów logistycznych

W artykule przedstawiono podstawowe pojęcia i właściwości sieci formalnych przy pojemnościowych charakterystykach gałęzi. Podano definicje: sieci pojemnościowej, standardowej sieci pojemnościowej, przepływu, przepływu maksymalnego oraz zaspokajającego. Zasygnalizowano niektóre metody wyznaczania przepływu maksymalnego dla przypadków szczególnych zwracając uwagę na złożoność obliczeniową problemu. Przedstawiono ideę zastosowania odpowiednika dynamicznego sieci pojemnościowej do wyznaczania przepływu maksymalnego. Wskazano na niektóre możliwe zastosowania przepływów w sieciach pojemnościowych do modelowania procesów logistycznych oraz rozwiązywania odpowiednich zadań optymalizacyjnych.

Procedura suboptymalizacji stref funkcjonalno-przestrzennych

W artykule zawarto analizę literatury dotyczącej metod optymalizacji stref funkcjonalno-przestrzennych. W pracy badawczej postanowiono przygotować procedurę suboptymalizacyjną stanowiącą część składową metody projektowania obiektów logistycznych. A zatem artykuł dotyczy przygotowania procedury suboptymalizacji stref funkcjonalno-przestrzennych oraz jej implementacji w postaci modułu Suboptymalizacja stref przestrzenno-funkcjonalnych w pakiecie komputerowym OL. Ponadto w artykule przedstawiono matematyczny model procedury suboptymalizacji stref funkcjonalno-przestrzennych.

Znaczenie obsługi klienta w logistyce

Obsługa klienta stanowi jeden z najważniejszych procesów realizowanych w organizacji, włączając w to także obszar logistyki (systemów logistycznych). Artykuł przedstawia wybrane aspekty obsługi klienta w odniesieniu do systemów logistycznych. W tym charakterystykę tej obsługi właśnie w tych systemach. W artykule zawarto istotne wskazówki dla zarządzających dotyczące kształtowania właściwego poziomu obsługi i satysfakcji klienta.
Subskrybuj to źródło RSS