Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Jak operatorzy logistyczni dążą do zerowej emisyjności?

Neutralność klimatyczna stała się jednym z priorytetowych celów także dla sektora logistycznego, a znaczącą rolę w jego osiągnięciu odgrywa ograniczenie emisji dwutlenku węgla z działalności magazynowej. Procesy realizowane w obiektach logistycznych wiążą się z wysokim zapotrzebowaniem na energię, a jednocześnie emitują znaczną ilość gazów cieplarnianych, generują odpady oraz przyczyniają się zwiększonego zużycia wody. Choć obiekty magazynowe przeszły istotne zmiany mające na celu ograniczenie ich wpływu na środowisko, droga do satysfakcjonujących rezultatów pozostaje długa. Operatorzy logistyczni, ich klienci oraz podwykonawcy muszą mierzyć się z szeregiem wyzwań natury technologicznej, infrastrukturalnej i prawnej.

Mity automatyzacji w logistyce

Automatyzacja procesów magazynowych z wykorzystaniem robotyki nie jest już jedynie wizją przyszłości, ale nadal  temu rozwojowi technologicznemu towarzyszą  liczne błędne przekonania. Exotec, globalna firma, która opracowuje skalowalne systemy robotyczne dla intralogistyki i wdraża je jako rozwiązania automatyzacji magazynów, przyjrzała się  najczęstszym mitom dotyczącym robotyzacji w logistyce.

Internetowe sklepy z modą zużywają zbyt wiele plastikowych toreb 

​​​​​Do 2030 r. w Polsce zostanie wykorzystane 147 milionów plastikowych toreb w ramach dostaw zakupów modowych online, co przekłada się na ponad 2500 plastikowych toreb dostarczanych co godzinę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith, światowego lidera w zakresie zrównoważonych opakowań. Tylko w ubiegłym roku internetowi sprzedawcy mody dostarczyli polskim konsumentom 16 milionów plastikowych toreb (43 tysiące toreb każdego dnia), które można by zastąpić innymi, bardziej zrównoważonymi rozwiązaniami. Ponad trzy czwarte (77%) kupujących w Polsce chce wycofania plastikowych toreb, jeśli są dostępne ich zamienniki. 

E-commerce na topie

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem, był dobrym czasem dla sektora e-commerce. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, kolejne miesiące powinny przynieść dalsze wzrosty. Aż 54% konsumentów deklaruje, że w najbliższym czasie planuje kupować więcej rzeczy w Internecie zamiast w sklepach stacjonarnych. Rosnące zainteresowanie zakupami online znacząco wpływa na funkcjonowanie łańcuchów dostaw, kluczowych dla płynnego przepływu towarów.

Regulacje i rekomendacje dla eksporterów w branży chemicznej

Nowe regulacje prawne dotyczące transportu i logistyki wprowadzone z początkiem 2025 roku wpłyną na funkcjonowanie firm z sektora chemicznego. Nowelizacja umowy ADR, rozszerzenie systemu SENT na przewoźników z UE, zmiany w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz dalsza cyfryzacja dokumentacji transportowej to kluczowe aspekty, które wymagają uwagi.

Jak zmieni się logistyka handlu detalicznego do 2030 r.?

Personalizacja, technologie i zrównoważony rozwój  - to w tym kierunku ma zmierzać logistyka handlu detalicznego do 2030 roku. Kluczową rolę odegra dostosowanie do preferencji konsumentów, kształtowanych przez media społecznościowe i e-commerce, oraz integracja zaawansowanych technologii w optymalizacji łańcuchów wartości. Wyzwaniem operacyjnym pozostanie zachowanie równowagi między satysfakcją klientów, wzrostem biznesu a ochroną środowiska. CEVA Logistics, globalny lider logistyki 3PL, zarządzający centrami dystrybucji dla retail i e-commerce, podsumowuje najważniejsze trendy, w oparciu o prognozy i analizy Yingli Wang, profesor Wydziału Logistyki i Zarządzania Operacyjnego na Uniwersytecie Cardiff.

Jak nie dać się zaskoczyć sezonowości w FMCG?

Wczesne nadejście upałów może być dla branży FMCG tym, czym zima dla drogowców. Wzrost popytu wywiera ogromną presję na sieci logistyczne, pojemność magazynów i efektywność operacyjną. Wąskie gardła w łańcuchu dostaw, niedobory siły roboczej i rosnące koszty oznaczają, że firmy muszą szybko reagować, aby utrzymać przepływ produktów i zapełnić półki.

Subskrybuj to źródło RSS