Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Poznaj swojego kuriera

Polacy nie znają swojego kuriera ani listonosza - odpowiedziało tak prawie 60% uczestników ostatniego badania PAYBACK Opinion Poll. Może to wynikać z faktu, że 85% Polaków korzysta z automatów paczkowych. Z usług nadawczo – odbiorczych najczęściej korzystamy w celach prywatnych, bez określonej regularności – po prostu w zależności od sytuacji. Taki obraz konsumentów rynku KEP (usług kurierskich, ekspresowych i pocztowych) wyłania się z raportu opracowanego przed Międzynarodowym Dniem Listonosza i Doręczyciela Przesyłek.

Odwołania od kar i mandatów nałożonych za granicą

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Oszczędzanie wody w obiektach przemysłowych i logistycznych

Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej o najniższych zasobach wodnych. Zajmujemy 24. miejsce spośród 27 państw wspólnoty w tym zakresie. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego średnia ilość wody przypadająca na mieszkańca to w Polsce 1,6 tys. m3 wody rocznie. Z kolei średnia w Europie jest ponad trzykrotnie wyższa i wynosi ok. 5 tys. m3 rocznie. Sytuacja ta nie pozostaje bez wpływu na ceny wody, co odbija się zarówno na indywidualnych konsumentach, jak i podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

BPM – klucz do efektywnego zarządzania procesami biznesowymi, także w logistyce

Efektywność operacyjna to nie luksus, lecz konieczność. Niezależnie od branży – czy to produkcja, finanse, czy logistyka – organizacje stają przed wyzwaniem usprawnienia złożonych procesów, minimalizacji ryzyka i szybkiego dostosowania się do nowych realiów rynkowych. Właśnie w tym kontekście coraz większą rolę odgrywa BPM (Business Process Management) – podejście, które pozwala firmom zarządzać procesami w sposób świadomy, uporządkowany i zorientowany na wyniki.

Postępy i opóźnienia w obszarze elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

Inwestycja w poprawę efektywności energetycznej obiektów logistycznych

Rozwiązania znane z wysokiej klasy budynków biurowych coraz częściej znajdują zastosowanie w halach produkcyjnych i magazynach. Wyższa klasa energetyczna silnika pracującego w trybie ciągłym może przynieść firmie nawet 8–10 tys. zł oszczędności rocznie. Poprawa izolacji przegród, uszczelnianie doków ładunkowych, wymiana szyb na wielokomorowe poliwęglany czy modernizacja oświetlenia na LED to kolejne kroki poprawiające efektywność energetyczną. Wiele usprawnień opiera się na technologii oraz profesjonalnym audycie technicznym i nie zawsze wymaga kosztownych inwestycji.

Agencje pracy tymczasowej wsparciem dla firm logistycznych?

W branżach dynamicznych, takich jak automotive, przemysł czy logistyka, gdzie kluczowa jest szybka reakcja na zmieniające się potrzeby, agencje pracy tymczasowej (APT) coraz częściej stają się strategicznymi partnerami. To nie tylko skuteczny sposób na szybkie pozyskanie personelu czy odciążenie działów kadrowo-płacowych, ale także rozwiązanie zapewniające elastyczność zatrudnienia, np. w modelu „try and hire” oraz możliwość współdzielenia odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez pracowników tymczasowych. Aby lepiej zrozumieć, jakie obszary działalności mogą zostać usprawnione dzięki współpracy z APT, Job Impulse – członek Polskiego Forum HR – przygotował praktyczny poradnik. To przystępna publikacja, w której znaleźć można zrozumiałe wyjaśnienia, konkretne przykłady oraz realne korzyści wynikające z takiego modelu współpracy.

Subskrybuj to źródło RSS