Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Koncepcje i strategie logistyczne

Logistyczne wsparcie operacji pokojowych i humanitarnych w doktrynie strategicznej NATO (cz. 1) spowodowało zmianę dotychczasowej strategii politycznej i militarnej Sojuszu Północnoatlantyckiego. Konsekwencją tych faktów jest między innymi ogłoszenie w kwietniu 1999 roku nowej strategii obronnej NATO (ANSC - Alliance’s New Strategie Concept)2 oraz będącą jej pochodną nowej koncepcji reagowania w postaci tak zwanej Inicjatywy Zdolności Obronnych DCI (Defence Capabilites Initiative)3. Kolejnym przedsięwzięciem proceduralnym było opublikowanie w tym samym czasie tak zwanego Raportu LO 2020 (Land Operations in the Year 2020) 4, dotyczącego prognozowanych zmian w zakresie szeroko pojętej technologii obronnej Sojuszu NATO. Powyższe dokumenty, mające charakter studiów strategicznych, implikują bardzo znamienne konsekwencje między innymi w zakresie wsparcia logistycznego działań militarnych sił zbrojnych Sojuszu.

Modelowanie zjawisk i zdarzeń w logistycznym łańcuchu dostaw

Nowoczesna logistyka to zbiór procesów traktowany jako powtarzający się i zdeterminowany przebieg zjawisk, zorientowany na potencjalnego odbiorcę, określony przez przepływ surowców, materiałów i informacji, które przenikają granice poszczególnych sfer działalności przedsiębiorstwa. Synteza powyższych procesów prowadzona w formie przepływów - określana jest współcześnie mianem łańcucha logistycznego (łańcucha dostaw lub zaopatrzeniowego). Tak rozumiany łańcuch zdarzeń umożliwia sprawne konfigurowanie przedsięwzięć logistycznych oraz monitorowanie zjawisk w nim zachodzących. Autor w artykule podjął się próby usystematyzowania pojęć dotyczących sterowania przepływami związanymi z przemieszczaniem dóbr materialnych i niematerialnych (informacji, usług), począwszy od źródeł ich pozyskania, poprzez kontrolę realizacji złożonych zamówień, a także organizację procesów magazynowych, zarządzanie dokumentami i informacją związaną z dostawami, magazynowaniem, aż po dostawę do finalnego odbiorcy towaru z uwzględnieniem ochrony środowiska.

Morza Bałtyckiego. Studia przypadków

Region Morza Bałtyckiego należy do obszarów o dużej dynamice rozwoju, którą na krótko tylko wyhamowała recesja w latach 2008-2009. Należy przy tym zauważyć, że wiele portów notowało w 2008 r. rekordowe przeładunki. Jedną z podstawowych przyczyn takiego zjawiska było przygotowanie portów do wyzwań konkurencyjnego rynku transportu morskiego. Na podstawie przeprowadzonej analizy rynku inwestycji logistycznych w portach Regionu Morza Bałtyckiego dokonanej na podstawie materiałów źródłowych wynika, że administracje większości portów, a także regionów i państw do wyzwań rynku podchodzili w sposób kompleksowy i długofalowy. Nie tylko modernizowano suprastrukturę i infrastrukturę portową ale również budowano nowe terminale i porty (np. Ust Ługa, Terminal LNG Świnoujście, Norvikudden w pobliżu Sztokholmu). W pobliżu portów wydziela się tereny dla parków przemysłowych i centrów logistycznych. Ze środków państwowych i funduszy UE rozwija się infrastrukturę poprawiającą dostęp do portów od strony morza i lądu. Wspiera się rozwój transportu intermodalnego.

Struktura podmiotowa gospodarki stałymi odpadami komunalnymi a procesy logistyczne

Celem artykułu jest przedstawienie procesów logistycznych zachodzących w gospodarce stałymi odpadami komunalnymi oraz ich wzajemnych powiązań. W pierwszej części, omówiono strukturę podmiotową gospodarki odpadam regulowaną odpowiednimi przepisami, którą tworzą instytucje i osoby fizyczne. W drugiej części pokazano, jakie procesy logistyczne występują w obrębie danego podmiotu i w jaki sposób są one ze sobą powiązane.

Koncepcja wykorzystania samolotów bezzałogowych w celu zapewnienia łączności na terenach objętych

W artykule rozważono możliwość i celowość wykorzystania segmentu troposferycznego opartego na bezpilotowych środkach latających jako nośników określonych składników architektury telefonii komórkowej. Rozwiązanie takie byłoby użyteczne w przypadku klęsk żywiołowych obejmujących znaczny obszar lub działań terrorystycznych, w czasie których zwykle łatwo ulega uszkodzeniu naziemna stała infrastruktura telefonii komórkowej. Przedstawiając bilans energetyczny wspomnianego łącza, problemy przestrzenno-ruchowe środka latającego, strukturę przestrzenną zregenerowanego fragmentu systemu komórkowego oraz możliwy do uzyskania ruch telekomunikacyjny można ustosunkować się odnośnie celowości przyjęcia takiego rozwiązani z punktu widzenia technicznego.

Merytoryczne i metodologiczne założenia pomiaru i oceny wsparcia logistycznego

Istotnym problemem tak teoretycznym jak i praktycznym jest ocena i pomiar procesów logistycznych w ujęciu koncepcji wsparcia logistycznego. Artykuł prezentuje wybrane problemy związane z pomiarem i oceną wsparcia logistycznego. Pierwsza część artykułu poświęcona została omówieniu istoty i głównych założeń merytorycznych koncepcji wsparcia logistycznego. Część druga artykułu jest próbą wskazania rozwiązań w aspekcie oceny i pomiaru procesów wsparcia logistycznego. W artykule w szczególności podjęto próbę oceny różnych postaci wartości ekonomicznej procesów wsparcia logistycznego oraz ich efektywności.

Balanced scorecard jako narzędzie implementacji strategii w kole naukowym logistyki

Balanced Scorecard (BSC), czyli Zrównoważona Karta Wyników, zaliczana jest do jednych z popularniejszych metod zarządzania. Potwierdzają to wyniki badań Bain & Co., według których ponad 60% dużych amerykańskich firm twierdzi, że wykorzystuje BSC. Z kolei z badań Webera i Sandta przeprowadzonych wśród niemieckich menedżerów, którzy będą wprowadzać nowe lub rozwijać istniejące systemy pomiaru efektywności, 54% zadeklarowało, że będzie wprowadzić Balanced Scorecard.

Fundaments of e-logistics

ble and effective functioning of supply chains requires beyond good management of physical products flow, set under functional and organizational aspect a system of information flow (flow and computerization)3.
Subskrybuj to źródło RSS