Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA

I przybrzeżnych jednostek rybackich śródlądowych

Dobrobyt mieszkańców wielu gmin województwa zachodniopomorskiego zależy od rybołówstwa. Wcześniejsze działania restrukturyzacyjne nie spowodowały zwiększenia szans na tworzenie nowych miejsc pracy ani w gospodarce rybackiej ani w przetwórstwie rybnym. W związku z powyższym, aktualna staje się próba opracowania sposobu na elastyczną zmianę przeznaczenia funkcjonalnego statków rybackich, w celu zlecenia rybakom wykonania nowych zadań dotyczących, np. zarybienia wód, monitoringu bezpieczeństwa zasobów rybnych dla określenia ich przydatności do obrotu, świadczenia usług rekreacyjnych i turystycznych, itp. nie tylko na obszarach Morza Bałtyckiego, ale także śródlądowych akwenach wodnych. Aktualność takiego podejścia jest uwarunkowana wynikami analizy stanu rybołówstwa w województwie zachodniopomorskim oraz wysokim stopniem bezrobocia w wielu gminach. W zakres rybactwa śródlądowego wchodzi rybactwo stawowe, rzeczne i jeziorowe. Jest to jedna z gałęzi gospodarki żywnościowej na świecie, która odznacza się prężnym rozwojem. Wartość odżywcza rybiego mięsa jest znacznie większa od zwierząt stałocieplnych. Na świecie obserwuje się rosnącą produkcję ryb i organizmów wodnych.

Jeszcze parę lat temu radionawigacja była domeną nawigatorów morskich i lotniczych.

Wraz z rozpowszechnieniem systemów nawigacji osobistej (nawigacja samochodowa i komórkowa - rys. 1) praktycznie ma z nią do czynienia każdy. Nie zastąpi ona nawigacji terestrycznej oraz radarowej, chociaż można przypuszczać, że stopniowo ograniczy ich rolę do obserwacji i identyfikacji obiektów niemonitorowanych elektronicznie. Zasięg szybkich łączy komórkowych danych (EDGE, UMTS-HSDPA-3.5G, 4G) obejmuje obecnie praktycznie wszystkie europejskie wody śródlądowe. Na jednostkach śródlądowych pływających także po akwenach otwartych coraz większą popularność, ze względu na malejące koszty, zyskują transpondery systemu automatycznej identyfikacji statków AIS klasy B. Uzyskiwane z nich informacje o wektorach ruchu monitorowanych jednostek mogą być alternatywą do informacji z nakresów radarowych (EPA, ARPA).

Zagadnienie jakości geokodowania obiektów w systemach transportowych

W artykule przedstawiono problematykę geokodowania obiektów, która staje się istotnym ograniczeniem przy stosowaniu systemów informacji geograficznej jako narzędzi wspomagających zarządzanie procesami transportowymi. Przedstawiono koncepcję i strukturę systemu służącego do weryfikacji jakości procesu geokodowania. Dokonano przeglądu i charakterystyki najważniejszych systemów i serwisów dostępnych na polskim rynku. Przedstawiono wyniki eksperymentów weryfikacyjnych zrealizowanych w oparciu o zbudowaną platformę ewaluacyjną wskazując na wady i zalety poszczególnych rozwiązań.

Transportochłonność gospodarki światowej w latach

W artykule przedstawiono rezultaty badań transportochłonności gospodarki światowej w latach 1995-2007. Badania przeprowadzono w wybranych krajach wytwarzających ponad 70% PKB na świecie z wykorzystaniem funkcji wykładniczej oraz krzywej wielomianu szóstego stopnia. Generalny wniosek jaki wypływa z analizy trendów kształtowania się zarówno krzywych wielomianu transportochłonności jak i krzywych wykładniczych wskazuje, że transportochłonność gospodarki światowej ma tendencję spadkową.

Analiza czasu pracy w przedsiębiorstwach transportowych

Referat zawiera analizę przypadku, gdzie przedsiębiorstwo w którym zarządzający transportem dalekim menadżer kontroluje czas pracy kierowców. Zadań w tym zakresie przybywa na stanowisku pracy, osób wykwalifikowanych, które potrafią znając przepisy tę analizę prowadzić się nie zatrudnia, a właściciele firmy chcąc pozbyć się kłopotu planują wyposażenie jej w system komputerowy, który umożliwiałby zastąpienie pracy dla kilku osób pracą jednego specjalisty dyspozytora/spedytora. Powyższy problem zaistniał w firmie, która dysponuje ok. dwudziestoma samochodami ciężarowymi, natomiast w swej strategii rozwoju przewiduje się dalszy jej rozwój w zakresie spedycji międzynarodowej. Czy i jakie narzędzia są na polskim rynku - krótki ich przegląd zamieszczono w załączniku, zaś w referacie przedstawiono rozwiązanie tego zadania.

Poziom i wykorzystanie infrastruktury logistycznej w przedsiębiorstwach o różnym typie produkcji rolniczej

Ze względu na fakt, iż koszty infrastruktury logistycznej stanowią poważne obciążenie dla przedsiębiorstw rolniczych, a także mają istotny wpływ na ogólny rezultat działalności, celem opracowania jest przedstawienie aktualnego poziomu infrastruktury logistycznej oraz jego wykorzystania w przedsiębiorstwach o różnym typie produkcji rolniczej. Materiałem do analizy były wyniki badań przeprowadzone w 40 przedsiębiorstwach rolniczych, położonych w rejonie Polski Południowej.

Analiza procesu pozycjonowania ładunków jednostkowych układem przeciwbieżnych pól sił tarcia

W referacie przedstawiono wyniki badań numerycznych i eksperymentalnych procesu pozycjonowania translacyjnego ładunków jednostkowych (np. paczek pocztowych) za pomocą układu dwóch przeciwbieżnie napędzanych taśm. Badania numeryczne prowadzone są na podstawie opisu teoretycznego procesu pozycjonowania, w którym wykorzystano statyczny model tarcia Karnoppa oraz model dynamiczny LuGre. W modelu Karnoppa zastosowano dwa klasyczne współczynnik tarcia (opisane jednym i dwoma parametrami) oraz nieliniowy współczynnik tarcia opisany krzywą B-sklejaną trzeciego stopnia (wyznaczoną na podstawie badań eksperymentalnych). Na podstawie analizy uzyskanych danych wynika, że decydujący wpływ na efektywność procesu pozycjonowania ma nieliniowość przebiegu charakterystyki współczynnika tarcia kinetycznego manipulowanych ładunków.

Zakres i nośniki informacji stosowane w transporcie miejskim

W artykule przedstawiono zmiany, jakie zaszły w ostatnim okresie w transporcie miejskim w zakresie informacji udostępnianej pasażerom a także rodzajów wykorzystywanych nośników informacji. Zwrócono dodatkowo uwagę, na edukacyjną rolę informacji przekazywanej pasażerom, gdyż informacja o skutkach funkcjonowania transportu w miastach dla środowiska wpływa na kształtowanie zachowań komunikacyjnych mieszkańców miast.

Miejsce i rola agencji celnych w logistycznym łańcuchu dostaw

Funkcjonowanie agencji celnych jest ściśle związane z działalnością urzędów celnych. Agencje celne to firmy, które z jednej strony reprezentują interesy importera lub eksportera przed urzędem celnym, z drugiej zaś strony wspierają pracę celników. Agencja celna, jako pierwsza ma kontakt z przedsiębiorcą, który zamierza importować lub eksportować towary. Informuje ona przedsiębiorcę o niezbędnych dokumentach, wymogach oraz obowiązujących przepisach celnych. Następnie na podstawie dokumentów otrzymanych od przedsiębiorcy, przygotowywane jest zgłoszenie celne, które jest przekazywane w celu weryfikacji oraz zatwierdzenia do urzędu celnego. Pracownicy agencji celnej to agenci celni - osoby posiadające państwową licencję uprawniającą do wykonywania tego zawodu, a w szczególności do sporządzania dokumentów celnych oraz reprezentowania przedsiębiorcy przed urzędem celnym.
Subskrybuj to źródło RSS