Zaloguj się

WIEDZA

Ostatnią milą do automatu paczkowego

Koszty ostatniej mili
Choć na pozór może się wydawać, że kluczowo kosztowne dla całej logistyki są przede wszystkim procesy zaopatrzenia, magazynowania, kompletacji, usług kreujących wartość dodaną, czy też zarządzania zwrotami, to właśnie ostatnia mila stanowi ból głowy ze względu na fakt, że odpowiada za co najmniej 50% wszystkich kosztów poniesionych w ramach łańcucha dostaw. Jak te koszty zoptymalizować? Jedną z takich możliwości jest zaproponowanie dostaw do automatu paczkowego, która jest nie tylko tańsza, ale i znacznie bardziej ekologiczna. Dostawa przesyłki do maszyny paczkowej to najczęściej wybierana forma dostawy w Polsce. Krajowy rynek jest na tym polu absolutnym wyjątkiem w Europie. Według raportu "E-Commerce w Polsce 2020" przygotowanego przez Gemius, aż 61% kupujących przez Internet korzysta właśnie z takiej formy dostawy. Dopiero na drugim miejscu znalazła się dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Nie ulega wątpliwości, że warto przyjrzeć się temu fenomenowi i sprawdzić, dlaczego właśnie ta forma dostawy jest tak popularna.

Budowanie wartości łańcucha dostaw - sześć złotych zasad

Ewolucja europejskiego rynku logistycznego następuje w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów oraz aktualnie poszukiwane usługi i wartości. Rynek jest obecnie większy, szybszy, bardziej złożony i bardziej ukierunkowany na technologię niż kiedykolwiek wcześniej. Mimo to transformacja dopiero się rozpoczyna, a spedytorzy oraz dostawcy usług logistycznych będą musieli coraz ściślej współpracować ze sobą, aby zapewnić maksymalną wartość dodaną dla obu stron, w tym także dla użytkowników końcowych. Mając powyższe na uwadze, GEFCO przygotowało zestawienie sześciu najważniejszych zasad, jak to osiągnąć.

Ponad 40% sklepów internetowych nie jest przygotowanych do świąt - rozmowa z Krzysztofem Roszykiem, Dyrektorem Operacyjnym firmy MW Sp. z o.o.

Okres świąteczny i związany z tym szał zakupów zbliża się wielkimi krokami. Od tegorocznego Black Friday dzieli nas już tylko kilka dni. Jest to więc dobry moment, żeby porozmawiać o tym, jak przygotować sklep internetowy na ten gorący okres. Do rozmowy zaprosiliśmy dziś Krzysztofa Roszyka, Dyrektora Operacyjnego MW Logistics, który problemy polskich firm e-commerce zna od podszewki.

Z etykietą

Logistyka przyszłości - cz. 5 - Zrównoważony rozwój

Zbyt często w przeszłości zrównoważony rozwój był postrzegany jako koszt dla firmy. Biznes uważał, że inwestowanie w zrównoważone technologie i innowacje, w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko czy społeczeństwo, jest zbędnym wydatkiem i niekorzystnie wpływa na wynik finansowy.

Innowacje na ostatniej mili KEP. Co wynika z doświadczeń z kryzysu COVID-19?

Trwa boom na zakupy w sieci. Mieszkańcy Polski, zamknięci w domu z powodu pandemii koronawirusa, szybko zaadaptowali się do maksymalnie bezkontaktowego trybu życia, czego jednym z wymownych rezultatów jest ogromna dynamika sprzedaży online. Właściwie każdy segment produktów dostępnych w sieci zanotował wzrost, nawet zakupy spożywcze, będące do tej pory niszowym przedmiotem zamówień. Segment przesyłek KEP rośnie jak na drożdżach. Oczywiście ten "karnawał" byłby uboższy, gdyby nie - właściwie nieograniczone - możliwości zakupowe i bogate opcje odbioru zamówień, oferowane konsumentom. Dystans pomiędzy konsumentem a sprzedawcą jest coraz bardziej skracany, a proces dostawy upraszczany. W rozmowie z przedstawicielami branży logistycznej, obsługującymi segment KEP, zapytano ich m.in. o działania na ostatniej mili KEP, podejmowane na fali pandemicznych doświadczeń, mających przede wszystkim charakter innowacyjnych adaptacji do zmienionych zachowań konsumenckich.

Click & Collect - rosnący potencjał innowacji

W poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej coraz więcej sieci detalicznych duże nadzieje wiąże z usługą "click & collect". W tym modelu dystrybucji sieci handlowe widzą szansę na promocję własnej marki, a tym samym przywiązanie do niej klientów. Dodatkowym impulsem dla handlu detalicznego jest możliwość testowania i wykorzystania nowych technologii. Ta popularna usługa jest też doskonałym narzędziem do przewidywania preferencji zakupowych i badania tego, co nazywamy "doświadczeniem zakupowym". Z punktu widzenia modelu biznesowego - jest źródłem rozwoju handlu wielokanałowego, z punktu widzenia technologii - wyrafinowanym rozwiązaniem informatycznym, dodatkowo "obudowanym" narzędziami analitycznymi. Co więcej, otwiera nowe perspektywy dla rozwoju automatyki.

Kolejowe przewozy towarowe i usługi logistyczne: razem czy osobno?

W ostatnich latach wiele uwagi poświęca się logistyce jako części działalności pozwalającej znacząco wpłynąć na obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw i całej gospodarki. Sprawnie przeprowadzone procesy logistyczne zarówno w fazie zaopatrzenia przedsiębiorstwa w komponenty i surowiec, jak i w czasie produkcji oraz na etapie dostarczania produktu do klienta, wpływają na powodzenie ich funkcjonowania.

Jak to się robi, czyli Design Thinking w praktyce

W tegorocznej edycji konkursu Polishopa Honeycombs Award, w kategorii biznes, zwyciężył projekt Łukasiewicz - Instytutu Logistyki i Magazynowania "Mobilna i stacjonarna sieć sensoryczna ze stacją bazową i plombą elektroniczną". Autorem rozwiązania jest zespół kierowany przez dr. inż. Michała Grabię wspierany w trakcie realizacji projektu przez eksperta Design Thinking dr. Piotra Nowaka. Z laureatami konkursu rozmawiają Joanna Świątek, Kierownik Działu Marketingu Łukasiewicz-ILiM oraz Patrycja Skoczek, Specjalista Łukasiewicz-ITME.

Subskrybuj to źródło RSS