Zaloguj się

WIEDZA

Zielona logistyka, ekologistyka, zrównoważony rozwój w logistyce

Czy kolejnym czynnikiem decydującym o rozwoju logistyki będzie ekologia ściśle powiązana ze zrównoważonym rozwojem? Czy Lean Management ("wyszczuplona logistyka"), TQM, wpiszą się w nowe tendencje rozwojowe?

Teoretyczne ekonomiczne i pozaekonomiczne cele congestion pricing

Congestion pricing to narzędzie, które służyć ma rozładowaniu kongestii. Trudno jest jednak w tym przypadku mówić o optymalizacji ruchu drogowego, po pierwsze dlatego, że pobór opłat w czasie rzeczywistym (ang. real time congestion pricing), choć technicznie już możliwy, nie pozwala uczestnikom ruchu w sposób racjonalny podejmować decyzji o podróżach; po drugie, ze względu na ułomność rozwiązań typu second best; po trzecie dlatego, że cele congestion pricing mogą być rozbieżne. W artykule przedstawiono trzy główne podejścia teoretyczne do celów congestion pricing, pojawiające się w literaturze ekonomicznej.

Wdrożenia technologii EPC/RFID w oparciu o standardy GS1

Technologia EPC/RFID rozwija się od ponad pięciu lat i wkracza w coraz to nowe obszary zastosowań, oferując bardziej kompleksowe rozwiązania. Organizacją wiodącą, która z jednej strony dba o rozwój standardów EPCglobal, a drugiej wspiera wdrożenia nowej technologii, opartej o identyfikację radiową, jest GS1.

Jules Dupuit - prekursor logistyki w gospodarce

Za prekursora logistyki w gospodarce uważa się Francuza, Jules'a Dupuit. Jego osiągnięcia teoretyczne i praktyczne nie ograniczały się tylko do logistyki, ale również obejmowały inżynierię komunikacyjną, hydrologię i ekonomię.

Systemy informacyjne w zarządzaniu logistycznym w transporcie wodnym śródlądowym

Przesłanki wykorzystania systemów informacyjnych w transporcie
Optymalizacja współpracy pomiędzy poszczególnymi uczestników obrotu gospodarczego uwarunkowana jest objęciem w łańcuch logistyczny jak największej liczby podmiotów. Wzrost kooperacji wiąże się bowiem na ogół ze wzrostem wskaźnika wielokrotności i częstości przewozów. Kompleksowe ujęcie w jeden system logistyczny większej liczby podmiotów gospodarczych pozwala w efekcie na racjonalizację operacji logistycznych, w tym usług transportowych. Skuteczność funkcjonowania systemów logistycznych w gospodarce jest istotnie związana z procesem wdrażania inteligentnych systemów transportowych (ang. Intelligent Transportation Systems - ITS), stanowiących zbiór narzędzi informacyjnych, umożliwiających sprawny przepływ informacji niezbędnych dla efektywnego zarządzania działalnością transportową. Cechą charakterystyczną tych systemów jest duża zdolność do tworzenia różnych konfiguracji danych w zależności od zmieniających się warunków.

Kryzys, czy szansa dla branży logistycznej

Globalny kryzys finansowy znacząco wpłynął na kondycję ekonomiczną polskich przedsiębiorstw. Według danych GUS, w marcu 2009 roku wskaźnik krajowego i zagranicznego portfela zamówień spadł z poziomu + 12 przed rokiem do poziomu -32 czyli najniższego od dziesięciu lat. W wielu branżach (szczególnie w motoryzacyjnej, metalurgicznej i odzieżowej) nastąpiło znaczne ograniczenie poziomu produkcji. Limitowana dostępność finansowania zewnętrznego spowodowała również zmniejszenie zdolności przedsiębiorstw do bieżącego regulowania zobowiązań.
Spadek koniunktury jest również wyzwaniem dla logistyki i zarządzania łańcuchami dostaw. Planowanie produkcji i dostaw w oparciu o statystyczne prognozowanie popytu staje się trudniejsze, bo historyczne dane o trendach sprzedaży nie odzwierciedlają bieżącego spadku zamówień. Zmniejszenie zamówień powoduje wzrost zapasów, których nadmiar może utrudniać operacje załadunkowe w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Zmniejszenie wolumenu transportowanych towarów stanowi zagrożenie utraty płynności przez firmy przewozowe i w konsekwencji zagraża realizacji dostaw do klientów. Kryzys ekonomiczny jest zatem okresem próby dla logistyków, którzy powinni w krótkim czasie umieć zidentyfikować możliwości redukcji kosztów i dostosowania operacji do gwałtownie zmieniających się warunków rynkowych, w celu złagodzenia ich negatywnego wpływu na rentowność firmy.

Usprawnienie procesów logistycznych z wykorzystaniem terminali Windows CE/Windows Mobile i mobilnych czytników kodów kreskowych

Niezbędnym elementem infrastruktury każdego operatora logistycznego jest park czytników kodów kreskowych (lub czytników RFID), ze względu na konieczność zarządzania magazynami, przygotowywania zamówień, śledzenia trasy przesyłek, itp. Pracownicy operatora są z reguły wyposażeni w przenośne terminale, pracujące pod systemem operacyjnym Windows CE lub - w przypadku nowszych urządzeń - Windows Mobile. Typowymi przedstawicielami tej grupy są produkty firm Psion Teklogix (Workabout Pro, 7535), Intermec (CK30), Symbol (MC9090).

Logistyka w sporcie

Pojęcie sportu w naukach społecznych definiowane jest bardzo różnorodnie. Często jednak podkreśla się takie aspekty, jak dbałość o zdrowie, doskonalenie sprawności i wydolności fizycznej, troskę o sylwetkę, dobre samopoczucie, jak również chęć współzawodnictwa i zabawy. Sport promuje także bardzo głębokie wartości takie jak wytrwałość, współpracę, przyjaźń, lojalność, kojarzony jest z etosem honoru oraz przestrzeganiem zasad fair play. Odgrywa zatem ogromną rolę w aspekcie wychowawczym. Dzisiejszy sport to jednak nie tylko klasyczne wartości i niewinna zabawa. Jest to zjawisko społeczne, które podlega ciągłym zmianom wynikającym z rozwoju cywilizacji i zmian społecznych, kulturowych, technologicznych oraz ekonomicznych. W coraz większym stopniu powiązany jest z biznesem, podlega procesom profesjonalizacji i komercjalizacji. Rywalizacja sportowców cieszy się zainteresowaniem wielu ludzi, co powoduje angażowanie się w tę dziedzinę mediów, sponsorów i wielu innych podmiotów. Jak wynika z raportu instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia w 2005 roku, ponad 40% Polaków interesuje się sportem (rysunek 1). Podobne badanie, przeprowadzone przez Media-Sportl na grupie Polaków poniżej 50 roku życia pokazuje, że aż 73% deklaruje takie zainteresowanie, z czego 46% w sposób stały i zdecydowany.

Nauka o logistyce

W wywiadzie opublikowanym w poprzednim wydaniu czasopisma "Logistyka", prof. Lech Bukowski przedstawił ważną informację dotyczącą nauki o logistyce. Decyzję o tym, czy logistyka może być uznana za naukę, musi podjąć kompetentne grono, które wpisze nową dyscyplinę naukową do odpowiedniej klasyfikacji. Jeśli tak, to taką decyzję trzeba podjąć jak najszybciej. I wcale nie dlatego, że ktoś inny może być pierwszy, bo kto mógł, to dawno już to zrobił, nie tylko za naszymi zachodnimi granicami.

Subskrybuj to źródło RSS