Zaloguj się

WIEDZA

Polityka transportowa Japonii w kontekście stanu i perspektyw rozwoju japońskiego transportu

Współcześnie, w dobie problemów wynikających z rosnącej: konkurencji, produkcji, transportochłonności światowej gospodarki; skracającego się cyklu użytkowania wyrobów, wydłużania się tras, na które przewożone się towary; nasilającej się kongestii transportowej i braku zrównoważenia w transporcie, coraz większego znaczenia nabiera polityka transportowa, która dzięki swoim podmiotom, celom i instrumentom jest w stanie nie tylko zminimalizować słabości i zagrożenia, ale także podjąć wyzwania, jakie stawiają przed transportem globalne trendy cywilizacyjne, i to zarówno w ich wymiarze ekonomicznym (wzrost gospodarczy i wzrost liczby innowacji), społecznym (rozwój i jakość życia), jak i środowiskowym (ochrona jakości zasobów i bioróżnorodności środowiska).

Analiza rentowności outsourcingu usług transportowych w przedsiębiorstwie

Rodzaj i poziom outsourcingu zależy w dużym stopniu od branży i rodzaju przedsiębiorstwa. Część przedsiębiorstw traktuje outsourcing usług logistycznych jako sposób na zmniejszenie kosztów stałych, szczególnie kosztów osobowych. Outsourcing usług logistycznych staje się więc wyraźnym trendem w nowoczesnym zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Kreowanie zielonych łańcuchów dostaw - proponowany model integracji

Od wprowadzenia i spopularyzowania pojęcia "zarządzanie łańcuchami dostaw" (SCM) w latach osiemdziesiątych, termin ten był używany do opisywania planowania i kontroli materiałów, przepływu informacji oraz działań logistycznych wewnętrznie w firmie, a także na zewnątrz. Z czasem zaczęto podkreślać dodatkowe aspekty SCM, takie jak: koordynacja, interesariusze, relacje, wartość, efektywność i wydajność. Jednym z nowych obszarów jakie wzbudziło zainteresowanie zarówno praktyków jak i teoretyków była kwestia wpływu logistyki na środowisko naturalne.

Bezpieczeństwo a funkcjonalność procesów logistycznych w wybranym przedsiębiorstwie

Strefy działań procesów logistycznych w przedsiębiorstwie wiążą się z wszystkimi czynnościami związanymi z przepływem materiałów, surowców, towarów, wyrobów gotowych przez wszystkie działy przedsiębiorstwa. Wiele elementów ma wpływ na zachowanie ciągłości realizowanych procesów. Do jednego z najbardziej istotnych elementów zaliczyć należy bezpieczeństwo.

Wykorzystanie współczesnych koncepcji i metod zarządzania organizacjami w zarządzaniu kryzysowym

Zarządzanie ryzykiem operacyjnym i zarządzanie kryzysowe są stosunkowo „młodymi” dziedzinami zarządzania, ale mają swoje korzenie w klasycznej teorii organizacji i zarządzania oraz czerpią z jej dorobku, sięgając do nurtów i koncepcji rozwijanych na przestrzeni lat oraz powiązanych z nimi metod i narzędzi szczegółowych. Celem artykułu jest przeanalizowanie powiązań między nurtami zarządzania a zarządzaniem ryzykiem oraz wskazanie, które współczesne koncepcje, metody i techniki organizatorskie (dobre praktyki) mogą być zastosowane w zarządzaniu kryzysowym, a w szczególności w fazie oceny ryzyka. Analiza ta ma określić bazę dla opracowania krajowej metodyki oceny ryzyka na potrzeby zarządzania kryzysowego.

Miejsce i użyteczność logistyki w zarządzaniu szpitalami

Reorientacja systemu ochrony zdrowia w kierunku rozwiązań stosowanych z powodzeniem w krajach, gdzie realizowana jest liberalna doktryna ekonomiczna, oznacza konieczność dokonania usprawnienia zasad organizacji systemu ochrony zdrowia jako całości oraz organizacji i funkcjonowania poszczególnych jego podmiotów. Oczekiwania beneficjentów (pacjentów) w zakresie świadczenia usług medycznych o większym niż obecny wolumenie i poziomie jakości z jednej strony, a wymagania stawiane przez dysponentów środków pieniężnych w zakresie racjonalności ekonomicznej podejmowanych decyzji, działań z drugiej strony, powodują konieczność wprowadzenia innego niż dotychczasowy sposobu zarządzania ograniczonymi zasobami. To z kolei wymaga implementacji innych niż dotychczas sposobów zarządzania tymi podmiotami, a to takich, które z powodzeniem stosowane są w sektorze gospodarczym (komercyjnym), biorąc jednak pod uwagę specyfikę sektora ochrony zdrowia, a mianowicie różnorodne przesłanki podejmowania decyzji zarządczych.

Analogie zarządzania kryzysowego z zarządzaniem ryzykiem operacyjnym przedsiębiorstwa

Zarządzanie kryzysowe odnosi się do ryzyka, które przez konkretne zagrożenia może oddziaływać zakłócająco na funkcjonowanie określonej społeczności, np. gminy, miasta, regionu czy kraju. Rozważyć wobec tego warto stopień analogii pomiędzy zarządzaniem kryzysowym a zarządzaniem operacyjnym w przedsiębiorstwie, które po pierwsze też może być postrzegane jako specyficzna społeczność, a po drugie może być administratorem jednego z systemów infrastruktury krytycznej państwa i odpowiadać za jego zawodność w ujęciu Ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

Systemowe podejście do zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie

Zarządzanie przedsiębiorstwem jest zadaniem trudnym. Wymaga pokory i wzięcia odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale również za pracowników i ich rodziny. Wymaga od menadżera kompleksowej wiedzy z różnych obszarów, np. obsługi klienta, psychologii, technologii, ekonomii, finansów, prawa pracy czy prawa ochrony środowiska oraz umiejętności które tą wiedzę będą potrafiły przełożyć na skuteczne i efektywne prowadzenie organizacji.

Zrównoważone zarządzanie łańcuchem dostaw jako element wdrażania społecznej odpowiedzialności

W ostatnich latach obserwuje się znaczne zainteresowanie ideą społecznej odpowiedzialności biznesu. Przedsiębiorstwa dbając o swój wizerunek, w coraz większym stopniu starają się promować odpowiedzialne podejście do prowadzenia biznesu. Stosują szereg narzędzi: programy etyczne, marketing społecznie zaangażowany, kampanie społeczne, inwestycje społecznie odpowiedzialne, a także wolontariat pracowniczy, aby stać się bardziej konkurencyjne. Coraz większego znaczenia nabiera odpowiedzialne zrównoważone zarządzanie łańcuchem dostaw.

Audyt systemu bezpieczeństwa pracy według procedur SMETA

SMETA (Sedex Members Ethical Trade Audit) jest procedurą audytową opracowaną przez SEDEX (Supplier Ethical Data Exchange) - organizację non-profit wspierającą rozwój odpowiedzialnych praktyk biznesowych w globalnych łańcuchach dostawców. Praktyki te dotyczą odpowiedzialności firm w zakresie: standardów prawa pracy, BHP, środowiska naturalnego oraz etyki biznesu.

Subskrybuj to źródło RSS