Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Innowacje technologiczne w logistyce organizacji usługowych

Sformułowania zawarte w definicji logistyki, opracowanej przez Council of Logistics Management informują, że działania logistyczne związane są między innymi z obsługą klienta, prognozowaniem popytu, przepływem informacji, lokalizacją miejsc produkcji, procesami zaopatrzeniowymi, czynnościami manipulacyjnymi etc. Zgodne jest to z teorią przedsiębiorstwa prezentowaną przez J. Schumpetera, który uważał że organizacje dzięki własnej aktywności dokonują innowacji w postaci wdrażania i wprowadzania nowych produktów i usług oraz nowych form organizacji i sprzedaży, które prowadzą do wytwarzania zupełnie nowych produktów.

Innowacyjna logistyka

Postępująca globalizacja gospodarki oraz znoszenie barier handlowych, politycznych i ekonomicznych generują konieczność szybkich i efektywnych działań skutkujących dostosowaniem działalności firm do nowych warunków. Logistyka, będąc podstawowym czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw, jest szczególnie podatna na wprowadzanie wszelkiego typu innowacji i nowych idei, które - jeżeli odniosą sukces - mają szansę na zainteresowanie środowisk biznesowych i szybkie wdrożenie. Przekłada się to na finansowanie kolejnych badań nad nowymi technologiami i stanowi samonapędzający się mechanizm poszukiwania nowych rozwiązań.

Analiza ekoefektywności w logistyce produkcji

Wzrastające wymagania względem przedsiębiorstw dotyczące ochrony środowiska powodują, że analizy efektywności środowiskowej w logistyce stają się równie ważne, jak efektywność kosztowa zarządzania procesami logistycznymi. Logistyka produkcji, jako jeden z podstawowych procesów logistycznych, uwzględnia przepływ surowców, materiałów, energii oraz informacji w sferze produkcji. Bezpośrednio wiąże się z technologią wytwarzania danych wyrobów dla ostatecznego klienta.

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 4

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 1

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 2

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 3

Niemiecki Fraunhofer Institut für System und Innovationsforschung (ISI) analizuje od kilku lat wdrożenia modelu "Pay on Production" w gospodarce. Analitycy upatrują w jego zastosowaniu szansę na wzrost konkurencyjności firm - oferentów dóbr inwestycyjnych. W szczególności koncerny samochodowe wywierają presję na część swoich dostawców urządzeń, aby zamienić zakup linii technologicznych na opłatę z tytułu użytkowania. Na przykład firma KUKA SYSTEMS wdrożyła w roku 2008 taki model do produkcji karoserii do Jeep'a Wranglera w zakładach Chryslera w Toledo/Ohio i przejęła finansowanie linii technologicznej.

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 3

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 1

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 2

Produkty hybrydowe w logistyce - cz. 4

W rozwiązywaniu problemów klientów oferenci poruszają się między dwoma biegunami: pełną standaryzacją oraz zindywidualizowanym "szyciem usług na miarę". Ze względu na strategię konkurencji wskazana jest wręcz konieczność odpowiedniego powiązania w określonych proporcjach standaryzacji i rozwiązań zindywidualizowanych, zależnie od preferencji nabywców, co wymaga analizy wielu wariantów kombinacji usług w odniesieniu do procesów, jak również możliwych do uzyskania wyników.

Cross-docking w logistyce produkcji - na przykładzie przedsiębiorstwa produkcyjnego

Cross-docking czyli przeładunek kompletacyjny, jest metodą zasadniczo wspomagającą procesy dystrybucji. Polega na przeładowaniu i wysyłce towarów do odbiorcy bezpośrednio po dostarczeniu go do magazynu, bez konieczności jego składowania. Istotą działania cross-dockingu jest zebranie towarów z wielu punktów w jednym miejscu lub przeciwnie - odbieranie przesyłek z wielu punktów i dostarczenie ich jednemu odbiorcy. W większości publikacji metoda cross-dockingu zarezerwowana jest dla etapu dystrybucji towarów, natomiast mało poświęca się uwagi na organizowanie dostaw z wykorzystaniem cross-dockingu dla całego łańcucha dostaw, począwszy od dostaw materiałów, surowców czy półproduktów dla produkcji.

Racjonalizacja przepływu materiałów i informacji jako podstawa efektywnej logistyki produkcji - studium przypadku

W cyklu życia każdego przedsiębiorstwa pojawia się okresowo konieczność reorganizacji i racjonalizacji, zarówno w odniesieniu do struktur organizacyjnych, jak i realizowanych procesów czy fizycznej budowy systemu i rozmieszczenia obiektów. Konieczność taka wynikać może z wielu czynników, zarówno zewnętrznych, takich jak choćby zmiany uwarunkowań prawnych, rozwój dostępnych technologii czy zmiany w układzie sił na rynku, jak i wewnętrznych, w tym zmiany w zarządzie i w koncepcji prowadzenia biznesu. W zależności od potrzeb i czynników sprawczych różny może być zakres takiej reorganizacji, a co za tym idzie, czas jej realizacji i, prawdopodobnie, koszty które za sobą pociągnie. W odniesieniu do aspektu rozmieszczenia stanowisk zakres reorganizacji może obejmować następujące warianty:

Zarządzanie magazynem w przedsiębiorstwie produkcyjno-handlowym

Do zaspokojenia ludzkich potrzeb potrzebne są dwojakiego rodzaju dobra: wyroby materialne i usługi. Dobra te wytwarzane są przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorstwa), zajmujące się, ogólnie rzecz biorąc, produkcją, handlem, bądź usługami.
Każde przedsiębiorstwo prowadzi działalność w konkretnym otoczeniu, z którym wchodzi w różne interakcje. Dynamiczny i niezrównoważony charakter wzajemnych oddziaływań sprawia, że jest ono zmuszone do stosowania zasady adaptacji. Z zasady tej wynika konieczność zmian w wielu aspektach działalności. W tym zakresie wyróżnić można 4 główne podejścia:

Subskrybuj to źródło RSS