Zaloguj się

WIEDZA

Uwarunkowania logistyki imprez masowych

Istota logistyki imprezy masowej
Zgodnie z Ustawą O bezpieczeństwie imprez masowych, za imprezę masową uznawane są imprezy sportowe (w tym mecze piłki nożnej), a także artystyczno - rozrywkowe, (nie dotyczy to jednak imprez organizowanych między innymi w teatrach, operach, szkołach). Cechami charakteryzującymi imprezy masowe są między innymi: rodzaj, miejsce, liczba uczestników, stopień ryzyka (tabela 1).

Dostawy towarów transportem lądowym w imperium rzymskim

Środki i infrastruktura transportu
W okresie największego rozkwitu, imperium rzymskie obejmowało terytorium o powierzchni 3,5 mln km kw., zamieszkane przez około 100 mln ludności. Na drogach bitych, obejmujących całe państwo, używano środki transportu różniące się konstrukcją i przeznaczeniem (tabela 1).

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 1

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 2

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 3

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 4

Efektywność łańcucha dostaw nie może być rozpatrywana bez uwzględnienia jednego z jego kluczowych elementów - funkcji zakupowych. Wiąże się to z faktem, iż decyzje zakupowe wpływają na koszty materiałowe, osiągane zyski, możliwość zastosowania logistycznych koncepcji zarządzania, jak na przykład JiT czy outsourcingu.

Otoczenie biznesowe i jego implikacje na zmianę organizacji pracy i strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa wytwórczego - raport z badań - cz. 1

Otoczenie biznesowe i jego implikacje na zmianę organizacji pracy i strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa wytwórczego - raport z badań - cz. 2

Wzajemna zależność, w jakiej pozostają ze sobą czas i biznes, była znana od wieków. Jednak dopiero niewiele ponad 100 lat temu amerykański inżynier Fredric Winslow Taylor wymyślił koncepcję tak zwanej naturalnej organizacji pracy. Prowadząc badania nad czasem oraz działaniami mającymi na celu zwiększenie wydajności robotników, próbował z każdej pracy "wycisnąć" możliwie wysoką produktywność. Również współcześnie trwają próby podniesienia wydajności pracy poprzez zmiany w sposobie jej wykonywania.

Produkt logistyczny miasta

"Współczesne rozumienie logistyki istotnie się różni od jej ujęcia przez generała armii francuskiej Henriego de Jomini (1779-1860), który w rozważaniach na temat sztuki wojennej łączył logistykę z przedsięwzięciami organizacyjnymi oraz dyspozycjami sztabu dotyczącymi dowodzenia armią". Jednak logistyka wtedy, jak również i dzisiaj, związana jest z organizacyjnymi przedsięwzięciami, czyli działaniami w celu uporządkowania jakiegoś obszaru.

Co warto rozdzielić w... paletach - cz. 1

Co warto rozdzielić w... paletach - cz. 2

Pierwszy z systemów, który jest niewątpliwie ważny i od dziesiątków lat funkcjonuje w taki lub inny sposób w naszym kraju, to system oznakowań otwartego pool’u paletowego. Drugi system to rzeczywiste wykorzystywanie funkcjonalności palety w przechowywaniu zapasu w magazynie wysokiego składowania. Poniżej parę słów wyjaśnienia w sprawie braku przyzwolenia na mentalne mieszanie tych dwu systemów.

Stadion Narodowy w Warszawie wyzwaniem dla komunikacji w mieście

Stadion Narodowy w Warszawie jest jedną z największych i najdroższych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Międzynarodowy prestiż tego najnowocześniejszego obiektu piłkarskiego, będącego główną polską areną piłkarskich Mistrzostw Europy, jest oczywisty. Natomiast warto zastanowić się, jakie zagrożenia dla komunikacji w mieście może powodować jego użytkowanie, także po zakończeniu EURO 2012.

Logistyka zaopatrzenia w budownictwie

Procesy zaopatrzeniowe i zakupy są nierozerwalnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa budowlanego, choć różnią się one między sobą w zależności od wielkości i struktury firmy, w której występują. Jednak nie sposób spotkać przedsiębiorstwa budowlanego nie wykorzystującego w swojej działalności szeroko rozumianej logistyki zaopatrzenia, której kluczowym elementem są podwykonawcy i dostawcy.

Zrób to sam, ale przewieź koleją

Korzenie firmy
Castorama jest największą w Polsce siecią marketów typu DIY (ang. do it yourself; pol. zrób to sam) oferujących artykuły do majsterkowania, budowy, remontu, urządzania domu oraz pielęgnowania ogrodu. Początki działalności firmy sięgają 1967 roku, kiedy to Christian Dubois założył pierwszy market w Englos (niedaleko Lille) we Francji. Szybki rozwój tych sklepów we Francji umożliwił dynamiczną ekspansję na rynki zagraniczne. Do Polski zawitała w 1994 roku - powstała wówczas firma Castorama Polska, której zadaniem był rozwój biznesu na naszym rynku. Na efekty nie trzeba było długo czekać - w 1997 roku otwarto pierwszy sklep w Warszawie. W kolejnych latach nastąpił dynamiczny rozwój marketów i do dzisiejszego dnia otwarto 67 placówek handlowych, w tym 60 działających pod nazwą Castorama i 7 pod nazwą Brico Depot.

Ekologia to dla nas priorytet
Przewozy kontenerów z portów w Gdyni i Gdańsku do centrum magazynowego zlokalizowanego w Gądkach pod Poznaniem realizowane były początkowo tylko transportem drogowym. Jednak jak wspomina Pani Mira Roszkiewicz - kierownik ds. logistyki importu w Castorama Polska Sp. z o. o., wykorzystywanie wyłącznie tej gałęzi transportu stawało się coraz mniej efektywne. Przyczyn tego stanu rzeczy było kilka. Po pierwsze: wzrost cen za realizację dostaw transportem drogowym. Związane to było ze stale galopującymi cenami oleju napędowego, a także z wprowadzeniem od 1 lipca 2011 roku systemu elektronicznego poboru opłat na sieci dróg krajowych. Dodać należy, że w perspektywie czasu, sieć dróg objęta tym systemem będzie wzrastała, co przyczynić się może do dalszego wzrostu cen za usługi realizowane tą gałęzią transportu. Kolejną przyczyną był duży wolumen przewożonego strumienia towarowego, a także wzrost częstotliwości przewozu ciężkich kontenerów, co wymagało wykorzystania specjalnych naczep, do których dostęp na rynku jest bardzo ograniczony i kosztowny. To wszystko spowodowało, że zaczęto coraz intensywniej myśleć o wykorzystaniu transportu kolejowego do realizacji dostaw towarów, szczególnie ciężkich. Przy podejmowaniu decyzji, brane były pod uwagę również aspekty ochrony środowiska, które w polityce grupy kapitałowej Kingfisher, do której należy Castorama, zdefiniowane są bardzo czytelnie - firma powinna stale czuwać nad ochroną środowiska przyrodniczego. Pierwsza próba wykorzystania transportu kolejowego do realizacji dostaw z portów morskich zakończyła się sukcesem i dlatego pod koniec sierpnia 2011 roku uruchomiony został pierwszy pociąg z kontenerami wypełnionymi artykułami dla Castoramy.

Artykuł pochodzi z czasopisma "Logistyka" 3/2012.

Subskrybuj to źródło RSS