Zaloguj się

WIEDZA

Wybory ontologiczne w logistyce miasta

Celem tego wystąpienia jest towarzyszące mi już od dłuższego czasu zaniepokojenie niejednoznacznością pojęć, leżących u podstaw logistyki miasta. Owa niejednoznaczność nie tylko komplikuje prace prowadzone z praktykami (na przykład z przedstawicielami miast), czy ze studentami, ale też wprowadza wiele zamieszania do rozważań o charakterze teoriopoznawczym lub porządkującym. Nawet metajęzyk logistyki (przyjmuję, że takowy istnieje) nie ułatwia zbliżenia stanowisk w kwestiach pojęć podstawowych. Ponadto wysoce niepokoi pojawianie się w Polsce szeregu publikacji z tej dziedziny, realizowanych w sposób naruszający zasadę rzetelności naukowej w zakresie dbałości o ciągłość prowadzonych badań. Stąd pragnę zasygnalizować kilka problemów natury ontologicznej, zachęcając do dyskusji.

Rynek płac w branży spedycja/logistyka - rosnące koszty działalności

Jak wynika z danych, zawartych w raporcie HRK Partners, w ostatnich latach widać wyraźnie dynamiczny rozwój rynku pracy w branży spedycja/logistyka. Firmy występujące w tym raporcie - aktualnie jest to 27 największych firm z tej branży - zwiększają skalę prowadzonych działań, a co za tym idzie, zatrudniają rosnącą rzeszę pracowników. Duży popyt na pracę skutkuje, zwłaszcza regionalnie, występującą przewagą popytu. Tworzy się rynek pracownika, który zaczyna dyktować pracodawcy swoje warunki. Warto zauważyć, że w ostatnich latach sytuacja ta dotyczyła w szczególności stanowisk pracowniczych (takich jak na przykład pracownik magazynu, operator wózka widłowego itp.) W prostej linii przekłada się to na rosnące koszty funkcjonowania firm z branży TSL.

Uprzywilejowany przedsiębiorca czyli AEO w łańcuchach dostaw - cz. 2

Uprzywilejowany przedsiębiorca czyli AEO w łańcuchach dostaw - cz. 1

W tej części artykułu publikujemy odpowiedzi na pytania, udzielone przez rzecznika prasowego Izby Celnej w Poznaniu, p. Cezarego Kosmana, dotyczące instytucji "upoważnionego przedsiębiorcy" (ang. Authorised Economic Operator - AEO).

Centrum Logistyczne Cabot Park

Charakterystyka gospodarcza południowo-zachodniego regionu Anglii
Bristol jest jednym z największych miast Wielkiej Brytanii, leżącym w południowo-zachodniej Anglii na pograniczu hrabstw: Avon, Bath and North East Somerset, North Somerset i South Gloucestershire, nad brzegiem rzeki Avon (Avonmouth), nad Zatoką Bristolską. W 2004 r. zamieszkiwało je 400 000 mieszkańców.
Uwarunkowania geograficzne, a w szczególności dostęp do morza i położenie nad rzeką Avon, było głównym czynnikiem lokalizacji przemysłu w rejonie Bristolu. Już na początku XX wieku miasto było ośrodkiem przemysłowym i handlowym. Dużą rolę odgrywało również rolnictwo. Znaczne przyspieszenie tempa wzrostu miasta nastąpiło po 1960 roku, po otwarciu autostrady M4 łączącej Londyn z Bristolem. Od tego czasu następuje napływ firm przemysłowych. Coraz więcej firm zaczęło interesować się lokalizacją produkcji w okolicach miasta, ze względu na łatwy dostęp do dobrej infrastruktury transportowej.

Jak eliminować z polskiego rynku niepoprawne kody kreskowe

Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) - organizacja krajowa GS1 Polska, jest jedyną organizacją lokalną w naszym kraju, uprawnioną do przyjmowania firm i instytucji z Polski do systemu GS1 i do nadawania im numerów GS1, zakodowanych w kodach kreskowych GS1, między innymi EAN-8, EAN-13. Jednym z. kluczowych zadań organizacji krajowej GS1 Polska jest nadzór nad przestrzeganiem międzynarodowych specyfikacji GS1, dotyczących prawidłowości oznaczania towarów kodami kreskowymi GS1. W związku z tym ILiM od wielu lat prowadzi program poprawy jakości kodów kreskowych i współpracuje w tym zakresie z sieciami handlowymi. W ramach tego programu przeprowadza się między innymi badania jakości i prawidłowości kodów w sieciach handlowych, a także badanie jakości kodów przesyłanych do ILiM w celu weryfikacji jakości. Zasadniczym celem tych badań jest wyeliminowanie kodów niepoprawnych pod względem jakości, a więc niezgodnych z normą PN-ISO/IEC 15420: 2007.

Od tradycji do nowoczesności - model edukacji w logistyce

Określenie logistyk to w dalszym ciągu bardzo pojemny termin, podobnie jak sama logistyka. Podejmując się naszkicowania, chociaż w zarysie, obrazu sytuacji logistyki - zarówno pod względem samej edukacji logistycznej, jak i przygotowania kadr na potrzeby praktyki gospodarczej - już na początku należy zaznaczyć, iż nie jest to zadanie wcale łatwe. Jednocześnie należy zdać sobie sprawę z faktu, że prezentowane podejście może przyczynić się do zainicjowania dyskusji w środowisku. Chociaż akurat to nie powinno być traktowane jako zarzut. Nic tak bowiem nie przyczynia się twórczej dyskusji, jak odmienność głoszonych w niej poglądów. Tak jednak czy inaczej, obraz ten nie jest ani nazbyt idylliczny, ani też rysujący się w zbyt ponurych kolorach.

Podstawy globalnej synchronizacji danych - SA2 Worldsync w sieci GDSN

Partnerzy handlowi na całym świecie borykają się z problemami, generującymi nadmierne koszty. W większości przypadków przyczyną są niewłaściwe dane wykorzystywane w transakcjach biznesowych, mające przełożenie na błędne faktury, a w konsekwencji dodatkowy nakład pracy ręcznej, mającej na celu wprowadzanie korekt. Pożądane są wiarygodne i aktualne dane o produktach. Poprawna, spójna i rzetelna informacja stanowi solidny fundament, na którym budowana jest elektroniczna współpraca umożliwiająca lepszą kontrolę procesów zachodzących w łańcuchach dostaw, a tym samym redukcję kosztów.

Miejsce centrum logistycznego w nazewnictwie infrastruktury logistycznej

Różnorodność nazw, jakimi opatrywane są obiekty służące logistyce, wprowadza często zamęt pojęciowy i utrudnia rozróżnianie funkcji tych obiektów. Nazwy dla obiektów logistycznych tworzone są zarówno ze względów formalnych, których źródłem jest dążenie do umiejscowienia opisywanego obiektu w szeroko pojętej panoramie infrastruktury logistycznej, jak i praktycznych, podyktowanych najczęściej względami marketingowymi, których celem jest wyróżnienie konkretnego obiektu oraz podkreślenie jego roli i znaczenia.

Pogrom polskich e-sklepów - ponad 40% nie spełnia wymogów prawa

Ponad 130 polskich sklepów internetowych zostało poddanych szczegółowej ocenie pod kątem zgodności  z prawem i kompletności opublikowanych na stronach WWW informacji. Jednostka Certyfikująca w Instytucie Logistyki i Magazynowania, odpowiedzialna za nadawanie znaku Euro-Label w Polsce, skontrolowała tylko te sklepy, które znalazły się w ubiegłorocznym rankingu Wprost na najlepsze e-sklepy w Polsce. Wyniki tej kontroli są zatrważające.

Subskrybuj to źródło RSS