Branża logistyczna jest otwarta na innowacyjne myślenie
O nowoczesnych technologiach, które czynią logistykę bezpieczniejszą, szybszą i bardziej zrównoważoną rozmawiamy z Richardem Cawstonem, Prezesem GXO w Europie.
O nowoczesnych technologiach, które czynią logistykę bezpieczniejszą, szybszą i bardziej zrównoważoną rozmawiamy z Richardem Cawstonem, Prezesem GXO w Europie.
Jako ludzie preferujemy, by roboty, z którymi pracujemy były „osobowościowo” podobne do nas. A generalnie, odbiorcy wolą roboty prezentujące „osobowość” ekstrawertyczną, wtedy postrzegają je jako bardziej atrakcyjne społecznie i bardziej inteligentne. Wiem, takie stwierdzenia w wielu osobach zbudzi sprzeciw: o jakiej osobowości robotów my mówimy. To przecież maszyny. I jaki poziom ekstrawertyzmu może prezentować robotyczne ramię?
Część polskich firm już boryka się z problemami wynikającymi z zerwanych łańcuchów dostaw, oraz braku pracowników. Najbardziej niepewne sytuacji gospodarczej są firmy budowlane (84 proc.), transportowe (74 proc.) i usługowe (73 proc.). O zagrożeniach dla gospodarki, spowodowanych działaniami wojennymi w Ukrainie, rozmawiamy z Katarzyną Dębkowską, kierownikiem zespołu foresightu gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Wykorzystywanie w procesach logistycznych metody identyfikacji radiowej nie jest powszechne, co wynika ze znacznych ograniczeń technicznych. Istotnym aspektem do rozwiązania pozostaje ciągle kwestia stabilnej i niezawodnej pracy rozwiązań RFID. W głównej mierze w zakresie znakowania wyrobów w ilościach masowych, wykonanych z różnych materiałów, ułożonych w sposób niepozwalający na zdefiniowanie jednolitej orientacji przestrzennej oraz realizacji procesu identyfikacji w stanach statycznej i dynamicznej zmiany lokalizacji.
W Polsce załamał się już rynek transportu drogowego, wiele ciężarówek stoi, bo obywatele Ukrainy, którzy pracowali w Polsce, pojechali na wojnę. W konsekwencji załamuje się drogowy łańcuch dostaw. Wyłączenie eksportu na rynki Ukrainy, Białorusi i Rosji bezpośrednio wpływa na zaprzestanie lub spowolnienie produkcji w wielu fabrykach, a to z kolei powoduje mniejsze zapotrzebowanie na surowce do produkcji – komentuje dr Izabella Tymińska ekspert handlu zagranicznego.
Port Monitor to cykliczne raporty poświęcone rynkowi portowemu i handlowi międzynarodowemu w Polsce, Regionie Morza Bałtyckiego oraz w Europie. Raporty przygotowane są przez zespół ekspertów działu konsultingowego firmy Actia Forum. Oto jak prezentuje się podsumowanie działalności polskich portów morskich w 2021 roku.
Kupujący w e-sklepach chcą otrzymać towar w opakowaniu zwrotnym wielokrotnego użytku i są gotowi zapłacić za nie kaucję – wynika z badania „Opakowania zwrotne w logistyce e-commerce” przeprowadzonego na zlecenie Arvato Supply Chain Solutions w Polsce przez naukowców z Katedry Logistyki i Innowacji Uniwersytetu Łódzkiego.
Systemy AGV i AMR, jak każde systemy automatyzacji, nie należą do najtańszych rozwiązań. Pojawia się więc pytanie – w jakich przypadkach faktycznie warto ponieść tak duży koszt? Na jakie zyski możemy liczyć w zamian? Wyjaśniamy, kiedy inwestycja w roboty mobilne jest najbardziej opłacalna. I kto może skorzystać z ulgi na robotyzację.
W 2021 roku przeładunki dziesięciu największych portów bałtyckich uległy zwiększeniu o 5,21% do poziomu 471,1 mln ton w porównaniu z 2020 rokiem. Łączny wynik portów jest również wyższy o 1,57% niż w ostatnim roku przed pandemią Covid-19.
W Polsce mamy do czynienia z różnymi pojazdami poruszającymi się po szynach. Są to zarówno pojazdy transportujące surowce i towary (na przykład pociągi towarowe), jak i ludzi (tramwaje, pociągi osobowe). Nie należy zapominać przy tym również o pojazdach remontowo-naprawczych, które również poruszają się po torach. Aby zapewnić im długotrwałą zdolność do pracy, należy w efektywny i skuteczny sposób je serwisować.