Zaloguj się

WIEDZA

Dekarbonizacja w transporcie morskim. Fikcja czy realny postęp?

W styczniu 2023 r. wszyscy armatorzy eksploatujący statki handlowe będą musieli wystawiać swoim jednostkom swoisty paszport: wskaźnik efektywności energetycznej IMO EEXI (International Maritime Organisation Existing Index). Dzisiaj ponad 75% wszystkich zbiornikowców, masowców i kontenerowców nie będzie spełniało wymagań określonych przez Międzynarodową Organizację Morską[1].

Magazyny dopasowane do potrzeb

Rynek nowoczesnej powierzchni magazynowej i przemysłowej w Polsce na przestrzeni ostatnich lat znacząco się rozwinął. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat została wybudowana połowa obecnie dostępnej podaży. W zależności od charakteru prowadzonej działalności najemcy mogą wybrać nieruchomość dostosowaną do ich potrzeb. W ich charakterystyce rozróżnia się przede wszystkim aspekty techniczne oraz wymagane zaplecze infrastrukturalne, które z perspektywy najemcy są kluczowe i stoją na równi z lokalizacją.

„Ostatnia mila dla e-commerce” – najnowszy raport PITD już do pobrania

Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z OTIMO i Last Mile Experts opublikował raport „Ostatnia mila dla e-commerce”. Publikacja odpowiada na wiele pytań dotyczących problemów i wyzwań końcowego procesu dostawy dla e-commerce. Opracowanie odnosi się do dostaw OOH, branży kurierskiej, rosnących problemów z umieszczeniem automatów paczkowych w przestrzeni publicznej, optymalizacji procesów, ekologicznego wymiaru transportu i jego wpływu na globalne ocieplenie.

Potencjał rynku ładowania pojazdów elektrycznych

Wartość globalnego rynku stacji ładowania pojazdów elektrycznych wzrośnie z 17,6 mld USD w 2021 roku do 111,9 mld USD w 2028 roku, co oznacza średnie roczne tempo wzrostu na poziomie 30,3% - wynika z najnowszego raportu Fortune Business Insights. To obecnie najszybciej rosnący segment branży współdzielonej mobilności, który stwarza ogromne możliwości dla potencjalnych inwestorów, uważa Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies, międzynarodowej firmie IT pomagającej globalnym markom w tworzeniu innowacji, która niedawno otworzyła swój polski oddział w Krakowie.

Zakończenie sprzedaży zanieczyszczających ciężarówek do 2035 roku warunkiem poprowadzenia transportu ciężarowego w Polsce ku zerowej emisji dwutlenku węgla

Samochody ciężarowe i autobusy stanowią zaledwie 4% wszystkich pojazdów, ale odpowiadają za 34% CO2 emitowanego przez transport drogowy w Polsce. Podczas gdy Unia Europejska przygotowuje się do prezentacji nowych norm emisji dla pojazdów ciężarowych w listopadzie, nowa analiza pokazuje, że jeśli – zgodnie ze zobowiązaniem dotyczącym zerowych emisji netto – pojazdy spalinowe mają zniknąć z dróg do roku 2050, sprzedaż ciężarówek z silnikami diesla musi zakończyć się w 2035 roku.

Premiera raportu: „Poland Drives E-Mobility!”

Do prawie 15% w 2025 r. może wzrosnąć udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Licząca ponad 20 mln. szt. polska flota dysponuje olbrzymim potencjałem do elektryfikacji, a w związku z projektowanymi regulacjami unijnymi łączna moc stacji ładowania w Polsce w ciągu trzech lat powinna wzrosnąć nawet 15-krotnie. Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022 PSPA zaprezentowało najnowszy raport, w którym przedstawia obszary dające najlepsze perspektywy dla rozwoju elektromobilności na polskim rynku z perspektywy zagranicznych inwestorów.

Premiera raportu: „Jak tworzyć Strefy Czystego Transportu”

Jakie są zasady ustanawiania Stref Czystego Transportu? Jak przebiega proces ich ewaluacji? Jakie rekomendacje przedstawia sektor biznesu działający w strefach niskiej emisji - na podstawie doświadczeń w różnych krajach, regionach i miastach? Co wyróżnia modelową Strefę Czystego Transportu np. w Antwerpii? Odpowiedzi na te bardzo aktualne pytania znajdziemy w wydanym właśnie przez PSPA i Unię Metropolii Polskich „Kompendium tworzenia Stref Czystego Transportu. Najlepsze praktyki”.

Czego nie widzą konsumenci? Nadchodzi rewolucja w logistyce

Branża logistyczna od wielu lat prężnie się rozwija, a jej kondycja ma wpływ na przyszłość światowej gospodarki. Według raportu Transport Intelligence „Total Logistics 2021” wzrost globalnego rynku logistycznego do 2024 r. wyniesie w skali roku aż 4,7 proc. Wiążę się to bezpośrednio z wprowadzeniem nowych rozwiązań, w tym technologii, które usprawniają procesy oraz wpływają na zwiększenie ich efektywności. Są nimi między innymi znaczniki RFID, usługi lokalizacyjne Oriient czy bezzałogowe pojazdy.

Wymuszona rewolucja elektromobilności w lekkiej logistyce UE może się nie udać

Długa lista wątpliwości i zagrożeń, towarzysząca pomysłowi wymiany nawet 30 mln lekkiej floty dostawczej w UE, spędza sen z powiek firmom logistycz- nym, choć większość z nich kibicuje elektromobilnej transformacji. Wąskie gardła widać zarówno w tempie, jak i skali planowanych zmian, wysokich kosztach pojazdów, tragicznie niskim tempie rozwoju infrastruktury do ładowania, braku rozwiązań przejściowych oraz społecznych i klimatycznych skutkach przepisów. Sprawę dodatkowo komplikują niedobory mikroprocesorów, których pojazdy elektryczne potrzebują dwa razy więcej niż ich spalinowe odpowiedniki, a także kwestia baterii, która realnie uzależnia transformację w Unii od dostaw z Chin, kontrolujących nawet 80% globalnego rynku akumulatorów litowo-jonowych.

Subskrybuj to źródło RSS