Zmiana warunków pogodowych na bardziej wymagające zwiastuje częstsze kontrole na drodze. W tym roku GITD sprawdził blisko 160 000 pojazdów powyżej 3,5 t., z czego skontrolowano ponad 18 000 tzw. solówek i ponad 141 000 zespołów pojazdu. Nieprawidłowości z powodu stanu technicznego wykryto w blisko 2 000 ciężarówkach i 4 600 samochodach z naczepą. Co więcej, duża część z nich (łącznie aż 4 400 pojazdów) otrzymała zakaz dalszej jazdy. GITD zatrzymał również blisko 4 700 dowodów rejestracyjnych naczep lub przyczep, a w ponad 3 200 przypadkach nie zezwolił na dalsze poruszanie się po drodze.[1] Najczęstsze stwierdzone naruszenia w zakresie stanu technicznego to , m.in. nadmierne zużycie bębna lub tarczy hamulcowej czy pęknięcia na jej powierzchni, zniszczone opony, niesprawne oświetlenie czy wycieki płynów eksploatacyjnych.[2] Okres jesienno-zimowy to moment, w którym przewoźnicy powinni przyjrzeć się swojej flocie – z jednej strony po to, by zadbać o bezpieczeństwo, a z drugiej strony – żeby uniknąć potencjalnych dużych strat finansowych, spowodowanych unieruchomieniem ciężarówki w firmie.