Zaloguj się

WIEDZA

Upstream Integration - rozwiązanie GS1 dla łańcucha dostaw materiałów zaopatrzenia produkcji (surowców, komponentów i opakowań)

Standardy systemu GS1 umożliwiają efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw i są w chwili obecnej dość szeroko stosowane w tej części łańcucha dostaw, która dotyczy magazynowania i dystrybucji wyrobów gotowych, szczególnie konsumenckich (pomiędzy producentem wyrobów gotowych a detalistą, na przykład siecią handlową). Do chwili obecnej standardy systemu GS1 w obszarze zaopatrzenia, czyli tak zwany upstream, nie są zbyt szeroko znane i stosowane w łańcuchu dostaw pomiędzy producentem a jego dostawcą materiałów zaopatrzeniowych.

Kody kreskowe, tagi radiowe i co dalej...

Rozwój technologii internetowych i mobilnych oraz ich wzmagająca się wszechobecność w życiu i biznesie wymagają od firm przeanalizowania strategii oraz podejścia do rynku. Przed podobnym wyzwaniem stanęło ponad rok temu GS1 i zaprosiło do współpracy prof. Sanji Sarma z MIT w Bostonie, który pomógł organizacji zidentyfikować i ocenić zarówno zagrożenia, jak i nowe możliwości związane z tymi technologiami i ich wykorzystaniem. Wyniki wspólnych prac zaowocowały decyzjami o zmianach w strategii organizacji, które zostały podjęte na Zgromadzeniu Ogólnym, 13 maja 2009 roku.

Zielona logistyka, ekologistyka, zrównoważony rozwój w logistyce

Czy kolejnym czynnikiem decydującym o rozwoju logistyki będzie ekologia ściśle powiązana ze zrównoważonym rozwojem? Czy Lean Management ("wyszczuplona logistyka"), TQM, wpiszą się w nowe tendencje rozwojowe?

Teoretyczne ekonomiczne i pozaekonomiczne cele congestion pricing

Congestion pricing to narzędzie, które służyć ma rozładowaniu kongestii. Trudno jest jednak w tym przypadku mówić o optymalizacji ruchu drogowego, po pierwsze dlatego, że pobór opłat w czasie rzeczywistym (ang. real time congestion pricing), choć technicznie już możliwy, nie pozwala uczestnikom ruchu w sposób racjonalny podejmować decyzji o podróżach; po drugie, ze względu na ułomność rozwiązań typu second best; po trzecie dlatego, że cele congestion pricing mogą być rozbieżne. W artykule przedstawiono trzy główne podejścia teoretyczne do celów congestion pricing, pojawiające się w literaturze ekonomicznej.

Wdrożenia technologii EPC/RFID w oparciu o standardy GS1

Technologia EPC/RFID rozwija się od ponad pięciu lat i wkracza w coraz to nowe obszary zastosowań, oferując bardziej kompleksowe rozwiązania. Organizacją wiodącą, która z jednej strony dba o rozwój standardów EPCglobal, a drugiej wspiera wdrożenia nowej technologii, opartej o identyfikację radiową, jest GS1.

Jules Dupuit - prekursor logistyki w gospodarce

Za prekursora logistyki w gospodarce uważa się Francuza, Jules'a Dupuit. Jego osiągnięcia teoretyczne i praktyczne nie ograniczały się tylko do logistyki, ale również obejmowały inżynierię komunikacyjną, hydrologię i ekonomię.

Systemy informacyjne w zarządzaniu logistycznym w transporcie wodnym śródlądowym

Przesłanki wykorzystania systemów informacyjnych w transporcie
Optymalizacja współpracy pomiędzy poszczególnymi uczestników obrotu gospodarczego uwarunkowana jest objęciem w łańcuch logistyczny jak największej liczby podmiotów. Wzrost kooperacji wiąże się bowiem na ogół ze wzrostem wskaźnika wielokrotności i częstości przewozów. Kompleksowe ujęcie w jeden system logistyczny większej liczby podmiotów gospodarczych pozwala w efekcie na racjonalizację operacji logistycznych, w tym usług transportowych. Skuteczność funkcjonowania systemów logistycznych w gospodarce jest istotnie związana z procesem wdrażania inteligentnych systemów transportowych (ang. Intelligent Transportation Systems - ITS), stanowiących zbiór narzędzi informacyjnych, umożliwiających sprawny przepływ informacji niezbędnych dla efektywnego zarządzania działalnością transportową. Cechą charakterystyczną tych systemów jest duża zdolność do tworzenia różnych konfiguracji danych w zależności od zmieniających się warunków.

Kryzys, czy szansa dla branży logistycznej

Globalny kryzys finansowy znacząco wpłynął na kondycję ekonomiczną polskich przedsiębiorstw. Według danych GUS, w marcu 2009 roku wskaźnik krajowego i zagranicznego portfela zamówień spadł z poziomu + 12 przed rokiem do poziomu -32 czyli najniższego od dziesięciu lat. W wielu branżach (szczególnie w motoryzacyjnej, metalurgicznej i odzieżowej) nastąpiło znaczne ograniczenie poziomu produkcji. Limitowana dostępność finansowania zewnętrznego spowodowała również zmniejszenie zdolności przedsiębiorstw do bieżącego regulowania zobowiązań.
Spadek koniunktury jest również wyzwaniem dla logistyki i zarządzania łańcuchami dostaw. Planowanie produkcji i dostaw w oparciu o statystyczne prognozowanie popytu staje się trudniejsze, bo historyczne dane o trendach sprzedaży nie odzwierciedlają bieżącego spadku zamówień. Zmniejszenie zamówień powoduje wzrost zapasów, których nadmiar może utrudniać operacje załadunkowe w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Zmniejszenie wolumenu transportowanych towarów stanowi zagrożenie utraty płynności przez firmy przewozowe i w konsekwencji zagraża realizacji dostaw do klientów. Kryzys ekonomiczny jest zatem okresem próby dla logistyków, którzy powinni w krótkim czasie umieć zidentyfikować możliwości redukcji kosztów i dostosowania operacji do gwałtownie zmieniających się warunków rynkowych, w celu złagodzenia ich negatywnego wpływu na rentowność firmy.

Usprawnienie procesów logistycznych z wykorzystaniem terminali Windows CE/Windows Mobile i mobilnych czytników kodów kreskowych

Niezbędnym elementem infrastruktury każdego operatora logistycznego jest park czytników kodów kreskowych (lub czytników RFID), ze względu na konieczność zarządzania magazynami, przygotowywania zamówień, śledzenia trasy przesyłek, itp. Pracownicy operatora są z reguły wyposażeni w przenośne terminale, pracujące pod systemem operacyjnym Windows CE lub - w przypadku nowszych urządzeń - Windows Mobile. Typowymi przedstawicielami tej grupy są produkty firm Psion Teklogix (Workabout Pro, 7535), Intermec (CK30), Symbol (MC9090).

Subskrybuj to źródło RSS