Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Zarządzanie projektami badawczymi systemów logistycznych w transporcie miejskim

Zatory komunikacyjne w miastach są dużym wyzwaniem dla nauki, ponieważ istnieją w nich „wąskie gardła” i inne bariery, które negatywnie wpływają na kwestię dostępności komunikacyjnej. Celem prowadzonych badań jest określenie wpływu harmonijnego funkcjonowania systemów transportowych w dużych aglomeracjach miejskich na zrównoważony rozwój tych obszarów oraz nawiązanie współpracy pomiędzy władzami samorządowymi, instytucjami naukowo-badawczymi oraz instytucjami otoczenia biznesu, w celu aktywizacji obszarów miejskich i wzrostu ich konkurencyjności, przy poprawie mobilności społeczeństw, w kontekście dokumentów i zaleceń polityki transportowej UE. W artykule poruszono problemy związane z metodologią racjonalnego zarządzania projektami badawczymi rozwoju systemów logistycznych w transporcie.

Znaczenie polityki transportowej jako elementu kontrolowania wzrostu transportochłonności gospodarki

Niniejszy artykuł jest próbą analizy możliwości działań administracyjnych i zarządczych w zakresie zapotrzebowania na transport i transportochłonności. Przedstawia rolę transportu w rozwoju gospodarki, problemy ze zrównoważeniem wykorzystywanych w Polsce gałęzi transportu i rozwojem infrastruktury transportowej. Autorzy scharakteryzowali również rozwiązania w zakresie ograniczania zapotrzebowania na transport na przykładzie logistyki miejskiej.

Rola syntezy danych w zaawansowanym transportowym systemie informacji

W zaawansowanych systemach transportowych, aby efektywnie wykorzystać niezliczoną ilość danych i odpowiednich informacji musimy dążyć do ich zmniejszenia wykorzystując odpowiednie metody, teorie i algorytmy syntezy informacji znane z innych mniej lub bardziej pokrewnych dziedzin nauki. Szeroki zbiór różnorodnych narzędzi bazujących na technologii informatycznej, komunikacji bezprzewodowej i elektronice pojazdowej, umożliwia sprawne i efektywne zarządzanie infrastrukturą transportową oraz sprawną obsługę podróżnych. W takich systemach funkcjonowanie transportu jest w wysokim stopniu wspierane zintegrowanymi rozwiązaniami pomiarowymi (czujniki, sensory), telekomunikacyjnymi, informatycznymi i informacyjnymi, a także automatycznego sterowania. Aby działać wydajnie zaawansowany transportowy system informacji musi być zasilany szerokim zestawem danych oraz informacji, w związku z powyższym jednym z komponentów tego założonego procesu jest synteza danych.

Bariery rozwoju transportu multimodalnego w Polsce z perspektywy wybranych morskich terminali kontenerowych

Powiązanie różnych środków transportu w sprawnie działający łańcuch multimodalny pozwala na uzyskanie wyższej efektywności ekonomicznej, przy jednoczesny ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Jednak rozwój integracji międzygałęziowej w Polsce, podobnie jak w Europie, przebiega wolno. Niniejszy artykuł podejmuje próbę identyfikacji i oceny czynników mających wpływ na rozwój procesów transportowych obserwowanych z perspektywy portów morskich, a w szczególności, wybranych polskich terminali kontenerowych.

Zagadnienia bezpieczeństwa systemu GSMR w aspekcie wspomagania transportu kolejowego

W artykule przestawiono architekturę oraz ważniejsze funkcje i usługi systemu cyfrowej telefonii komórkowej GSMR. System GSMR jest to system wykorzystywany dla potrzeb wspomagania zarządzania i sterowania w transporcie kolejowym. Szczególną uwagę zwrócono na wybrane problemy związane z bezpieczeństwem teleinformatycznym usług realizowanych z wykorzystaniem systemu GSMR. Przedstawiono także zagadnienia związane z wdrażaniem systemu GSMR i dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

Komputerowa analiza hałasu drogowego z uwzględnieniem rożnych metod obliczeniowych

Metody obliczeniowe hałasu drogowego stanowią ważny element w procesie oceny warunków akustycznych na obszarach komunikacyjnych oraz są niezastąpione w procesie projektowania inwestycji transportowych. Mogą być również bardzo pomocne przy projektowaniu optymalnych tras logistycznych (tras dostaw) na terenach, gdzie obowiązują dopuszczalne wartości hałasu. Celem artykułu jest porównanie rożnych metod obliczeniowych hałasu drogowego stosowanych w krajach Unii Europejskiej. Badania symulacyjne przeprowadzono dla modelu obszaru komunikacyjnego, w którym uwzględniono wybrane parametry pojazdów drogowych oraz szlaków komunikacyjnych, jak również sąsiadujących z nimi terenów zabudowanych.

Niepewność modelu oraz danych w procesie konstruowania syntetycznych wskaźników

Syntetyczne wskaźniki pełnią istotne funkcje w badaniu i rozwiązywaniu problemów zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach: strategicznym, taktycznym i operacyjnym. Jednakże, aby właściwie ocenić bezpieczeństwo, efektywność, jakość I niezawodność w zrównoważonym rozwoju transportu, konieczne jest uwzględnienie w modelu konstruowanego wskaźnika syntetycznego oprócz operatora addytywnego, operatorów mnożenia i dzielenia wskaźników podrzędnych. W artykule przeprowadzono badania symulacyjne, wykorzystując metodę Monte Carlo, w celu dokonania jakościowej oceny niepewności modelu, w którym występują operatory mnożenia i dzielenia, w stosunku do modelu referencyjnego, w którym występują operatory dodawania. Jakościową ocenę przeprowadzono stosując miary kurtozy oraz skośności.
Subskrybuj to źródło RSS