Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Port morski jako centrum logistyczne w międzynarodowych łańcuchach dostaw

Według definicji przyjętej przez Unię Europejską, za port uważane jest miejsce wyposażone w infrastrukturę umożliwiającą statkom handlowym cumowanie, załadunek i rozładunek, a pasażerom wejście na/lub zejście z pokładu statku. Zgodnie ze współczesną definicją, port morski stanowi: "logistyczny i gospodarczy węzeł w systemie transportu globalnego o silnym morskim charakterze, w którym koncentruje się funkcjonalnie i przestrzennie różnorodna działalność bezpośrednio lub pośrednio związana z łańcuchami logistycznymi, których częścią pozostają lądowo-morskie łańcuchy transportowe".

Znaczenie żeglugi morskiej dla sprawności funkcjonowania globalnych łańcuchów dostaw

Transport morski jako część gospodarki wydaje się od lat być niedoceniana, szczególnie w polskich warunkach. Nierzadko również mylnie postrzega się transport morski jako wąską branżę zajmującą się wyłącznie przewozem drogą morską. Tymczasem transport morski to zarówno cały sektor żeglugi morskiej, armatorzy i operatorzy morscy świadczący usługi przewozowe, porty morskie oraz inna działalność gospodarcza wykonywana w tym obszarze.

Logistyka morska

Rozwój logistyki spowodował między innymi zmiany w organizacji portów morskich. Pierwotnie logistyka oznaczała fizyczną sieć transportu i dystrybucji towarów. Obecnie jest to optymalizacja wszystkich działań zapewniających dostawę towarów za pośrednictwem łańcucha transportowego od nadawcy do odbiorcy.

Wpływ transportu i logistyki na bilans emisji CO2 w produkcji i wykorzystaniu biopaliw

W związku z realizacją bieżącej polityki w zakresie odnawialnych źródeł energii obserwuje się wzrost zainteresowania biopaliwami jako remedium na wysokie emisje gazów cieplarnianych. Obieg węgla w przyrodzie i jego wykorzystywanie przez człowieka niezmiennie związany jest z biomasą. Biomasa ta wykorzystywana była już od najdawniejszych dziejów ludzkości. Rozwój technologiczny i rewolucja przemysłowa spowodowały, że zaczęto poszukiwać bardziej skoncentrowanych źródeł energii, co przełożyło się na wykorzystanie paliw kopalnych. Jednak ich stosowanie powoduje emisję gazów cieplarnianych oraz co gorsze wielu szkodliwych substancji.

Ekonometryczna analiza przychodów i kosztów w przedsiębiorstwie transportowym na tle koniunktury w branży

W działalności transportowej główny nacisk jest położony na analizę kosztów, które stanowią najistotniejszy element zarządzania przedsiębiorstwem transportowym realizującym transport drogowy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że przychody przedsiębiorstwa, zwłaszcza rozumiane jako przychody jednostkowe w przeliczeniu na 1 km, można traktować jako w przybliżeniu stałe, nawet w horyzoncie okresu średniego, definiowanego w przedziale od roku do trzech lat. Zatem, traktując przychody jako dane (oczywiście przy zachowaniu podobnej skali przewozów), przedsiębiorstwa transportu drogowego skupiają swoją uwagę na kosztach.

Analiza procesów transportowych przy budowie nawierzchni wybranych autostrad w Holandii

Wiek XXI to czas ekspansywnego rozwoju i walki o pozycję na rynku. Szybkość zmian zachodzących w otoczeniu wymusza na przedsiębiorstwach ciągłe dostosowywanie się do coraz bardziej konkurencyjnego rynku. Obecnie nie wystarczy tanio wytwarzać produkty o wysokiej jakości, należy również zwracać uwagę na obsługę klienta oraz przepływ produktów i informacji w łańcuchu logistycznym. Taka zmieniająca się perspektywa wymusza na przedsiębiorstwach coraz bardziej elastyczne podejście do systemów sterowania produkcją.

Zatrudnianie i wynagradzanie w transporcie i w logistyce

Streszczenie: Problemy zatrudniania i wynagradzania pracowników należą do podstawowych oraz istotnych zagadnień współczesnej gospodarki. Dotyczą one bowiem czynnika ludzkiego i świadczonej przez niego usługi pracy oraz oczekiwań pracowników z tą pracą związanych w postaci rozwoju i płacy. Postawy i zachowania zaś ludzi angażujących swoje działania, umiejętności i wiedzę "przekładają" się zarazem na określone nakłady i wymierne efekty tak w gospodarce jako całości systemowej jak i w poszczególnych jej działach, czy też organizacjach gospodarczych związanych z transportem i logistyką.

Rola węzłów transportowych w łańcuchach i sieciach dostaw

W artykule została zaprezentowana rola europejskich węzłów transportowych w łańcuchach dostaw oraz sieciowych układach dostaw. Przedstawione zostały typy węzłów transportowych funkcjonujących w Europie. Dokonana została krótka charakterystyka takich węzłów jak: porty morskie, śródlądowe i lotnicze, terminale kolejowe, w tym suche porty i terminale intermodalne i centra logistyczne w obszarze przeładunkowo-składowym. Analizie została poddana rola węzłów w ich funkcji transportowej, przemysłowej, handlowej i logistyczno-dystrybucyjnej wraz z prezentacją świadczonych usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych będących elementami łańcuchów dostaw.

Subskrybuj to źródło RSS