Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Zastosowanie teorii kolejek do analizy i oceny procesu transportowego w centrum logistycznym

W artykule przedstawiono zastosowanie teorii kolejek (masowej obsługi) do analizy przepływu ładunków w centrum logistycznym. Zidentyfikowano podstawowe pojęcia dotyczące teorii kolejek. Przedstawiono model procesu przemieszczania jednostki ładunkowej w centrum logistycznym w notacji teorii kolejek. Dla zilustrowania zagadnienia przeanalizowano przykład dwuwejściowej, pięciostopniowej sieci kolejkowej.

Własności transportowe pojazdu szynowego w badaniach modelowych

Artykuł zawiera wyniki badań modelu pojazdu szynowego. Celem badań jest zwiększenie efektywności transportowej pojazdu szynowego na etapie jego projektowania. Użyto komercyjnego oprogramowania komputerowego VI-Rail dedykowanego do badań symulacyjnych modeli pojazdów szynowych. Spośród wielu kluczowych parametrów modelu pojazd szynowy - tor decydujących o własnościach eksploatacyjnych przyszłego pojazdu, tutaj skupiono się na określeniu wpływu zmian szerokości toru na własności dynamiczne układu. Przy stałym rozstawie kół zestawów kołowych zbadano własności modelu dla czterech szerokości toru. Dla każdego przypadku określano prędkość krytyczną oraz własności układu w zakresie pod i nad krytycznych wartości prędkości ruchu. Badania obejmowały zarówno ruch po torze prostym jak i złożonym obejmującym odcinek prosty krzywą przejściową i łuk kołowy. Wyniki przedstawione są w postaci par wykresów przemieszczeń poprzecznych pierwszego zestawu kołowego w funkcji prędkości ruchu oraz wartości międzyszczytowych tych przemieszczeń również w funkcji prędkości.

Wpływ czasów trwania sygnałów pomocniczych w sygnalizacji świetlnej na hamowanie pojazdów ciężkich

Artykuł dotyczy zagadnień związanych z projektowaniem sygnalizacji świetlnej. Opisano w nim wpływ długości sygnałów pomocniczych (sygnał żółty) na hamowanie pojazdów ciężkich przed sygnalizatorem, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów transportu publicznego. Scharakteryzowano problem, przedstawiono wyniki obliczeń obrazujących możliwe scenariusze zachowania kierujących przy różnych wskazaniach sygnalizatorów. Przedstawiono aktualny stan prawny w dziedzinie projektowania długości sygnałów pomocniczych w sygnalizacji wraz z rysem historycznym. Przeanalizowano możliwości poprawy bezpieczeństwa ruchu, w tym rozwiązania stosowane w innych krajach i możliwość ich zastosowania na terenie Polski.

Rozwiązywanie problemów dostaw w systemach dystrybucji

W artykule rozważana jest optymalizacja problemów dostaw VRP w odniesieniu do systemów dystrybucji. Są to zagadnienia należące do klasy NP-trudnych problemów. Przeanalizowano aktualne rozwiązania różnych problemów dostaw (VRP, TSP, MTSP, VRPTW, RDPTW). Przedstawiono dwa przykłady. W zadaniu transportowo - produkcyjnym wykorzystano algorytm wyrównywania kosztów krańcowych WKK. Natomiast w problemie z wieloma centrami dystrybucyjnymi MDVRP zastosowano algorytm ewolucyjny.

Konteneryzacja a zmiana układu stacji przeładunkowych

W artykule przedstawiono zmiany w układzie strukturalnym stacji kolejowych dla przewozów drobnicowych i kontenerowych od 1841r do dzisiaj. Wskazano, że główną przyczyną zmian jest nastawienie się na obsługę wybranych grup ładunków i tym samym zmianę technologii przeładunku. Konteneryzacja wpłynęła na zmianę układu strukturalnego stacji przeładunkowych, organizacje pracy manewrowej i procesu organizacji pracy spedycyjnej. Wskazano kierunki poszukiwań struktury stacji kolejowych dla obsługi małych potoków ładunków kontenerowych.

Modelowanie miejskiego systemu transportowego

W pracy zaprezentowano zagadnienie kształtowania miejskiego systemu transportowego w aspekcie odwzorowania podróży mieszkańców miast oraz potoku ruchu. Czteroetapowe badania odwzorowania podróży mieszkańców miast przeprowadzono w oparciu o wyniki raportu dotyczącego monitorowania zachowań transportowych mieszkańców miast. Analizując potok ruchu w miejskim systemie transportowym wyszczególniono potok ruchu w dni powszednie w zależności od relacji. Zwrócono również uwagę na motywacje i preferencje oraz problemy i trudności z eksploatacją samochodów na obszarach miejskich.

Koncepcja systemu wspomagania decyzji w procesach utrzymania środków transportu

W artykule skupiono się na omówieniu koncepcji systemu wspomagania decyzji w obszarze utrzymania środków transportowych. Zdefiniowano podstawowe decyzje, jakie są podejmowane w procesie funkcjonowania systemów transportowych. Przedstawiono przegląd literatury obejmujący problematykę modelowania systemów wspomagania decyzji w analizowanym obszarze. Przedstawiono proces podejmowania decyzji dotyczących utrzymania środków transportu oraz określono podstawowe założenia do modelu wraz ze wskazaniem potencjalnych problemów do rozwiązania w tym obszarze.

Rozwiązania transportowe w Data Center

Artykuł porusza istotne kwestie związane z rozwiązaniami transportowymi w zakresie Data Center. Zagadnienia te z natury rzeczy są o charakterze interdyscyplinarnym i wymagają doświadczenia u osób prowadzących projekty. Brak uwzględniania tych uwarunkowań na etapie projektowania, budowy, eksploatacji bądź też relokacji Data Center rodzi poważne zagrożenia dla realizacji projektów również w postaci dodatkowych kosztów jak i uciążliwej eksploatacji Data Center.
Subskrybuj to źródło RSS