Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Od zarania dziejów rzeki były wiernymi sprzymierzeńcami człowieka. Obszary

nadrzeczne zapewniały pożywienie, łatwy dostęp do wody pitnej i naturalną ochronę przed nieprzyjacielem. Na wyspach, stromych brzegach i w trudnodostępnych widłach rzek zakładano osady, potem warowne grody i miasta. Niejednokrotnie koryta rzek były naturalnymi granicami obszarów plemiennych i jednostek politycznych oraz administracyjnych. Ale rzeki nie tylko dzieliły, ale i łączyły, wśród zwartych lasów i nieprzebytych mokradeł tworzyły szlaki komunikacyjne, wzdłuż rzek rozwijał się handel, miejscowości położone nad rzekami współpracowały ze sobą tworząc osie rozwoju gospodarczego (por. np. E. Romer 1903).

Funkcje i zadania systemu logistycznego polski a komodalność transportu

W artykule zaprezentowano model Systemu Logistycznego Polski w aspekcie badania komodalności transportu. W tym celu przedstawiono obiekty logistyczne będące elementami systemu logistycznego. Dokonano podziału strumieni materiałowych na grupy materiałowe oraz określono zadania przewozowe. Określono funkcje Systemu Logistycznego Polski w aspekcie zadań przewozowych oraz komodalności transportu.

Outsourcing it wyzwaniem dla transportu

Streszczenie: Aby konkurować na rynku globalnym przedsiębiorstwa transportowe powinny stosować najnowsze systemy i technologie informatyczne - IT (Information Technology), które przyśpieszają obieg dokumentów i podejmowanie trafnych decyzji. Usługi transportowe są niezbędne w sieciach dostaw i w turystyce. Nową sytuacją dla branży transportowej jest możliwość korzystania z różnych modeli outsourcingu informatycznego (outsourcing IT). Jeśli przedsiębiorstwa transportowe podejmą wyzwanie, to mają szanse przetrwać okres spowolnienia gospodarczego i znaleźć nowe możliwości kreowania rozwoju. W artykule zaprezentowano zastosowanie outsourcingu IT jako metodę doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem transportowym na przykładzie linii lotniczych.

Transport - significant critical infrastructure sector

The paper is dealing with actual situation in protection of critical infrastructure in transportation sector in the Slovak Republic. It informs about the European Critical Infrastructure Protection Initiatives and strategic documents solving critical infrastructure in the SR. Subsequently it describes elements of critical infrastructure in all transport subsectors, ways of their protection and future tasks that should be realized to reduce the risks threatening the stability of critical infrastructure as well as to avert attacks on these elements. It also emphasizes the importance of legislative framework on national and international level.

Logistyka i technika transportu ładunków nienormatywnych drogą wodną

Charakterystyka ładunków nienormatywnych Ładunki nienormatywne zwane są potocznie ładunkami ponadnormatywnymi lub gabarytami. Kryteriami podziału ładunków ponadnormatywnych są wymiary, ciężar oraz kształt. Wyróżnia się ładunki: ponadgabarytowe zwykłe, specjalne, ciężkie, ciężkie o masie skupionej, ciężkie przestrzenne, długie. Ładunki ponadgabarytowe zwykłe to różnego rodzaju konstrukcje stalowe, niewielkich rozmiarów maszyny i urządzenia przemysłowe, maszyny robocze, niewielkie zbiorniki itp. Ładunki te mają ciężar nieprzekraczający 25 t, a ich wymiary w transporcie kolejowym w nieznacznym stopniu przekraczają skrajnie. Tego typu ładunki można przewozić zwykłymi zestawami pociągów, wyposażonymi w odpowiednie zabezpieczenia i oznakowanie.

Kryteria wyboru lokalizacji elektrowni jądrowej w Polsce

Stale rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną, szczególnie tanią i ekologiczną, wymusza na państwach poszukanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych zarówno dla energetycznej infrastruktury wytwórczej jak i przesyłowej. Ważnym elementem energetyki światowej ponownie stają się elektrownie jądrowe, których standardy bezpieczeństwa są nieustannie podnoszone, szczególnie intensywnie po 1986 roku, czyli po katastrofie Czarnobylskiej. Obecnie budowane reaktory, zwane reaktorami trzeciej generacji, charakteryzują się znacznie większym stopniem bezpieczeństwa oraz wyższą sprawnością niż te, budowane we wcześniejszych latach. Nie powinien dziwić zatem fakt, iż tańsza i obecnie stosunkowo bezpieczna w pozyskiwaniu energia, pochodząca ze źródła jądrowego, powoli wraca do łask, jako najlepsza alternatywa dla wciąż drożejących ropy naftowej, gazu oraz węgla. Należy pamiętać także o tym, iż efektem ubocznym spalania paliw kopalnych, szczególnie węgla kamiennego i brunatnego, jest ditlenek węgla (CO2), uważany za jeden z najbardziej szkodliwych gazów cieplarnianych.

Rozważania o polityce transportowej Unii Europejskiej w kontekście rozwoju transportu intermodalnego w Polsce

Polityka jako sztuka rządzenia państwem jest zajęciem bardzo trudnym i skomplikowanym. Tym bardziej polityka gospodarcza częścią której jest polityka transportowa w obecnej rzeczywistości gospodarczej Polski. Przed współczesną polityka transportową stoją ogromne wyzwania związane z wizją transportu XXI wieku, zarysowane notabene w Białej Księdze z marca 2011 roku. W tym kontekście należałoby stwierdzić, iż polityka transportowa jest procesem dokonywania społecznego wyboru przedsięwzięć z zakresu rozwoju i funkcjonowania transportu z punktu widzenia różnych kryteriów ( na przykład ekologia, czy mobilność), ale i procesów oddziaływania grup interesariuszy zainteresowanych określonymi rozwiązaniami. Jest to zatem gra, w której uczestniczy wielu graczy, i których interesy mogą być wzajemnie sprzeczne. Nie sposób zatem polemizować z tezą, iż o wiele trudniej o taką spójną politykę w zakresie transportu intermodalnego, istotą którego jest wielość ogniw łańcucha transportowego uczestniczących w procesie przewozowym oraz różnorodność interesów przy potrzebie zapewnienia użyteczności tychże ogniw i partnerstwa całego łańcucha w kontekście zaspokojenia wymagań klienta. Dlatego też należy wspierać te inicjatywy, które służą budowaniu wspólnej wizji dla transportu obejmującej integrację rozwiązań transportowych, rozwiązania innowacyjne i umieć w nich znaleźć impulsy dla rozwoju własnych inicjatyw korzystnych z punktu widzenia rozwiązań docelowych.

Jednoznaczna metoda opisu funkcji zależnościowych w systemach sterowania ruchem kolejowym

Polega ono na dekompozycji obiektu sterowania ruchem kolejowym (np. odcinka torowego, zwrotnicy) na proste funkcje zależnościowe, które opisywane są za pomocą automatów Moore’a. Przedstawiono sposób opisu takich obiektów z wykorzystaniem teorii automatów oraz struktur hierarchicznych. Zaprezentowano metodę weryfikacji funkcji zależnościowych na obu poziomach realizacji Opracowana przez autorów metoda została zilustrowana na przykładzie obiektu jakim jest odcinek torowy.
Subskrybuj to źródło RSS