Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

System transportu pasażerskiego w subregionie koszalińskim

O stopniu rozwoju oraz zaspokojenia potrzeb mieszkańców i użytkowników danego regionu, a co za tym idzie o poziomie jego konkurencyjności w stosunku do, rozpatrywanego zarówno w skali mikro-, jak i makroekonomicznej, otoczenia decyduje zdolność do efektywnego wykorzystania posiadanego przez dany obszar potencjału społecznego, ekonomicznego, funkcjonalnego oraz przestrzennego. Procesy integracyjne zachodzące na szczeblu zarówno regionalnym, krajowym, jak i międzynarodowym (czy wręcz globalnym) determinują nie tylko efektywne wykorzystanie wiedzy i nauki, osiągnięć technologicznych, metod i narzędzi finansowania oraz zarządzania, ale także dla zespolenia podejmowanych działań opracowanie i wdrożenie odpowiedniego systemu transportowego.

Zrównoważony rozwój w transporcie - metody wnioskowania logicznego w modelowaniu

Badania dotyczące transportu prowadzone są w zasadzie z wykorzystaniem metod ilościowych. Uwzględnienie problematyki zrównoważonego rozwoju transportu, a tym samym uwzględnienie w badaniach zagadnień dotyczących nauk społecznych oraz ochrony środowiska, powoduje, że koniecznym jest zastosowanie również metod jakościowych. Modelowanie procesów transportowych w kontekście zrównoważonego rozwoju jest procesem złożonym, warunkowanym interdyscyplinarnością problematyki oraz ciągłymi zmianami w technologiach informacyjnych. W artykule przestawiono istotę metody „case study research” (jakościowe studium przypadku), jako metody jakościowego podejścia do badań problemów transportu z uwzględnieniem problematyki zrównoważonego rozwoju. Omówiono również wykorzystanie modeli jakościowych w procesie wnioskowania logicznego.

Analiza infrastruktury drogowej w kontekście organizacji dostaw zaopatrzenia do kluczowych miejscowości turystycznych województwa zachodniopomorskiego

Celem opracowania jest dokonanie analizy infrastruktury drogowej wybranych miejscowości turystycznych województwa zachodniopomorskiego w kontekście realizacji dostaw zaopatrzenia z uwzględnieniem wzrastającego zapotrzebowania na nie w sezonie letnim. Przedstawiono układ połączeń drogowych regionu i badanych miejscowości, a także główne problemy wynikające z braku odpowiednio rozwiniętej infrastruktury drogowej oraz specyfiki samych miejscowości.

Koncepcja korytarzy transportowych dla transportu ładunków ponadnormatywnych w regionie południowego bałtyku

W referacie przedstawiona zostanie koncepcja korytarzy transportowych dla ładunków ponadnormatywnych (ŁPN) w Regionie Południowego Bałtyku, która została wypracowana w ramach międzynarodowego programu „Oversize Baltic”. W artykule przedstawiona została metodologia wyznaczania korytarzy tego typu, a także ich planowany przebieg dla obszaru Polski.

Dworce jako element wizerunku kolei

W artykule przedstawiona została rola dworców kolejowych w kształtowaniu jakości odbywanych podróży publicznym transportem pasażerskim, co jednocześnie ma wpływ na wizerunek kolei. Omówiony został również zakres obsługi podróżnych w tych punktach komunikacyjnych oraz ich lokalizacja i niezbędne wyposażenie, pozwalające na spełnienie stawianych przez pasażerów wymagań. Zwrócona została m.in. uwaga na zapewnienie warunków bezpieczeństwa podróży, dobrej informacji, intermodalności, dostarczania usług dodatkowych.

Koszty wypadków w transporcie w miesiącach letnich na obszarze zabudowanym

Prognozy rozwoju motoryzacji w Polsce wskazują, że do roku 2020 liczba samochodów osobowych może wzrosnąć o dalsze 50-70%. W przypadku zaniechania działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego do roku 2020 w wypadkach drogowych może zginąć ponad 90 tyś. osób, a ponad 1,15 mln osób może być rannych. Straty materialne i społeczne tych zdarzeń drogowych mogą wynieść ponad 470 mld zł. Przy utrzymaniu obecnej skali działań i braku „nowych“ inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego można się spodziewać zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych tylko o 20% do roku 2020.

Modelowanie procesu regulacji osi toru kolejowego

Na bezpieczeństwo transportu kolejowego wpływa między innymi bieżący stan infrastruktury oraz jej niezawodność. Ważnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo jest odpowiednie ustabilizowanie rusztu torowego, przez co minimalizowane jest ryzyko utraty stateczności konstrukcji. Zarówno minimalizacji imperfekcji, jak też zapewnieniu stateczności konstrukcji służy proces regulacji osi toru. W referacie przedstawiono ideę komputerowego wspomagania oceny stanu infrastruktury poprzez modelowanie procesu pracy podbijarki, tj. maszyny dokonującej regulacji osi toru. Wspomaganie komputerowe jest w tym przypadku elementem bardzo istotnym, natomiast rzeczą niezwykle trudną jest ocena wspomnianych zjawisk jedynie na drodze doświadczalnej.

Wykorzystanie marketingu terytorialnego w zarządzaniu miastem

Miasto jest przestrzenią, w której zachodzą rozmaite, wyjątkowo skomplikowane procesy społeczne, gospodarcze i przestrzenno - przyrodnicze. Cechą charakterystyczną miasta jest to, że składa się ono z poszczególnych części składowych, które są swoistymi podsystemami. W ten sposób można wyróżnić: system transportowy, komunikacyjny, produkcyjny, handlowy, organizacyjny. Złożoność miast przekłada się bezpośrednio na złożoność procesu zarządzania. Wobec powyższego w procesie zarządzania miastem kluczową sprawą jest integracja poszczególnych podsystemów w zakresie planowania przestrzennego, transportu i rozmieszczenia funkcjonalnego.
Subskrybuj to źródło RSS