Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Komunikacja w kooperacyjnych systemach wspomagania kierowcy na przykładzie systemu ecogem

Pojazdy elektryczne mimo, że od niedawna poruszają się po drogach publicznych budzą coraz większe zainteresowanie. Oferują one szereg zalet, które szczególnie w centrach dużych miast mogą wpłynąć na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń motoryzacyjnych, ale są również obarczone wadami takimi jak krótki zasięg i związane z tym faktem ograniczenie autonomii. W ograniczeniu tych niedogodności może pomóc inteligentny system planowania podróży w czasie rzeczywistym, w który wykorzystywane są informacje o aktualnej sytuacji drogowej. Taki właśnie system będzie opracowany w ramach, opisanego w artykule, systemu EcoGem. W artykule przedstawiono ogólną wizję projektu, szczególnie w kontekście wymagań w zakresie komunikacji i kooperatywnego przetwarzania danych.

Wydatki na transport jednostek samorządu terytorialnego w polsce w latach 2003 - 2008

Artykuł w sposób syntetyczny prezentuje kształtowanie się wydatków na transport wszystkich szczebli jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w okresie 2003 - 2008. Wydatki na transport stanowią jedną z najważniejszych kategorii wydatków polskich jednostek samorządu terytorialnego. Wynika to z zakresu ich kompetencji, które w tym zakresie wzrosły, szczególnie w odniesieniu do samorządu województwa. Wydatki na transport wszystkich jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 wyniosły blisko 23,3 mld PLN, w tym wydatki majątkowe 11,7 mld PLN, co stanowi ok. 37% ogółu wydatków majątkowych i ponad 50% wydatków samorządów na transport.

Znaczenie systemu ratownictwa chemiczno-ekologicznego w transporcie w pasie nadmorskim

Obszar nadmorski Polski z dwoma dużymi zespołami portów morskich Gdańsk-Gdynia i Szczecin-Świnoujście funkcjonuje w układzie podstawowej sieci transportowej o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Kanwą tego układu są dwa wykształcone ciągi transportowe drogowokolejowe północ - południe prowadzące z obu zespołów portowych oraz łączący oba zespoły portowe ciąg kolejowo-drogowy przebiegający przez obszar całego regionu nadmorskiego. Jest to zarazem układ, który będzie stopniowo podlegał integracji z europejską siecią transportową, także w ramach środkowoeuropejskiego systemu transportowego TINA.

Wybrane mierniki oceny zdolności przepustowej portu

Pozycja konkurencyjna portów morskich uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Jednym z nich jest zdolność przepustowa portu morskiego w zakresie obsługi poszczególnych grup ładunkowych. Wiele badań zdolności przepustowej portu morskiego oparta jest na wydajności urządzeń przeładunkowych do obsługi środków transportu morskiego. Nie uwzględnia się natomiast aspektów związanych z wydajnością obsługi środków transportu zaplecza czy zdolnością składową portu. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie metod oceny wybranych czynników mających wpływ na wydajność portu, a często pomijanych w obliczaniach całkowitej zdolności przepustowej portu morskiego.

Bezpieczeństwo morskich linii komunikacyjnych w rejonach objętych działaniami militarnymi innymi niż wojna

Za powszechnością stosowania min morskich i wyposażania w nie arsenałów flot wojennych przemawia ich podstawowa zaleta jaką jest niski koszt produkcji oraz prostota zastosowania. W związku z tym, w pierwszej kolejności, kraje ekonomicznie słabsze (nie posiadające dużych flot wojennych) chętnie wchodziły i wchodzą w ich posiadanie. 2 Obecnie ponad 50 państw posiada miny na swoim uzbrojeniu (32 państwa są producentami min z czego 24 zajmują się ich eksportem). 3

Wykorzystanie sieci bayesowskiej do doboru optymalnej jednostki w transporcie morskim

Sieć bayesowska, niecykliczny graf skierowany, stanowi efektywną obliczeniowo i przestrzennie metodę reprezentacji łącznego rozkładu prawdopodobieństwa. Wykorzystywana jest w diagnostyce medycznej i technicznej, wyszukiwaniu informacji, wykrywaniu oszustw, sterowaniu itp. Artykuł zawiera propozycję wykorzystania tego narzędzia w dziedzinie transportu morskiego.

Kształtowanie sieci intermodalnej w oparciu o koncepcję systemów wieloagentowych

W artykule przedstawiono innowacyjne podejście do kształtowania sieci intermodalnej w Polsce. Głównym założeniem prac było opracowanie rozwiązania, które będzie eliminować bariery rozwoju przewozów intermodalnych, a także uwzględniało silne relacje pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w realizację procesów transportowych (usługobiorców i usługodawców) a systemem transportowym kraju. Opracowana metoda kształtowania sieci intermodalnej w Polsce nawiązuje w swoich założeniach do systemów wieloagentowych. Systemy te zakładają skoordynowanie działań na rzecz rozwiązania konkretnego problemu za pomocą współpracujących agentów (holonów), czyli w prezentowanym przypadku podmiotów związanych z przewozami intermodalnymi w Polsce.

Założenia modelu zarządzania kryzysowego bezpieczeństwem w portach morskich

Problemy bezpieczeństwa portu morskiego należy rozpatrywać nie tylko w aspekcie ochrony samych obszarów portowych, ale także z punktu widzenia bezpieczeństwa infrastruktury technicznej wiążących porty z ich otoczeniem gospodarczym oraz rolą portu w łańcuchu dostaw, jak również wpływu aktywności portów na bezpieczeństwo i efektywność przewozów zaopatrzeniowych oraz na kształtowanie się bezpiecznego poziomu zapasów, w tym zwłaszcza strategicznych dla państwa.
Subskrybuj to źródło RSS