Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Zużycie paliwa przez silniki pojazdów bojowych w rzeczywistych warunkach ruchu

W artykule przedstawiono rezultaty z badań wpływu warunków pracy silnika spalinowego kołowego transportera opancerzonego Rosomak na zużycie paliwa w warunkach drogowych. Pomiarów dokonano na odcinku kilkudziesięciu kilometrów podczas jazdy na odcinkach drogi o różnej charakterystyce. Porównano wpływ pracy standardowej i trybu overboost silnika na macierze udziału czasu pracy silnika oraz zużycia paliwa. Na podstawie uzyskanych wyników dokonano analizy warunków pracy pojazdu bojowego w aspekcie ograniczania zużycia paliwa.

Sustainable urban transport planning

This paper presents a problems of sustainable urban transport planning on stage formation city transport strategy. 1. WSTĘP Współcześnie ponad połowa światowej populacji żyje w miastach i na jego obrzeżach, a w 2050 roku przewiduje się, że blisko 66% ludności świata będzie żyło i mieszkało w miastach. Natomiast w 2009 roku w Polce już blisko 60% ludności mieszkała w miastach, a wskaźnik ten były jeszcze większy gdyby uwzględnić obszary metropolitalne. Migracja ludności danego kraju na tereny miejskie lub podmiejskie ma znaczący wpływ na wzrost znaczenia systemu transportowego na terenie miasta i jego obrzeżach. Transport miejski w funkcjonującej aglomeracji miejskiej jest nieodłącznym elementem życia społecznego.

Wykorzystanie technologii satelitarnej do precyzyjnego wyznaczania położenia wad w szynach kolei dużych prędkości

W artykule przedstawiono koncepcję wydzielenia sygnałów satelitarnych na potrzeby wyznaczania precyzyjnego położenia wad w szynach kolei dużych prędkości. Zostanie zaprezentowany model systemu wraz z jego aplikacją podczas rzeczywistych badań. Problem szybkiej identyfikacji uszkodzeń, a w szczególności ich położenia, będzie istotnym warunkiem prawidłowego utrzymania szlaków kolejowych przy jednoczesnym podniesieniu prędkości technicznej pociągów.

Polityka parkingowa a ograniczanie kongestii transportowej w miastach

Miasta od zarania pełniły istotną rolę w życiu gospodarczym, społecznym i kulturowym, jednak nigdy ich rola nie była tak znaczna jak obecnie. Obserwując światowe tendencje można sformułować dwa wnioski - systematycznie rośnie wskaźnik urbanizacji oraz miasta stają się coraz większe. Co więcej, trendy te będą kontynuowane. Dowody na prawdziwość tych tez przynosi analiza danych opublikowanych przez ONZ. Wynika z nich, że w ostatnich 30 latach wskaźnik urbanizacji wzrósł z poziomu 38,9% do 50,5% w 2010 roku, co oznacza, że liczba mieszkańców miast wzrosła ponad dwukrotnie, z 1 727 mln w 1980 roku do 3 486 mln obecnie. W 2010 roku było 21 ośrodków miejskich zamieszkanych przez populację o liczebności powyżej 10 mln i aż 442 miast zamieszkanych przez ponad 1 mln mieszkańców. Natomiast przed 30 laty miast tych było odpowiednio 4 i 1973.
Subskrybuj to źródło RSS